Je bekijkt een artikel van

De kracht van organisch leiderschap

12 april 2019, 11:00

Eindelijk eens een managementboek dat ook leuk is om te lezen. Ronald van der Molen heeft in ‘De kracht van organisch leiderschap’ een prachtige metafoor gevonden in de natuur om organisch leiderschap in al zijn facetten uit te leggen. Gecombineerd met voorbeelden omtrent situaties waarbij organisch leiderschap al dan niet wordt toegepast, maakt dat dit boek bijna een feest om te lezen.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Ronald van der Molen gebruikt het groeien van een boom als leidraad van zijn betoog, waarbij hij start met het ontginnen, het feitelijke voorbereiden. Hij vertaalt dit naar organisaties als het bewustzijn vergroten en het aanwakkeren van vernieuwing. Dan gaat hij door naar zaaien en kiemen, het groeien en bloeien en sluit af met het uiteindelijke vrucht dragen.

“Na het lezen snap je heel goed wat organisch leiderschap inhoudt en hoe je het geleidelijk kunt invoeren”

Ieder hoofdstuk begint met de uitleg wat een teler allemaal moet doen om zijn gewas tot optimale groei te laten komen. Wat ik sterk vind is dat Van der Molen dit laat volgen met een praktijkvoorbeeld uit verschillende organisaties. Daarna komt zijn betoog in relatie tot organisch leiderschap. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting, of zoals de auteur het treffend noemt: het hoofdstuk in een notendop.

Reuze knap vind ik hoe de auteur je door het boek heen loodst en je continu geboeid houdt. Mij lukte het niet het boek even weg te leggen, ik heb het nagenoeg in één adem uitgelezen. Na het lezen snap je heel goed wat organisch leiderschap inhoudt en hoe je dat geleidelijk aan kunt invoeren. Dat kan al op kleine schaal, waarbij je de effecten snel zult zien. Bedoeld of niet, maar Van der Molen laat zien dat managers een andere rol in organisaties zullen moeten gaan aannemen en dat het niet ondenkbaar is dat het uiteindelijk een uitstervend beroep blijkt te zijn.

Het boek beveel ik van harte aan iedereen die zich bezighoudt met management, in welke vorm dan ook, aan. Het verrijkt je inzicht en zet aan tot nadenken.

De kracht van organisch leiderschap

Auteur: Ronald van der Molen

EAN: 9789462762794

Uitgever: Management Impact

Eerste druk: 2018

Trefwoorden: verandering, change, organisatiewijziging, leiderschap, persoonlijk leiderschap, zelfsturende teams

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!