Alles wat marketeers moeten weten over Pinterest

28 april 2016, 08:00

Met wereldwijd zeventig miljoen gebruikers mag Pinterest gerust een groot sociaal platform worden genoemd. Ondanks dat het platform al zes jaar oud is, is er voor marketeers nog veel te ontdekken. In dit artikel vertel ik je daarom alles wat je over Pinterest moet weten.

Wat is Pinterest?

Pinterest kan eigenlijk het best worden omschreven als een groot online prikbord, waarop je alles kunt verzamelen wat je leuk, mooi of inspirerend vindt. Dit prikbord kun je indelen in verschillende borden die allemaal zijn voorzien van een thema. Deze borden kun je vervolgens delen met je volgers.

Pinterest in Nederland

In Nederland heeft Pinterest twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn. De gebruikers zijn vaak ouder dan twintig jaar en bestaan voornamelijk uit vrouwen die thuis de aankoopbeslissingen nemen.

De waarde van Pinterest voor marketeers

Pinterest is een volledig grafisch platform en bestaat dus vrijwel alleen uit beeld. Beeld wordt sneller onthouden, vaker gedeeld en er wordt sneller op geklikt. Het voordeel hiervan is dat je veel zichtbaarheid voor je content kunt creëren. Daarnaast zijn Pinterestgebruikers vaak op zoek naar inspiratie en van plan om iets te gaan doen met de inspiratie die ze vinden. Ze zoeken bijvoorbeeld naar een nieuwe horloge of een mooie bank voor hun nieuwe woonkamer. Ofwel: pinners zijn vaak al van plan om een aankoop te gaan doen en gebruiken het platform om zich te oriënteren. Er bevinden zich dus relatief veel potentiële klanten tussen jouw volgers.

Wat zijn de functies van Pinterest?

De basis van Pinterest is het prikbord. Op dit prikbord kun je verschillende borden maken om je pins onder te verdelen in verschillende categorieën. Op deze borden kun je vervolgens pins plaatsen. Dit kunnen pins van eigen producten zijn, die je kunt voorzien van een link naar een pagina op jouw website, of pins die je van anderen repinnet. Pins kunnen naast foto’s ook video’s en GIF’s zijn.

Wat Pinterest uniek maakt, is dat gebruikers je account kunnen volgen (en daarmee alle borden), maar er ook voor kunnen kiezen om alleen een specifiek bord te volgen. Zo krijgen ze enkel de content te zien die voor hen relevant is. Volgers krijgen jouw posts in hun timeline te zien en kunnen deze liken of erop reageren. Andere Pinterestgebruikers kunnen ook een bijdrage leveren aan jouw borden, mits je hen daar toestemming voor geeft.

Rich pins

Wil je de pins voorzien van meer informatie? Dan kan dat met de optie rich pins. Je kunt bijvoorbeeld meer tekst aan je pin toevoegen om uit te leggen wat er op de pin te zien is of om de pin meer betekenis te geven. Rich pins zijn beschikbaar in zes vormen: producten, recepten, apps, films, artikelen en locaties. Een rich pin voor een product geeft bijvoorbeeld informatie over de prijs en de leverancier en een rich pin voor een gerecht geeft de ingrediënten weer die je nodig hebt om het gerecht te maken.

Wanneer je de optie voor rich pins hebt geactiveerd en metadata aan de pagina’s op je website hebt toegevoegd, kan alle content van je website die door Pinterestgebruikers wordt opgeslagen, worden omgezet in een pin. Rich pins zijn beschikbaar voor alle Pinterestgebruikers met een eigen website.

Pinterest KLM Royal Dutch Airlines

KLM maakt gebruik van meerdere borden met verschillende thema’s

Pin-it button

Wanneer je zelf een pin plaatst, upload je deze vanaf je website of je eigen bestanden. Om websitebezoekers te stimuleren jouw beelden te delen op Pinterest, kun je een Pin It-knop op je website installeren. Met deze Pin It-knop kunnen websitebezoekers hun favorieten van jouw website gemakkelijk en snel op een eigen bord bewaren. Nadat je de Pin It-knop hebt geïnstalleerd, kun je in de statistieken gelijk zien hoe vaak de knop wordt gebruikt.

Zoeken op Pinterest

Sinds vorig jaar heeft Pinterest een visuele zoekfunctie, waarmee binnen een pin kan worden gezocht naar iets wat op de pin is te zien. Stel, je ziet een foto van een woonkamer en je zou graag een soortgelijke lamp vinden als die in die woonkamer staat. Door in te zoomen op de pin, kun je het deel van de foto selecteren waar de lamp staat, waarna een aantal lampen worden getoond die hierop lijken.

Op dit moment zijn de mogelijkheden van deze functie voor marketeers nog beperkt. Toch maken pinners er wel graag gebruik van. Indien Pinterest straks meer advertentiemogelijkheden aanbiedt, kan deze functie wel worden gebruikt om te adverteren met relevante content.

Zoeken op Pinterest

Zoeken naar producten in een pin

De pagina met populaire pins laat zien wat trending is onder Pinterestgebruikers en helpt je te achterhalen welke content relevant kan zijn voor jouw volgers.

Chatten met je volgers

Pinterest heeft ook een chatfunctie. Deze chatfunctie biedt de mogelijkheid om een pin direct te delen met een goede vriend, zonder dat deze met alle volgers wordt gedeeld. Als marketeer zou je deze chatfunctie kunnen gebruiken om in contact te komen met je volgers en persoonlijke en relevante content met hen te delen.

Adverteren op Pinterest

Naast de bovengenoemde functies, kun je op Pinterest ook gebruik maken van een aantal opties om te adverteren. De opties zijn nog niet beschikbaar voor Nederlandse adverteerders, maar er wordt verwacht dat hier snel verandering in gaat komen:

  • Promoted pins

    Met promoted pins kun je pins promoten onder een door jou gekozen doelgroep. Promoted pins zijn in principe hetzelfde als gewone pins, alleen betaal je om de pin op de beste plaats te vertonen, aan een doelgroep die jij voor ogen hebt. Net als de gewone pin, blijft de promoted pin ook na het adverteren gewoon op je eigen bord en op die van de repinners staan. Je pin krijgt dus ook nog impressies nadat je campagne is afgelopen. De kosten van promoted pins kunnen worden ingesteld op cost per click en cost per mille. Pinterest is op dit moment bezig om deze optie ook in Europa uit te rollen. Over een tijd kunnen Nederlandse adverteerders hier dus ook hun creativiteit op loslaten.

  • Buyable pins voor iOS en Android

    Met buyable pins kun je gebruikers de mogelijkheid geven om direct iets te kopen dat op de pin is te zien, zonder dat ze hiervoor Pinterest hoeven te verlaten. Nederlandse adverteerders kunnen deze optie nog niet aan hun pins toevoegen, maar Nederlandse gebruikers kunnen al wel gebruik maken van deze functie om aankopen te doen.

Hoe en waarvoor gebruik je Pinterest?

Pinterest biedt een flinke opsomming aan functies, maar hoe kun je als marketeer hier je voordeel uithalen?

  1. Websitebezoek genereren

    Pins kunnen veel impressies krijgen. Wanneer je veel pins vanaf je eigen website deelt, blijven deze links altijd naar jouw websitepagina’s linken. Iemand die de pin interessant vindt en meer wil weten, belandt dus met één klik op de knop op jouw website. Als een gebruiker de pin repint, wordt de pin ook gedeeld met zijn of haar volgers. Op den duur kan één pin dus aardig wat impressies en websitebezoekers genereren. Daarbij bevinden Pinterestgebruikers zich in een later stadium van de buyer journey, omdat ze op zoek zijn naar iets wat zij willen kopen en vaak dus al een aankoopintentie hebben. Deze websitebezoekers zijn daarom erg relevant.

  2. Naamsbekendheid en productpromotie

    Pinterest is een erg geschikt middel voor het tentoonstellen van producten. Relatief veel merken gebruiken Pinterest dan ook voor de promotie van het merk en om de verkoop van hun producten te stimuleren. Zo kun je meer beleving rondom het product creëren en verschillende kanten van het product laten zien, door het product in de setting te plaatsen waar het voor kan worden gebruikt, zoals online warenhuis Fonq.nl doet.

  3. Inspiratie bieden

    Pinterest is ook een ideaal online middel om de doelgroep te inspireren. Het wordt veel gebruikt als een soort digitale catalogus of magazine. Mode- en beautymagazine ELLE geeft een goed voorbeeld van hoe je de doelgroep kunt inspireren op Pinterest. De Pinterestpagina van ELLE Nederland inspireert mode- en beautyliefhebbers om te experimenteren met hun eigen stijl en laat zien wat de trends zijn op het gebied van haar, make-up, mode-accessoires, festivaloutfits en streetstyle.

    ELLE Nederland Pinterest-pagina

    Het Pinterestkanaal van ELLE Nederland

  4. Visual storytelling

    Pinterest is een mooi middel om je merkverhaal te vertellen in de vorm van beeld. Je kunt bijvoorbeeld met verschillende borden laten zien waar jouw organisatie voor staat of hoe jouw organisatie is ontstaan en hoe het zich heeft ontwikkeld. Daarnaast kun je het verhaal laten zien dat bij je producten hoort en zo de stijl van jouw organisatie uiten. Een goed voorbeeld is het Pinterestbord van McDonalds, waarop de fastfoodketen laat zien wat er door de jaren heen allemaal bij het bedrijf is veranderd.

  5. Educatie en het wekken van interesse

    Pinterest kan daarnaast worden ingezet om interesse te wekken voor geschreven content en gebruikers meer achtergrondinformatie te geven over bepaalde onderwerpen. Je kunt je volgers informeren door bijvoorbeeld interessante pins te delen en te verwijzen naar een relevant artikel waarin meer educatieve informatie is verwerkt. Het Rijksmuseum gebruikt Pinterest op educatieve wijze door verhalen te vertellen over kunst en Nederlandse geschiedenis. Op het Pinterestaccount van het Rijksmuseum leer je veel over allerlei collecties, zonder het museum hiervoor te hoeven bezoeken.

    Rijksmuseum Pinterest-pagina

    Een bord van het Rijksmuseum over Late Rembrandt

  6. Interactie en engagement

    Pinterest leent zich tot slot goed voor het creëren van interactie en engagement. Dit kun je op verschillende manieren doen. Door bijvoorbeeld een win-actie te organiseren, kun je jouw volgers betrekken bij je Pinterestpagina en zo ook bij je merk. Zo vroeg IKEA haar volgers om een bord te maken waarop zij hun ideale slaap- en badkamer samenstelden. Deelnemers aan de winactie konden hun bord delen door de hashtag #IKEAcatalogus te gebruiken. De winnaar ontving een cheque van €2.500 om te besteden bij IKEA. Daarnaast werd het winnende ontwerp tot leven gebracht in de IKEA showroom van Amsterdam. Deze actie bracht IKEA niet alleen in contact met de doelgroep, de zichtbaarheid op Pinterest werd ook vergroot.

    IKEA Pinterest-pagina

    De winactie van IKEA op Pinterest

Hoe meet je het effect?

Het resultaat van jouw Pinterestactiviteiten is makkelijk en snel te meten. Ten eerste kun je uit je eigen websitestatistieken bepalen hoeveel bezoekers via Pinterest op de website zijn gekomen. Pinterest zelf biedt daarnaast ook inzicht in statistieken waardoor je in korte tijd een duidelijk overzicht hebt van het resultaat van jouw acties. Zo geven de statistieken van Pinterest inzicht in:

  • wat mensen leuk vinden en wat niet;
  • hoeveel er vanaf jouw website wordt gepint (bereik van jouw content) en wat er dan wordt gepint;
  • aantal repins, likes en reacties;
  • welke apparaten de pinners gebruiken;
  • wie je doelgroep op Pinterest is.

Door vooraf te bepalen waarom je Pinterest inzet, kun je middels de statistieken bepalen of je de goede weg volgt of dat je toch voor een andere strategie moet kiezen.

Tips

Om je op weg te helpen naar succes op Pinterest, volgen hier tot slot nog een aantal handige tips:

  • Bedenk van tevoren wat het doel van je Pinterestpagina is

    Denk eerst goed na over wat je met Pinterest wilt bereiken. Maak vervolgens een plan voor de borden en thema’s die je op je Pinterestpagina wilt zetten. Verzamel daarna de content voor deze borden.

  • Post niet teveel pins van anderen

    Als je het verkeer naar je website wilt optimaliseren, doe je er goed aan om niet te veel pins van anderen te repinnen, maar vooral eigen content te delen. Pins van anderen bevatten links naar andere websites, waardoor je traffic misloopt.

  • Maak niet teveel borden

    Om het overzicht te bewaren, is het raadzaam om niet teveel borden aan te maken. Hoe minder borden, hoe beter je alle borden kunt onderhouden en hoe relevanter de pins op je borden blijven voor je volgers.

  • Werk achter de schermen aan een bord

    Voordat je pins op een bord publiceert, kun je ervoor kiezen om er in een afschermde omgeving aan te werken. Zo kun je, als het bord klaar is, gelijk een aantal relevante pins delen.

  • Gebruik zoekwoorden

    Door zoekwoorden te gebruiken in de omschrijving van je pins en deze te voorzien van relevante hashtags, verbeter je de vindbaarheid van jouw content binnen Pinterest. Heb je een bord over badkameraccessoires, gebruik dit woord dan ook in de omschrijving van zowel je bord als je pins. Zo verschijnen er meerdere pins van jouw bord in de zoekresultaten van de pinner.

  • Deel pins waar je volgers echt wat aan hebben

    Op Pinterest is het gemakkelijk om allerlei beelden te delen, maar onthoud dat het relevant moet blijven voor je volgers. Houd dus goed in de gaten wat er onder jouw volgers speelt. Dit kun je doen door de pagina met populaire berichten in de gaten te houden en in de statistieken te bekijken welke pins het meest worden geliked of gerepint door jouw volgers.

  • Creëer per bord een bepaalde stijl

    Besteed aandacht aan de stijl die je wilt uitdragen. Houd per bord één bepaalde stijl aan die voor je volgers makkelijk te herkennen is.

Ook alles weten over Snapchat? Lees dan: Alles wat marketeers moeten weten over Snapchat.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sandra Vonk

    Hoi Jesse,

    Wat een geweldig supercompleet artikel!!!

    Ik kon niets ontdekken wat er nog niet in staat.

    Dank en succes

    Groet Sandra


    3 mei 2016 om 14:27
    Jessegosse

    Hoi Sandra,

    Bedankt voor je leuke reactie! Altijd goed om te horen dat iemand wat met een artikel kan.

    Jij ook veel succes op Pinterest! 😉

    Groetjes,

    Jesse


    3 mei 2016 om 15:14
    Peter ter Beek

    Heel goed uitgediept artikel!

    Zijn sinds kort ook actief op pinterest en vinden het een heel mooi en zinvol om uren rond te struinen en de meest mooie afbeeldingen en ideetjes te ontdekken.

    Peter en Renate

    Lingeriefun.nl


    23 september 2016 om 09:01
    esther

    Lees je artikel wel een beetje laat, maar vind het nog steeds een super artikel! Heb jij ook een advies wat je het beste ‘wel en niet’ in het ‘over mij ‘gedeelte kan schrijven? En wat is jouw visie over Pinterest in de toekomst als zoekmachine? Persoonlijk:” De wijze waarop ik een enorme hoeveelheid visitors, traffic genereer in korte termijn, zonder dat ik dure bureaus hoef in te schakelen is waanzinnig!”


    7 juni 2017 om 16:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!