1,4 miljoen Nederlanders doen aankoop via smartphone of tablet

2 mei 2013, 07:29

Omzet m-commerce in 2012 bedraagt €560 miljoen, goed voor 6 procent van alle online consumentenbestedingen

Ondanks het nog uitblijven van een mobiele betaalstandaard doen steeds meer Nederlanders online aankopen met een smartphone of tablet. In de tweede helft van 2012 hebben 1,4 miljoen consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Als je de aankoop van apps en downloads meetelt komt dat aantal zelfs op 1,7 miljoen uit. Dat is een groei van het aantal mobiele kopers van 73% ten opzichte van de tweede helft van 2011. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

De totale omzet van m-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar €310 miljoen. In heel 2012 is voor zo’n €560 miljoen aan producten en diensten gekocht via smartphones en tablets. Dat is 6% van alle online consumentenbestedingen, die in 2012 op €9,8 miljard uitkwamen.

Mobiele bestellingen nog vooral kleine bestellingen

Mobiele kopers hebben in de tweede helft van 2012 in totaal 5,5 miljoen orders (producten en/of diensten) met hun smartphone of tablet geplaatst. Dat is 12% van het totaal aantal bestellingen van de online markt in dezelfde periode. Het zijn nu nog vooral kleine bestellingen. Gemiddeld besteden mobiele kopers € 56 per order aan producten en diensten, de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven (€ 112). Frank Sibbel, managing partner Blauw Research: “Mobiele kopers doen nu nog vooral kleinere bestellingen, dat heeft vooral te maken met gewenning en vertrouwen. De helft van de mobiele kopers koopt grote en dure aankopen liever nog via de laptop of vaste computer”.

Mobiele kopers bestellen vooral thuis, gemak belangrijkste driver

De helft van de mobiele kopers heeft de laatste mobiele bestelling (producten/diensten) met de tablet (51%) geplaatst. Bijna al deze kopers deden dit thuis (92%). Ook tweederde van de smartphonekopers bestelt thuis. Een kwart van de smartphonekopers shopt online ergens anders buitenhuis (werk, winkel, school) en 10% bestelt onderweg (trein, auto).

Gemak is de belangrijkste reden om met een smartphone of tablet online te kopen: de smartphone is altijd binnen handbereik, consumenten voelen zich vrijer om overal te bestellen en vinden het prettig om thuis met de tablet op de bank online te kopen. Wel worden kopers gehinderd door het kleine scherm (bij smartphone) en slecht werkende mobiele websites. Ook het gevoel van onveiligheid bij bestellen en betalen via een mobiel apparaat is een barrière voor consumenten.

Kleding meest populaire categorie

De meest populaire productgroep onder mobiele kopers is kleding, 34% kocht in dit segment. Andere populaire productgroepen zijn boeken (24%), sportartikelen (20%), persoonlijke verzorging (17%) en computer hardware (16%). Van de diensten worden vooral tickets (muziek, film, sport) via mobiel besteld (14%). Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: ”Het is opvallend dat juist deze segmenten in de top 5 van populaire mobiele aankopen staan. De relatief kleinere segmenten uit de online branche, zoals boeken, sportartikelen en persoonlijke verzorging, doen het via mobiele kanalen erg goed. M-commerce biedt dus perspectief voor uiteenlopende segmenten.”

Onderzoekers verwachten verdubbeling van omzet m-commerce

Tweederde van de mobiele kopers verwacht in de eerste helft van 2013 vaker via smartphone en tablet te bestellen dan afgelopen half jaar. Frank Sibbel: “In 2013 verwachten we een grote groei in aantallen mobiele kopers, zowel voor de smartphone als de tablet. Deze kopers zullen ook vaker mobiel bestellen, vanwege het gemak en technologische ontwikkelingen ten aanzien van mobiele websites en apps. Eind 2013 verwachten wij dan ook een mobiele omzet van producten en diensten rond de € 1 miljard, bijna 10% van de totale online markt”.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1800 webwinkels in Nederland.

Afbeelding: Ktoine (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Amos Katan

    Beste Danny heb een klein vraagje:

    Aan het eind van het artikel zeg je dat 34% van de mobiele consumenten geld besteed aan kleding en schoenen. Welk gedeelte van die 34% gaat naar kleding en welke naar schoenen.

    Alvast bedankt,

    mvg

    Amos


    13 mei 2013 om 08:58
    DannyOosterveer

    Hi Amos,

    Dat onderscheid hebben ze niet gemaakt in de vraagstelling, dus dat is niet meer te achterhalen.


    13 mei 2013 om 10:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!