Jyri Engestrøm: “Social apps moeten helpen in beïnvloeding van intenties”

29 augustus 2011, 08:08

Voor velen blijft het een droom: je bedrijf verkopen aan Google. Jyri Engestrøm deed het met Jaiku, de tegenhanger van Twitter. Tegenwoordig is hij druk bezig met zijn start-up Ditto en is hij angel investor. Knap voor iemand die net de grens van 30 jaar is gepasseerd. Hoe kreeg hij dat voor elkaar? Jyri gaat in deze SparkCast in op ondernemerschap, start-ups en zijn visie op mobile en social.

Ondernemerschap is hot. Overal zie je start-ups als paddestoelen uit de grond springen. MBA’s zijn uit, jongeren willen de nieuwe Steve Jobs (nu is je kans!) of Mark Zuckerberg worden. En het kan. Jyri Engestrøm: “Nog nooit was starten zo simpel.”

Ik sprak Jyri op de ochtend van de allerlaatste Mobile Monday in Amsterdam. Heerlijk hoe hij praat over zijn vak en zijn passie voor internet start-ups. Zo is hij zelf bezig met Ditto. Daar waar Facebook vooral gaat over wat je hebt gedaan en FourSquare en Twitter gaan over wat je nu doet, richt Ditto zich op de nabije toekomst. Stel: je wilt een hapje eten in Amsterdam. Maar je weet niet zeker of dat nieuwe Italiaantje wel een topper is. Je deelt je intentie op Ditto en een vriend kan realtime je voornemen bevestigen of andere restauranttips geven. Een sterk insight uitgevoerd in een goed ontworpen applicatie.

Volgens Jyri is onderscheidend vermogen erg belangrijk. “Start-ups moeten zoeken naar iets wat de grote spelers nog niet hebben, kunnen of wat simpelweg disruptive is. Ditto is een sociale en locatiegebonden applicatie. Het doel: leuker, mooier en handiger zijn dan Twitter, Facebook en Foursquare. Onderscheidend vermogen vind je alleen als je focust. Focus je puur op de ontwikkeling van een dijk van een product en zet verder alles uit je hoofd. Zonder je team te verwaarlozen. Zij zijn je familie.”

In deze (Engelstalige) SparkCast o.a. de volgende onderwerpen:

1. Hoe je fysieke objecten sociaal maakt

2. The devil is in the detail

3. 3D modelling: een trend om in de gaten te houden

4. De zwakke plek van Facebook

Op veler verzoek: sinds kort kun je de SparkCast ook als iPhone app downloaden. Daarnaast kun je je gratis abonneren op de rss-feed.

Deze audio edit is mede mogelijk gemaakt door de hulp van geluidsstudio Dedacom in Amsterdam. Thanks guys!

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief