Beste Verkade, kunnen we vrienden worden?

8 november 2018, 12:00

Merkstrateeg Diederick Janssens heeft een missie: ook professionele organisaties hebben vrienden nodig, om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Wil je volgers als bedrijf, dan moet je socialer worden. Wil je fans, dan zinniger. Voor vrienden moet je menselijk zijn. Daarom schrijft hij wekelijks een persoonlijke brief aan een bedrijf of instantie, om hun marketing en non-verbale communicatie te spiegelen aan sociaal en menselijk gedrag. De vraag aan elke organisatie: kunnen we vrienden worden?

Beste Verkade,

Koninklijke Verkade, sinds 1886, oer-Hollands. Je bent trots. En terecht: je was een eeuw de voornaamste chocolade-aanbieder in Nederland. Tot Tony’s Chocolonely kwam. Menselijke Tony’s, sinds 2006, bewuste wereldburger. Hoe frustrerend moet het zijn dat deze kleine bemoeial binnen een paar jaar alles van je won?

Maar weet je, Tony’s heeft wel gelijk. Dat moet je toegeven. En ‘Koninklijk’, ‘1886’ en ‘oer-Hollands’ klinken toch een beetje als ‘dedain’, ‘koloniaal kapitalisme’ en ‘VOC’. De tijden zijn veranderd. Zelfs de Kuifjes lezen niet zo lekker meer. Maar ben jij veranderd? Nee, eigenlijk niet. Gaat het over duurzaam ondernemen, dan som je een lijst op die vooral gelezen kan worden als ‘een reeks kostenbesparingen met een gunstig bijeffect,’ aangevuld met wat nutteloos geneuzel. Ooit was je Fairtrade, maar nu kies je toch weer voor de goedkopere optie: UTZ. Dat is wegkijken en afkopen. Slim ondernemerschap. Zo zakelijk als de VOC.

“Verkade, ooit was je Fairtrade, maar nu kies je de goedkopere optie UTZ. Dat is wegkijken en afkopen, net zo zakelijk als de VOC”

Ik snap je frustratie over Tony’s. Jij was al 130 jaar de koning, en dan komt er ineens zo’n betweterig broekje het allemaal van je afnemen! Jij laat je de les niet lezen door zo’n wijsneus! Bovendien, dat moreel inkopen kost allemaal maar geld, en uiteindelijk gaat het om de laagste prijs, toch? Niet dus, zo blijkt! Tony’s is nu de grootste aanbieder en al jaren op rij de nummer één love brand in Nederland. Zij hebben de nieuwe norm gezet en die is slaafvrij. Misschien houd je liever vast aan je Koninklijke arrogantie dan dat je toegeeft aan die luis, maar wees toch niet zo koppig! Waarom gun je je kleine broertje niet gewoon zijn gelijk en verbeter je samen met hem de wereld?

Denk er eens over na: “Ook Verkade trekt ten strijde tegen kindslavernij en streeft naar 100 procent slaafvrije chocolade, want dat smaakt toch lekkerder.” Niet zelf bedacht, maar het voelt wel goed! Toegeven is eerder moedig dan zwak. Iedereen zal het waarderen. Ook Tony’s. Want wat getuigt meer van 130 jaar wijsheid dan meegaan met veranderende normen? Wat is Koninklijker dan voor iedereen het beste willen? En wat is er Hollandser dan de wereld te willen verbeteren?

Je kleine broertje is niet je vijand. Hij wil alleen maar dat je met hem meedoet. Hij heeft een punt. We staan allemaal achter hem en wachten op jou. Kunnen jullie vrienden worden?

Met vriendelijke groet,

Diederick

Diederick Janssens heeft een missie: ook bedrijven en overheden hebben vrienden nodig; om gehoord, gezien, gewaardeerd en gesteund te worden. Daarom helpt hij professionele organisaties persoonlijk te groeien. Willen bedrijven volgers, fans en vrienden, dan moeten ze socialer, zinniger en menselijker worden. Janssens is merkstrateeg, schrijver en spreker. Hij sprak bij TEDx en zette samen met NIMA de masterclass ‘Love Brand Basics’ op.

Categorie
Tags

6 Reacties

    paul van dijk

    Ik vind het vooral mooi dat er naast merken ook makers zijn.

    En dat er een her en der ‘vriendjes & vriendinnetjes’ opstaan die chocolademerk en chocolademaker in een zijn.

    Chocolatemakers, Mesjokke & Mark Schimmel Een paar mooie voorbeelden van bean to bar chocolademakers in Nederland.

    Elders op de wereld rolt het balletje al een beetje harder. Proef een chocolade van Soma uit Canada en je snapt waar het om draait.

    Smaak gaat mensen winnen, maar ook: merken die makers zijn, makers die mensen zijn, mensen die je kunnen vertellen waar ze hun hoge kwaliteit cacao halen en bovendien wat ze er voor betalen (zie vooral eens: Uncommon Cacao).

    De grote omwenteling voor chocolade komt nog.


    9 november 2018 om 14:37
    Koen Regout

    Beste Diederik,

    Dank voor je brief. Vrienden worden wij het liefst met al onze Nederlandse consumenten. Dank ook voor je tips en ideeën. Maar, er moet wel gelijk iets uit de lucht: Je hebt het in je betoog over onze frustratie en irritatie ten aanzien van Tony Chocolonely. Die hebben wij geheel niet. Respect en bewondering daarentegen juist wel. Voor waar ze zich voor inzetten en wat ze al bereikt hebben.

    Ieder heeft zijn rol, en zo wij ook de onze. Verantwoordelijkheid nemen voor de duurzaamheid van onze bedrijfsvoering hoort, naast vele andere doelstellingen, bij onze dagelijkse uitdagingen. Het mag uit de oude doos zijn, maar in 2008 waren wij wereldwijd het eerste A-merk dat volledig overging op duurzame cacao. Duurzaamheid is sowieso iets wat binnen onze Verkade familie al meer dan 100 jaar op de agenda staat. Zo was Verkade vanaf 1891 één van de eerste bedrijven die in groten getale vrouwen in dienst nam, en was het in 1961 het eerste bedrijf in Nederland dat op locatie kinderopvang aanbood.

    Terug naar het heden: ook vandaag de dag streven wij naar duurzame bedrijfsvoering. Naast het verlagen van de CO2 footprint en het verminderen van afval – waar je minder van onder de indruk bent – moet je ook denken aan bijvoorbeeld het gezonder maken van onze producten en het ondersteunen van initiatieven in de gezamenlijke strijd tegen kinderarbeid. Ook op de inkoop van onze ingrediënten, waaronder cacao, kijken we doorlopend naar mogelijke verdere verbeteringen. Wat bij ons nu hoog op de agenda staat is traceerbaarheid. In onze ogen de enige manier die zekerheid biedt over de bron van onze ingrediënten en of het ter plekke ook echt goed genoeg gaat.

    Wij zijn ervan overtuigd dat als alle producenten ieder op hun eigen manier significante stappen in hun verantwoordelijkheid nemen, we samen de wereld beter maken. Iets waar wij graag aan bijdragen en als bedrijf voor herinnerd hopen te worden, naast alle mooie herinneringen aan heerlijke koekjes en chocolade uiteraard!

    Hartelijke groet,

    Koen Regout, Koninklijke Verkade


    13 november 2018 om 17:48
    diederick@janssens.today

    Beste Koen,

    Bedankt voor je reactie!

    Inmiddels is het vijftien jaar geleden dat bekend werd dat er kindslavernij voorkomt in de productie van cacao. Ook is bewezen dat een chocoladefabrikant er iets aan kan doen, en dat Nederlandse consumenten dit steunen. Vijf jaar geleden gaf Tony’s het goede voorbeeld met volledig traceerbare cacaomassa. Sindsdien hebben toch nog talloze kinderen hun jeugd verloren in slavernij en verstrijken de dagen. Maar het is goed om te horen dat traceerbaarheid nu hoog op jullie agenda staat. Zet door!

    Met vriendelijke groet,

    Diederick

    p.s. Waarom zijn jullie eigenlijk afgestapt van FairTrade?


    16 november 2018 om 15:07
    Tony’s Chocolonely

    Beste Diederick en Koen,

    Goed nieuws!

    Tony’s manier van werken is navolgbaar voor alle bedrijven actief in cacao.

    We helpen graag! En leren ook graag van anderen. Want alleen samen maken we chocolade 100% slaafvrij. We vertellen er alles over tijdens Tony’s FAIR op 29 november va 16.00 in De Gashouder in Amsterdam. Deze dag staat helemaal in het teken van Serious Friends. Want vrienden daar zijn we dol op!

    Laat ons weten of jullie erbij zijn, dan regelen we kaartjes!

    Chocogroeten,

    Tony’s Chocolonely


    17 november 2018 om 14:11
    diederick@janssens.today

    Dank voor het aanbod, Tony’s!

    Wat denk je ervan, Koen?

    Verkade heeft traceerbaarheid hoog op de agenda en Tony’s biedt aan jullie hiermee te helpen: dit lijkt me een ‘offer you can’t refuse’! Ik sla het aanbod van een eerlijk stukje chocolade met vrienden niet af. Ik ben er dus bij! Jij ook?

    Met vriendelijke groet,

    Diederick


    17 november 2018 om 15:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief