Dit zijn de beste ReclameReviews van 2022

Alweer een jaar voorbij: dit waren de beste ReclameReviews per maand van 2022. Heb ze zelf geschreven, dus tja... dat mag ik vinden ;)

30 december 2022, 12:25 4167 x gelezen

De afgelopen 15 jaar schreef ik met heel veel plezier bijna iedere week (af en toe moet ook ik eens op vakantie) een ReclameReview op Marketingfacts (linkje naar mijn blogarchief). Ook dit jaar schreef ik er weer een stuk of veertig, en in overleg met de redactie heb ik de mooiste of beste per maand eruit gepakt voor dit jaaroverzicht 2022. Het overzicht van vorig jaar staat hier trouwens 🙂 Tot volgend jaar!

1 – Januari: YoungCapital

Een overkoepelend concept waar je nog jarenlang mee door kunt in verschillende uitvoeringen. – YoungCapital met Whatever Works.

2 – Februari: Calvé

Dit is wat we met zijn allen verwachten van Calvé. Qua branding past het perfect in de lijn.

3 – Maart: Auping

De echte ‘ode aan het hoofd’ zien we helaas niet terug in de commercial. Want dat is een sterk verhaal van Auping.

4 – April: Sea Shepherd

Artistiek verantwoorde campagne, iedereen zou het in principe met deze boodschap van Sea Shepherd eens moeten zijn.

5 – Mei: ABN AMRO

Een leuk verhaal, waarin de kinderen nieuwe mogelijkheden creëren met hun briefjes.

6 – Juni: Rivella

Consistentie zorgt voor een duidelijk beeld bij de doelgroep. Je hoeft ze niet te overtuigen van iets nieuws.

7 – Juli: Yacht

Juli was niet mijn favoriete commercialmaand, maar deze van Yacht vond ik het minst erg. Niet spannend uitgewerkt, maar wel doeltreffend.

8 – Augustus: Eneco

Een duurzame reclame, dus het is niet zomaar een loze opmerking. Dat maakt de rest van deze boodschap van Eneco al meteen een stuk geloofwaardiger.

9 – September: Timberland

Eigenlijk is dit het enige dat je mag verwachten van een campagne die niet actiematig is ingestoken: blijf dicht bij jezelf als merk. Dat doet Timberland hier.

10 – Oktober: Breaker

In een tijd waarin vooral jongeren al zoveel moeten en willen, is Breaker de ‘voice of reason’ die zegt dat het oké is om even lekker niks te doen.

11 – November: Bavaria

Ondanks het zware onderwerp is deze video wel écht helemaal typisch Bavaria.

12 – December: Kia

Fantastische uitvoering, originele doelgroepbenadering en passende product placement.

Tot volgend jaar

Ja, ik ben er ook heus  trots op dat dit de langstlopende rubriek op Marketingfacts is. En volgend jaar ga ik vrolijk verder. Heb je tips voor commercials die je echt graag terug wilt zien in deze rubriek? Mail ze dan naar Luuk & Matthijs via redactie@marketingfacts.nl. Ik wens je bij deze alvast een gelukkig Nieuwjaar!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!