Wakoopa: 11% van de Nederlanders gebruikt Google+

Wakoopa: 11% van de Nederlanders gebruikt Google+

App analyst Wakoopa heeft de staat van sociale netwerken in Nederland onderzocht (n=10.000). Uit het onderzoek blijkt eens te meer hoe populair Twitter is in Nederland. Volgens Wakoopa bezoekt 58,6% van de panelleden Twitter. Het grootste sociale netwerk is (natuurlijk) Facebook (81,7%), gevolgd door ‘ons’ Hyves (76,4%). Google+ wordt door 11,1% gebruikt, en heeft een langere time-on-site dan Twitter en LinkedIn.

Dat Facebook op nummer 1 staat is geen verassing. Sinds afgelopen juli heeft Facebook Hyves gepasseerd als grootste sociale netwerk in Nederland. Nog altijd spenderen bezoekers van Hyves meer tijd op de site dan Facebook gebruikers, maar dat verschil wordt steeds kleiner. Gebruikers spenderen ruim 14 minuten op Facebook, en gemiddeld 15 minuten op Hyves. Google+ wordt met 6 minuten duidelijk minder intensief gebruik dan de concurrentie. Ook Twitter (4 minuten) en LinkedIn (3 minuten) worden minder intensief gebruikt. De time on site verschilt enorm met de cijfers van comScore. Ik vroeg dit even naar bij @Simonvd, bij Wakoopa verantwoordelijk voor het onderzoek. Hij laat via Twitter weten: “Discrepantie in t.o.s. ligt aan meetmethodiek. Wij meten actief gebruik (open tab). Hoe comScore dit doet is mij onbekend.”

 

Zoeken belangrijkste online activiteit

Naast het bezoek aan sociale netwerken onderzocht Wakoopa ook andere internetactiviteiten. Zo blijkt search de meest populaire online activiteit met 18,5% van al het site bezoek. E-mail is met 11,8% van het bezoek net populairder dan het gebruik van sociale netwerken (11,4%). Nieuwssites en winkelen staan op de vierde en vijfde plek.

Als we kijken naar de tijd die mensen op sites doorbrengen ontstaat er een ander beeld. 37% van de tijd die mensen online besteden, wordt besteed aan social networks. Eveneens besteden we veel tijd aan e-mail (12,1%).

Search

Zoals bekend is Google de onbetwiste marktleider qua search in Nederland. Het marktaandeel van de zoekmachine is 95,8%, gevolgd door Bing die met 2,4% wel aan bezoek wint. De meest gebruikte zoektermen van het afgelopen jaar zijn Hyves en Facebook. Google Maps is naast de zoekmachine het populairste Google product, gevolgd door Gmail.

E-Commerce

Voor zowel nieuws als online retail hebben Nederlandse internet gebruikers een voorkeur voor lokale platforms. Hoewel Amazon aan populariteit wint is Bol nog altijd de meest populaire webwinkel. Het gerucht doet de ronde dat Amazon binnenkort naar Nederland komt.

 

Het rapport


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.