De week op social: Vimeo gaat livestreamen, Twitter’s 280 tekens en Facebook gaat offline targeten

De week op social: Vimeo gaat livestreamen, Twitter’s 280 tekens en Facebook gaat offline targeten

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Vimeo lanceert eigen product voor livevideo, Instagram biedt meer controle over reacties op je berichten, Twitter test 280 karakters in Tweets, YouTube introduceert nieuwe targetingopties, Facebook voegt Custom Audiences toe voor winkelbezoekers en biedt meer targetingopties voor Messenger-advertenties. 

Vimeo lanceert eigen product voor livevideo

Vimeo live

Vimeo neemt livestreamingplatform Livestream over. Livestream bestaat 10 jaar en werd ooit opgericht onder de naam Mogulus. Aanvankelijk gestart als een gratis livestreamingservice, veranderde Livestream al snel in de marktleider voor het livestreamen van events. Livestream streamt momenteel 10 miljoen events per jaar met meer dan 10.000 betaalde abonnees.

Met de overname van Livestream biedt Vimeo de huidige Livestream-abonnees toegang tot producten zoals de op maat te maken embeddable videospeler, en haar verspreidingstool om de stream te delen op Facebook, YouTube, Twitch en Twitter.

Vimeo lanceert tevens een eigen livevideo met de naam Vimeo live. Deze nieuw livestreamservice biedt videoproducenten de mogelijkheid om in HD-kwaliteit video live te streamen. Vimeo biedt de service aan als abonnement per maand of per jaar.

Bron: TechCrunch

Instagram biedt meer controle over reacties op je berichten

Instagram rolt deze week twee nieuwe features uit die je meer controle geven over reacties op je Instagramberichten.

De eerste feature is toegankelijk via je accountinstellingen. Als je een publiek account hebt, kun je via de Comments-instelling kiezen wie er mag reageren op je berichten: iedereen, mensen die je volgt en die jou volgen, alleen mensen die jij volgt of alleen je volgers.

De tweede feature biedt je de mogelijkheid om bepaalde accounts te blokkeren zodat ze niet kunnen reageren op je berichten. Dit is een welkome feature om Instagramspammers definitief buiten de deur te houden.

Mocht je de features nog niet zien, check dan even of je de laatste update hebt van de Instagramapp: versie 16.0.

Bron: Adweek

Twitter test 280 karakters in tweets

Twitter's unieke productkenmerk is het verspreiden van je bericht in 140 karakters. Voor sommigen is dat voldoende, terwijl anderen best meer karakters zouden willen. Voor Twitter reden om dit te testen. Twitter biedt nu een selecte groep gebruikers de mogelijkheid om hun gedachten, meningen, e.d. te tweeten in 280 karakters. Voor de rekenmeesters onder ons, dit is een verdubbeling van het aantal karakters.

Volgens Twitter hebben vooral mensen die in het Engels tweeten behoefte aan meer karakters. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Japanners, die aan minder tekens genoeg hebben. Data laat zien dat 9 procent van alle tweets in het Engels aanlopen tegen de beperking van 140 karakters. Voor tweets in het Japans is die grens bij slechts 0,4% van de tweets bereikt.

De tijd zal leren hoe deze test uitpakt. Ben zeer benieuwd of we binnenkort allemaal het dubbele aantal karakters krijgen om te tweeten.

Bron: Twitter

YouTube introduceert nieuwe targetingopties

YouTube Targeting Opties

Online adverteren kan zeer effectief zijn dankzij geavanceerde targetingmogelijkheden. YouTube introduceert nu een nieuwe targetinoptie, namelijk Custom Affinity Audiences. Deze nieuwe targetingoptie laat adverteerders een doelpubliek benaderen dat sterke affiniteit heeft met hun merk of organisatie.

Hoe het werkt? Met Custom Affinity Audiences kun je targeten op zoekgedrag (zoekwoorden), de plekken die mensen bezoeken en de apps die ze leuk vinden. Je definieert dit doelpubliek door het instellen van zoekwoorden (interesses) en/of URLs van een website. De URL geeft aan in welke gerelateerde onderwerpen je doelgroep geïnteresseerd is. Zo kan YouTube bijvoorbeeld met de URL marathon.nl vaststellen dat je op zoek bent naar een publiek met interesse in: marathonlopen, trainingschema's, marathonvoeding en andere aan marathons gerelateerde onderwerpen. YouTube toont je in-stream videoadvertentie dan aan kijkers die zoeken naar deze onderwerpen. 

Bron: YouTube

Facebook voegt Custom Audiences toe voor winkelbezoekers

Facebook ontwikkelt al enige tijd nieuwe mogelijkheden om 'offline' winkelbezoek en online advertenties aan elkaar te koppelen. Door transacties in winkels te koppelen aan klikgedrag op advertenties, kunnen adverteerders de effectiviteit van hun online Facebookcampagne beter vaststellen.

Facebook voegt nu de mogelijkheid toe om een specifieke targetgroep op te stellen met gegevens van kopers of mensen die een callcenter bellen voor informatie. Deze 'offline' targetgoep kan vervolgens gericht een online advertentie zien die ze weer naar de winkel haalt of uitnodigt voor een bezoek of event. Zo kan bijvoorbeeld een makelaar gericht een advertentie met een aantal huizen tonen aan mensen die in de afgelopen 30 dagen gebeld hebben over een open huis-afspraak.

Met de koppeling van online en offline data helpt Facebook adverteerders om de roi van hun campagnes beter te meten en daarmee het resultaat te vergroten. Een win-win-win voor drie partijen: de doelgroep krijgt een gerichter aanbod, adverteerders zien meer waar voor hun geld en Facebook ontvangt meer campagnebudget.

Bron: Facebook

Facebook biedt meer targeting opties voor Messengeradvertenties

Facebook Messenger Ads

Sinds enige tijd kunnen bedrijven Messengeradvertenties plaatsen die iemand uitnodigen om een chat te starten via Messenger met een bedrijf. Zo heeft T-Mobile bijvoorbeeld een chatbot die kan helpen bij de keuze van een nieuwe mobiele telefoon. Dankzij Messenger-advertenties kan een bedrijf als T-Mobile haar doelgroep gerichter benaderen.

Naast de targetingopties rolt Facebook nu specifieke advertentiedoelen uit voor bedrijven en merken die Messenger gebruiken. Daarbij kun je denken aan doelen als het vergroten van de merkbekendheid, leadgeneratie of winkelbezoeken. Concreet betekent dit dat Facebook de kans op het bereiken van het advertentiedoel vergroot. 

De wereld van chatbots en met name Messengeradvertenties is voor bedrijven nog relatief nieuw, maar deze geavanceerde advertentietools voor Messenger openen vele nieuwe mogelijkheden. Wellicht zullen ze meer bedrijven overhalen om Messengeradvertenties te overwegen en chatbots in te zetten.

Bron: Adweek


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.