ReclameReview: Catch of the Day 2050

13 april 2022, 13:00

Sea Shepherd wil ons bewegen om de overbevissing op zee tegen te gaan. Dat doet het door ons voor te schotelen wat de vangst van de dag zal zijn in 2050 als we op dezelfde voet verder gaan.

Credits

Bureau: Ogilvy Social.Lab

Executive Creative Director: Tolga Büyükdoganay

Productie: Tebber Nekkel

Fotografie: Chuck Studios

Kunstenaars:

Dutch Design Academy Eindhoven – both 4th year students, graduating this year: Evy Cornelissen, Elian Beeker

ArtEZ University of Arts Zwolle – 1st year Illustration Design students under the direction of Illustrator/cartoonist TRIK: Coen Groot, Dion Osté, Femke Rutgers, Hannah Eekhof, Heros de Oliveira Santos, Imme van Zuilekom, Jip Pronk, Joren Boersma, Lloyd Linde, Moos Boeke, Renske Buissant des Amorie, Robbin van Nuil, Robin Janmaat, Roos Vonk, Salomé Kopong, Stan van Dijk, Stijn van der Knaap, Suzanne Wissink, Tessa van der Klis, Welmoed Boersma, Xem Vermeij

Doelstelling

Donaties werven voor Sea Shepherd.

Uitwerking

Uit het persbericht: Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten en onmiddellijke actie om de oceaan te redden te promoten, werkte Sea Shepherd samen met Ogilvy Social.Lab om de unieke campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

Als aftrap van de campagne is er in het centrum van Amsterdam (Spui) een klassieke Hollandse haringkar opgezet. Maar in plaats van echte vis, zullen de passerende lokale bevolking en toeristen er haring, makreel en garnalen vinden, die volledig zijn gemaakt van afgedankte visnetten. De kunstwerken, gemaakt door kunstenaars van designopleidingen in Nederland, dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen.

“Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan!” Drs. Geert Vons, Artistic Director Sea Shepherd Global, Director Sea Shepherd Nederland

Oordeel

Goed gedaan: het visserssfeertje zit er meteen goed in. Je hebt het idee dat je meekijkt met het logistieke proces van een vis die gevangen wordt en vervolgens nog even gecheckt wordt door meerdere mensen voordat hij verkocht wordt. De overgang naar de clou is erg goed gedaan, omdat de nepvissen en -garnalen zo sterk lijken op echte vissen en garnalen. En zeg nou zelf: niemand wil op persoonlijke titel dat de wereldzeeën vervuild zijn. Dus iedereen zou het in principe met deze boodschap eens moeten zijn.

Dan komt de vraag die elke wereldburger stelt wanneer het gaat om zulke grote problemen dat we het ons amper kunnen voorstellen: ‘Hoe wil je het veranderen dan?’. En dat is nu net waar het aan schort in deze campagne. Er wordt alleen verwezen naar de website van Sea Shepherd Global. Als je daar doorklikt naar de campagnepagina staat er heel kort en bondig dat je moet doneren als je er iets aan wilt doen. Dat is alles.

Toch vind ik dat Sea Shepherd met deze campagne de juiste snaar raakt qua bewustwording. Het is artistiek mooi uitgevoerd, waardoor je als kijker sowieso waardering krijgt voor de gemaakte kunstwerken van zeeafval. Tegelijkertijd vraag je jezelf af of het echt zo erg is gesteld met het afval in zee. Wanneer het antwoord bevestigend is, is dat de eerste stap naar gedragsverandering. Of dat nu een donatie is of een dieetaanpassing.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief