ReclameReview: YoungCapital gaat door met ‘Whatever Works’

12 januari 2022, 14:00

In de nieuwe campagne van recruitment- en jongerenspecialist YoungCapital staat opnieuw het mantra ‘Work’ centraal en wordt meer dan alleen uitzendwerk gestimuleerd. Het is de vierde keer dat HERC the agency en het jongerenmerk de handen ineenslaan.

Credits

Agency: HERC

Graphics: Ruffmercy

Edit: Brian Ent / Kapsalon

Grading: Joppo / De Grot

VFX: Monumental Paris

Sounddesign & Muziek: Niels den Otter / Audentity

Visual Design: HERC

Head of Brand: Deni Barisic, YoungCapital

Doelstelling

De term ‘werk’ claimen in de breedste zin van het woord voor de jongerendoelgroep.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Deni Barisic, Head of Brand van YoungCapital: “Samen met HERC hebben we altijd een scherp oog gehad voor wat er speelt onder jongeren. Nu zie je dat jongeren op heel veel verschillende manieren geld verdienen, ook buiten uitzendbureaus om. Lekker doen, vinden we. We geloven in het vermogen van jongeren om zelf keuzes te maken. Soms is dat een verkeerde, daarvan leer je en word je wijzer. Dát ze werken, dat is voor ons het allerbelangrijkst. En doen ze dat liever (ook) via een meer bekende weg, dan is YoungCapital er voor ze.”

In de razendsnelle Trainspotting-achtige campagne zien we dat jongeren tegenwoordig op veel verschillende manieren geld verdienen. Van ‘gewoon’ uitzendwerk en het (door)verkopen van sneakers, tot NFT art-verkoop en andere side hustles. Prima, wat YoungCapital betreft. Het merk heeft als missie ‘alle jongeren aan het werk’ en claimt hiermee ‘werk’ in de breedste zin van het woord: Whatever Works, Work.

Rogier de Bruin, Executive Creative Director van HERC: “Het mooie van onze relatie met YoungCapital – we werken samen sinds 2016 – is dat we elkaar blijven pushen om steeds verder te gaan. Ondanks hun enorme groei de afgelopen jaren, zijn ze in hun communicatie niet behoudend geworden. Dat leidt tot consistent spraakmakend werk. Bijzonder aan de nieuwe campagne zijn de graphics van Ruffmercy, een animation director die onder andere heeft gewerkt met Disclosure, Nas en DJ Shadow.”

Margriet de Kroon, Managing Director van HERC (en voormalig Marketing Director van YoungCapital), vervolgt: “Ik heb jarenlang de campagnes gemaakt vanuit klantzijde, dit was de eerste keer van bureaukant. Ik voelde me nog half klant, half bureaudirecteur, dus dat was wel gek, maar ook te gek. Ik denk dat we echt een nieuwe stap hebben gecreëerd voor YoungCapital, met de mentaliteit van een marktleider, waarbij we ‘werk’ als categorie claimen. Maar wel met de jonge, brutale ziel van het merk. Dat moet nooit veranderen, want YoungCapital is er voor jongeren en werk, en loopt daarin graag voorop.”

Oordeel

Branding gaat over het bouwen van een merk. Herkenbaarheid, consistentie en een duidelijk verhaal zijn daarvoor enorm belangrijk. De commercials die HERC door de jaren heen voor YoungCapital heeft gemaakt, voldoen aan alle criteria. Kijk bijvoorbeeld eens naar de overeenkomsten met de campagne die twee jaar geleden gelanceerd werd. Ook daar stond ‘Work’ centraal. Ook daar was de montage en de muziek gericht op de jonge doelgroep. Ook daar was de boodschap dat YoungCapital jongeren verder helpt met werk (en andere zaken die je helpen om te groeien in het leven).

Misschien klinkt ‘Whatever Works’ een beetje nonchalant. Whatever… Maar je kunt het ook zeker opvatten als ‘alles doen wat nodig is’. Dat is de insteek die aan alle kanten van deze campagne af spat. Nee, je gaat geen bank beroven, maar gewoon realistisch werk doen om geld te verdienen. Of de juiste sneakers kopen op het juiste moment en ze later voor veel meer geld doorverkopen, dat kan ook. Van callcenters tot NFT’s en van food delivery tot winkelhulp: het is allemaal herkenbaar voor de doelgroep. Je weet precies waarvoor je bij YoungCapital terechtkunt door deze commercial (behalve voor die NFT’s en stripklussen).

In deze commercial is veel te zien, het gaat heel snel. De repetitieve scènes en bijbehorende muziek en voice-over, inclusief het steeds herhaalde ‘Work’, zorgen voor de consistentie die nodig is om het merk YoungCapital in beeld te houden bij de doelgroep. En het is ook een overkoepelend concept waar je nog jarenlang mee door kunt in verschillende uitvoeringen. Goed bezig!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!