De week op social: overal berichten sturen op LinkedIn, Instagram selfiestickers en Snap to Store

15 april 2017, 07:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: LinkedIn maakt directe berichten sturen makkelijker, Instagram introduceert mini-selfiestickers en verrijkt Direct met foto’s en video’s die verdwijnen, Twitter introduceert hartjes op maat, Facebook lanceert call-to-action’s in instant articles en voegt verbeteringen toe aan de videostatistieken in Pagina-inzichten en Snapchat rolt Snap to Store uit om bezoeken aan winkels te volgen.

LinkedIn maakt directe berichten sturen makkelijker

LinkedIn is een netwerkplatform en netwerken bloeien bij de gratie van contacten leggen en onderhouden. Deze week introduceerde LinkedIn daarom een feature die het onderhouden van je contacten eenvoudiger maakt. In de nieuwe interface van LinkedIn kun je nu overal een gesprek starten en zo snel persoonlijke berichten versturen. Het werkt hetzelfde als Facebook Messenger op desktop en maakt het sturen van berichten op het platform in ieder geval een stuk makkelijker.

Bron: LinkedIn

Instagram introduceert mini-selfiestickers die je kunt vastzetten

Meer dan 200 miljoen Instagrammers gebruiken dagelijks Stories. En Instagram voegt steeds meer features toe om je verhalen te vertellen met beelden. Zo is er deze week de uitrol van selfie-stikkers die je kunt vastpinnen op je foto of video.

Instagram mini-selfie stikker

Als je een foto of video maakt en op de smiley face klikt (bovenaan je scherm), zie je een nieuwe sticker met een icoontje van een camera. Klik op dit icoontje om een mini-selfie te nemen die je vervolgens als sticker kunt plaatsen op je foto of video. Je kunt je mini-selfie verfraaien met verschillende frames en je kunt de afmetingen aanpassen. Als je de mini-selfiestickers pint op je video, beweegt de sticker mee met de persoon die je sticker draagt. Je kunt meerdere stickers vastpinnen in je video.

Bron: Instagram

Instagram introduceert Direct met foto’s en video’s die verdwijnen

Naast Stories probeert Instagram ook directe berichten interessanter te maken met beelden. Daarom introduceert Instagram deze week de optie om in directe berichten naast tekst en reacties ook foto’s en video’s toe te voegen die verdwijnen. Hier is hoe dit werkt:

  • Ga naar Direct op Instagram (via het Direct-icoontje of door naar links te swipen) en klik op het nieuwe blauwe camera-icoon onderaan het scherm. Of klik op de camera-icoon in een chatsessie en neem een foto of video die verdwijnt.
  • Klik op de pijl om je foto of video met een vriend of groep of vrienden te delen.
  • Volg wie je bericht bekijkt via notificaties binnen je directe berichtenstroom.

Bron: Instagram

Twitter introduceert hartjes op maat

Video is een belangrijk medium voor merkcampagnes. Deze week rolt Twitter een nieuwe feature uit waarmee merken hun campagne kunnen uitbreiden via video’s op Periscope, zowel live als replays. De nieuwe feature biedt merken een ‘hartje-op-maat’ waarmee kijkers kunnen aangeven dat ze de video leuk vinden. Het hartje-op-maat genereert campagnespecifieke hartjes als kijkers op het harticoon klikken.

Hoe het werkt? Als merk maak je een grafisch ontwerp op maat voor je campagne. Deze afbeelding op maat activeer je door het toevoegen van een specifieke #hashtag in de titel van je uitzending. Zodra kijkers op het harticoon klikken verschijnen er hartjes op het scherm afgewisseld met het campagnebeeld.

Bekijk onderstaande video om de F8 hartjes in deze campagne te zien:

Bron: Twitter

Facebook lanceert call-to-actions in instant articles

Sinds april 2016 kunnen uitgevers gebruik maken van instant articles op Facebook. Met instant articles blijven lezers op Facebook als ze het artikel openen, waardoor de kans groter is dat ze de content consumeren. Wat tot nu ontbrak was een conversiemogelijkheid. Dat verandert deze week met de lancering van call-to-action binnen instant articles. Uitgevers kunnen kiezen uit diverse CTA’s:

  • Inschrijven op basis van een e-mailadres;
  • Een pagina leuk vinden;
  • Een ‘Probeer gratis’-oproep (testfase);
  • Een app-install (testfase).

Instant artikelen CTA units

Bron: Facebook

Facebook voegt verbeteringen toe aan videostatistieken in Pagina-inzichten

Video is momenteel een succesvol medium om de race om zichtbaarheid in de timeline te winnen. Om te weten of video voor jouw bedrijf werkt op Facebook heb je statistieken nodig. Deze week rolt Facebook daarom verbeteringen van de video-statistieken uit:

  • Aggregatie van aantal minuten gekeken voor al je video’s;
  • Vereenvoudiging van aggregatie van aantal videoviews;
  • Vereenvoudiging van analyses van statistieken voor diverse perioden;
  • Vergelijken van huidige videostatistieken met historische benchmarks;
  • Sorteren van top video’s op basis van minuten gekeken of aantal views;

Deze nieuwe video statistieken zijn (binnenkort) zichtbaar via je Pagina Insights.

Bron: Facebook

Snapchat rolt Snap to Store uit om bezoeken aan winkels te volgen

Snapchat rolt een nieuw op locaties gebaseerd product uit waarmee je het aantal bezoekers kunt traceren dat je winkel bezoekt binnen een week nadat ze je advertentie op Snapchat hebben gezien. De nieuwe feature is getest met fastfoodketen Wendy’s, supermarkt 7/11 en filmbedrijf Paramount Pictures. Wendy’s gebruikte gesponsorde geofilters om een broodje jalapeñokip aan te prijzen. Volgens Snapchat leverde de op locatie gebaseerde advertenties meer dan 42.000 bezoekers op voor de winkel binnen 7 dagen nadat men de advertentie gezien had.

Bron: Adweek

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sarah Kamers

    Eindelijk call to actions op Facebook!


    15 april 2017 om 10:18
    ChaneLLodik

    Die functie van Snapchat is een uitkomst voor bedrijven en merken. Echt tof.


    18 april 2017 om 11:28
    juanfelix

    Helemaal mee eens, Chanel en Sarah. Bedankt voor jullie reactie.


    18 april 2017 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!