Bijbel voor marketeers
Boekrecensie ‘De Marketingbijbel voor een digitale wereld’
Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: ‘De Marketingbijbel voor een digitale wereld’ van Bert van Wassenhove.
Deze recensie is geschreven door Ment Kuiper, NIMA Register Marketeer en Incompany & Innovatie Manager bij SCHAAL+.
Om je boek ‘De Marketingbijbel’ te noemen, moet je lef hebben. Er bestaat een groot aantal definities van het woord bijbel. Veelal gekoppeld aan het geloof, uiteraard. Gaat het hier over het marketinggeloof? De definitie van ‘verzameling van boeken’ is hier meer van toepassing. Kortom, wanneer je je boek het woord ‘bijbel’ meegeeft, verwacht je een totaaloverzicht van de ontwikkelingen van digitale marketing.
“Op logische en constructieve wijze gaan we door de verschillende onderwerpen heen”
Dit boek geeft inderdaad een totaalbeeld van digitale marketing. Zeker op basis van het door Van Wassenhove zelf geïntroduceerde model van de vier M’en: Media, Message, Method, Metrics. Aan de hand van dit model is het boek opgebouwd. Op logische en constructieve wijze loopt de auteur door de verschillende onderwerpen heen. Omdat het een breed vakgebied is met specialismen, is terecht de input van een aantal specialisten verwerkt.
De Bijbel heeft ontzettend veel pagina’s, De Marketingbijbel heeft er 249. Wanneer we weten dat het (digitale) marketing vak in beweging is, veel mogelijkheden biedt met een breed spectrum aan invalshoeken, constateer ik dat Van Wassenhove de punten op hoofdlijn aanstipt. Dat varieert van een checklist voor e-mail tot het organiseren van een marketingteam.
Meedenken
Misschien zit daar ook wel een klein obstakel. Voor een marketingdeskundige is het aantal nieuwe en vernieuwende inzichten minder groot. Sterker nog, tijdens het lezen ga je meedenken. Als dat de bedoeling is van de auteur, is hij daar zeker in geslaagd. Bij dat meedenken heb ik wel enkele suggesties, zoals het doortrekken van het M-model als een apart deel in het boek.
Voordeel van de veelvoud aan items die de auteur meeneemt, is dat het een overall inzicht oplevert in de ontwikkeling van digital marketing. Ik zou hiervoor willen aanbevelen om consistent en eenduidig de definities van digitale marketing en online communicatie neer te zetten. Ook is sociale media breder dan de media die hier worden genoemd. Daarmee doe je je als auteur tekort. Of maken de Vlaamse inzichten, die mogelijk anders zijn dan de Nederlandse inzichten, dit een verschil van interpretatie?
“Het boek geeft inzicht in de ontwikkelingen die er zijn”
‘De Marketingbijbel voor een digitale wereld’ is aan te raden als goed materiaal voor de mensen die de digitale marketing nog niet zo ver hebben toegepast. Door het lezen van het boek krijg je dan zeker inzicht in de ontwikkelingen die er zijn. Bert van Wassenhove heeft met het schrijven van dit boek een mooi algemeen overzicht neergezet.
De Marketingbijbel voor een digitale wereld
Auteur: Bert van Wassenhove
ISBN: 978 94 928 7302 6
Uitgever: Van Duuren Management / Lannoo Campus
Druk: 2019
Trefwoorden: digitale marketing, digitale communicatie, sociale media, online media, storytelling
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl
Eerst waren het de 4, 5 en 7 P’s. Toen kwamen de C’s en nu hebben we zelfs de 4 marketing M’en. En dat dan gerecenseerd door een register marketeer van het NIMA. Marketingtechnisch natuurlijk heel goed voor elkaar. Maar marketing in de digitale wereld verschilt niet zoveel van de traditionele (pre-internet) marketing. Natuurlijk is de markt veranderd en veranderd daardoor je marketing, maar de basis blijft hetzelfde.