ReclameReview – Eneco zegt: ‘We doen het nu!’

Met de nieuwe campagne wil Eneco heel Nederland en België motiveren om de energietransitie te versnellen. De boodschap is om nu de volgende duurzame stap richting klimaatneutraal te zetten.

10 augustus 2022, 14:45 3810 x gelezen

Credits

Creatief bureau: Publicis Groupe
Regie: Gregory Ohrel
Productie: Producteur Provocateur
Line productie: Drbarefoot
Editor & VFX supervisor: Hans Desmet
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse

Doelstelling

Samen met particuliere en zakelijke klanten de volgende duurzame stap zetten.

Uitwerking

Uit het persbericht: Eneco en lead agency Publicis Groupe hebben samengewerkt aan een nieuwe merkpositionering en campagne die aansluit bij Eneco’s ambitie ‘Klimaatneutraal in 2035’. Om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius te beperken moeten we allemaal een enorme bijdrage leveren. Niet alleen de overheid, maar ook het bedrijfsleven heeft verantwoordelijkheid om grote verduurzamingsstappen te maken. Eneco heeft de ambitie om met de eigen activiteiten én de geleverde energie aan klanten in 2035 klimaatneutraal te zijn en wil hiermee een voortrekkersrol vervullen in de energiesector. Vorig jaar presenteerde Eneco zijn One Planet Plan met daarin concrete acties doelstellingen en duidelijke investeringskeuzes. Vanuit dit concrete plan zet Eneco de ambitie om de energietransitie te versnellen nu ook centraal in zijn marketingcommunicatie.

Regine Alewijnse, lead Branding & corporate communicatie bij Eneco: “Onze nieuwe merkpositionering benadrukt de urgentie om sneller te verduurzamen en betrekt klanten bij oplossingen en acties die we vandaag kunnen en ook moeten ondernemen om klimaatneutraal te worden. We zien dat klanten wel willen verduurzamen, en ook wel weten welke oplossingen er zijn, maar ze hikken aan tegen gedoe, tegen hoge investeringen en weten niet goed waar te beginnen. Daarom wachten heel veel mensen met het zetten van duurzame stappen. Terwijl de klimaatcrisis erom vraagt om nu in actie te komen.” Eneco enthousiasmeert iedereen die volgende duurzame stap vandaag te zetten met: “We doen het nu”. Vier eenvoudige lettergrepen, die veel duidelijk maken. Tamara van Dalen, Chapter Lead marketingcommunicatie bij Eneco: “We zullen het met zijn allen samen moeten doen (consumenten, bedrijven, overheden & energieleveranciers). ‘We doen het nu’ zijn alle stappen die we vandaag zetten om nu sneller klimaatneutraal te worden. Stappen die Eneco zet en die klanten kunnen zetten met de technologie en oplossingen van vandaag.”

In de campagne die de herpositionering inluidt erkent Eneco dat klanten vragen hebben en biedt het antwoorden en oplossingen waar mensen vandaag al mee aan de slag kunnen. Daarnaast geeft Eneco advies, inspireert het met anderen die ook duurzame acties ondernemen en laat iedereen voelen dat de volgende duurzame stap een goed, voldaan en trots gevoel geeft. Friso Ludenhoff, ECD Publicis Groupe: “Mensen weten echt wel dat we een klimaatprobleem hebben. Daar hoeven we ze niet meer van te overtuigen. Als we met doom-scenario’s komen, zorgt dat er alleen maar voor dat de luiken dicht gaan. Het is té negatief. In deze campagne focussen we ons op wat er wél gebeurt. Positief, actief en met veel energie. Het is een campagne die laat zien wat we nu allemaal doen. In sommige gevallen zelfs live. We laten de versnelling zien. Geen mooie beloftes over de toekomst, maar een concreet verhaal met voorbeelden. Want als we in 2035 klimaatneutraal willen zijn, moeten we nu heel hard aan de bak.”

Eneco is één van de eerste organisaties in Nederland en België die zich samen met Publicis Groupe inzet voor een duurzamere reclame. Bij de productie werd toezicht gehouden door AdGreen op het duurzamer maken van de reclamespot en de ecologische voetafdruk van de hele productie werd in kaart gebracht en geminimaliseerd.

Oordeel

Toen ik deze commercial voorbij zag komen op tv, sloeg de beroepsdeformatie toe. De opmerking over het duurzamer maken van een reclamecommercial triggerde me. Je ziet natuurlijk wel dat dit specifieke onderdeel niet in een studio opgenomen is, maar op een zonnepark waar toch al opnames werden gemaakt. Maar is dat dan genoeg, vroeg ik me af. Daarom vond ik het fijn dat in dit persbericht specifiek stond benoemd hoe Publicis zich inzet om duurzamere reclame te maken. Het is dus niet zomaar een loze opmerking.

Dat maakt de rest van de boodschap al meteen een stuk geloofwaardiger.

En die boodschap vind ik behoorlijk goed opgebouwd. Het begint met een kind dat Eneco vraagt om een beetje op te schieten met het aanpakken van dat klimaatprobleem. Logisch, want de jonge generaties hebben het meeste last van dat getreuzel. Vervolgens zien we allerlei manieren waarop Eneco al hard werkt aan het klimaatneutraal maken van onze energievoorziening. Inclusief antwoorden op de kritische vragen die ook bij een dergelijke grote belofte horen. Het is behoorlijk compleet allemaal, ondanks het korte tijdsbestek van slechts 45 seconden.

De kleine dingen maken deze commercial leuk om naar te kijken. De snelle camerabewegingen, het ouderwetse kantoor van de achtergebleven ondernemer die niet mee wil met de duurzame verandering, de random vraag van een kind waar baby’s vandaan komen, rapper Snelle die vraagt hoe snel verduurzaming eigenlijk gaat en dus het afbreken van de set midden in een zonnepark. Eneco maakt hiermee een duidelijk statement dat men klimaatneutraal wil zijn in 2035. En daarom is het bedrijf nu al hard aan het werk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!