De browser is en blijft de motor van m-commerce

2 mei 2013, 09:29

De groei van m-commerce neemt de komende jaren verder toe. Het gebruik van smartphones en tablets om online te shoppen, is naar verwachting over 5 jaar op hetzelfde niveau als de desktop en laptop – als het niet meer is. De opmars van m-commerce is voor de webwinkelier een boot die hij niet mag missen. Zij zetten echter op dit moment in op de verkeerde ontwikkeling: de mobiele apps. Ik ben ervan overtuigd dat de groei van m-commerce komt door de toename van het mobiele internetverkeer, niet door het aanbod van speciale shopping-apps.

Volgens de laatste cijfers van de M-commerce Monitor is het aantal consumenten dat online shopt via smartphone of tablet in de tweede helft van 2012 gegroeid naar 1,7 miljoen Nederlandse mobiele shoppers. Dit is een stijging van 73% ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Uit onderzoek van ShopPad blijkt dat Nederland zelfs tot de 'top tablet shopping countries' behoort. Volgens de M-commerce Monitor zit de toename nu vooral nog in de verkoop van mobiele software (app- en muziek-downloads), maar ik verwacht dat ook andere segmenten zoals kleding en schoenen de komende periode een vogelvlucht nemen.

App is omslachtiger

Bij online shoppen blijft gemak het allerbelangrijkst. De consument wil op de meest eenvoudige manier, altijd en overal, via tablet of smartphone kunnen winkelen. Er moeten zo min mogelijk handelingen voorafgaand aan de verkoop zijn. Het downloaden van een app is een extra handeling die het voor de shopper te omslachtig maakt. Zeker in vergelijking tot het steeds ‘simpeler’ browsen via het mobiele web. Wat is dan het voordeel van een app?

De browser heeft de toekomst, niet de app

Ik geloof dan ook dat de toename van m-commerce komt via de browser, dit is immers het eenvoudigst. Webwinkeliers doen er daarom verstandiger aan om te investeren in een webshop die geoptimaliseerd is voor de mobiele browser. Cijfers uit een Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Nielsen, ondersteunen deze trend. Het blijkt dat 51% van de Amerikaanse consumenten het mobiele web gebruikt om online aankopen te doen, in vergelijking tot 28% die koopt via apps (van onder andere Amazon en eBay).

Volgens ander onderzoek van Flurry is mobiel shoppen – binnen het retailsegment – via apps nog niet eens zichtbaar op de ‘radar’. Slechts 5 procent van de tijd die aan mobiel kopen wordt besteed, vindt plaats binnen deze 'andere' categorie. Deze tendens is ook in Nederland zichtbaar. Het online winkelverkeer via speciale apps heeft niet de toekomst als het gaat om het bedienen van de mobiele shopper. De mobiele shopper wil denk ik niet 20 winkelapps op zijn apparaat hebben staan.

Bron: Flurry

Met een druk op de knop

Ik ben van mening dat mobiel shoppen vooral simpel moet zijn. Uiteraard zonder in te leveren op veiligheid. Dat geldt ook voor het betaalgedeelte. Ook dit moet zo snel en simpel mogelijk zijn om zodoende conversie te verhogen. Of men nou in de trein, auto of in het café zit, online shoppers willen altijd gemakkelijk een product uitzoeken én betalen, speel daar dan ook op in!

Henrik startte zijn carrière bij Klarna in 2010. Sinds 2012 is hij werkzaam als Country Manager in Nederland. Daarvoor was hij ruim een jaar in dezelfde functie verantwoordelijk voor Noorwegen. Henrik studeerde economie aan de Lund School of Economics en heeft opvolgend aan de University of Buenos Aires een cursus Corporate Social Responsibilty (CSR) afgerond. Henrik is zeer internationaal georiënteerd. Hij groeide op in onder andere China (Beijing) en Italië (Rome) en heeft mogen wonen en werken in Engeland (Londen), Spanje (Barcelona), Afrika (Johannesburg), Argentinië (Buenos Aires) en Noorwegen (Oslo). Henrik is – mede door zijn internationale oriëntatie - gepassioneerd over het bouwen en het vergroten van organisaties op nationaal en mondiaal niveau. In zijn vrije tijd houdt Henrik van voetbal, tennis en koken en geniet hij graag van de rust van de zee en de bossen in Zweden.

Categorie
Tags

2 Reacties

    MikeDie

    Naast de handigheid en makkelijke weg om een app te installeren op je mobiel, merk ik vooral onder de meer jeugdige gebruikers dat zij checken hoeveel data zij per keer verbruiken. Omdat de MB’s niet eindeloos zijn zal er ook vaak wifi in de buurt moeten zijn, wil deze groep gebruikers iets online bestellen. Daarom gebruiken zij nog steeds vaker thuis de desk- en latop. Het is wel leuk om te zien dat het ”online shoppen” op de smartphone zo een extreme groei laat zien.


    6 mei 2013 om 08:43
    Marc Bloemendal

    Ik ben het zeker met je eens dat bij M commerce de browser de motor blijft, maar ik denk dat het MKB zeker als het gaat om direct marketing middels apps grote resultaten kan halen. Je kan de laatste aanbiedingen (met mate) via push rechtstreeks aanbieden aan je vaste klantenkring namelijk.

    Bij MBIM Internet Marketing maken wij apps voor het MBK en zien dagelijks de resultaten.


    11 mei 2013 om 07:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief