ReclameReview: Bavaria wint de WK-commercialwedstrijd

Oranje kijken of vermijden? Deze Sinterkerst zijn het hele gekke tijden. Sint slaapt er slecht van en daarom heeft Santa speciaal een slee eerder gepakt. De twee oude vrienden treffen elkaar bovenop hun stamkroeg.

16 november 2022, 14:45 2239 x gelezen

Credits

Concept: Fama Volat
Productie: This Is Us
Audio: AMP Amsterdam en Pim Bleeker
Media: Zigt
Merkverantwoordelijken Bavaria: Dennis van de Sande en Florent Renders

Doelstelling

Verbroedering realiseren in deze hele gekke tijden.

Uitwerking

Uit het persbericht: Bavaria, één van de biermerken van Swinkels Family Brewers, introduceert ‘Hele gekke tijden, de musical’. De Brabantse familiebrouwer spreekt zich uit over het omstreden voetbaltoernooi dat voor de deur staat en de twijfel die menig voetbalfan zal herkennen: Oranje kijken of vermijden? Sint en Santa trekken een duidelijke conclusie: laten we in deze hele gekke tijden vooral samenblijven, of je nou Oranje kijkt of niet.

Gezien de misstanden in Qatar spreekt Oranje kijken niet voor zich en voelt het toernooi dubbel. Hoofdrolspelers Sint (Leo Alkemade) en Santa (Bart de Rijk) bespreken de tijd waarin we zitten. De feestdagen en grote toernooien van Oranje zorgen normaal gesproken voor verbinding en dat is dit jaar anders. Betekent juichen voor Oranje in de zak mee terug naar Spanje? Moeten we dit jaar de leeuw misschien wél in z’n hempie laten staan? Daarnaast zijn het gekke tijden van een andere aard: met al hun levenservaring hebben Sint en Santa nog nooit Oranjekoorts in december gezien, of voetbalwedstrijden tijdens kantooruren meegemaakt.

Florent Renders, marketing manager Nederland bij Swinkels Family Brewers: “Laten we duidelijk zijn: we keuren de misstanden rondom het toernooi en Qatar ten zeerste af. Een voetbaltoernooi van Oranje is voor ons normaal gesproken hét moment om ludiek in te haken met een oranje premium op de winkelvloer, maar dit jaar vinden we dat ongepast. We staan achter Oranje, maar we doen niet alsof er niks aan de hand is. Dit jaar gebruiken we onze stem om juist een kritische boodschap te laten horen, op een manier die bij ons past. We benoemen de twijfel die bij menig Oranjefan heerst en leggen de nadruk op de verbroedering van mensen en het samenkomen, ongeacht of je voetbal kijkt of niet. Dat is ons als brouwer ook niet vreemd: ons bier brengt al generaties mensen bij elkaar.”

De musical wordt voornamelijk online uitgerold. De video wordt verspreid via social media, display bannering en digital out of home.

Oordeel

De eerste les die je leert als je ‘lange content’ maakt, zoals deze video van 3:42 minuten, is dat je de aandacht van het publiek vast moet houden. Dat doet Bavaria hier heel goed. Het gaat echt ergens over, een zeer actueel onderwerp met een kritische ondertoon. Maar dan wel op een manier gebracht die past bij het merk. En dat de twijfels overbrengt waar de doelgroep mee worstelt. Wat mij betreft is deze inhaker daarom zeer geslaagd.

Dat het anders is dan andere WK-commercials van Bavaria, dat merk je meteen. Een kleine hint zie je al in de aankondiging, waar Warme Kerst-musical staat met lichtgevende letters WK. Ook al valt het je niet meteen op, dit is wel typerend voor de manier waarop heel Nederland nu deze Hele Gekke Tijden beleeft: een WK in de winter (waar niemand om gevraagd heeft) in een land waar we maar weinig affiniteit mee hebben en waar flinke misstanden plaatsvinden, terwijl we ook nog midden in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst zitten… Dat zit dus allemaal in deze musical. Logisch dat je daar iets meer tijd voor nodig hebt dan de gebruikelijke 30 seconden van een commercial.

Ondanks het zware onderwerp is deze video wel écht helemaal typisch Bavaria. Er is ruimte voor heel veel (woord)grappen, we zien Huub Smit en de gebroeders Van de Kerkhof voor dat vleugje Brabantse trots en de sfeer is als een dorpse klucht. Zelfs het lied voelt heel erg als Bavaria. En dat geldt ook zeker voor de positieve boodschap die gecommuniceerd wordt, terwijl er ook ruimte is voor een kritische noot. Het voelt heel ‘doe maar normaal’ aan. Echt heel knap gedaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!