Google introduceert games voor Google+

12 augustus 2011, 06:45

Google+ Games is live! Dat heeft Google op haar blog aangekondigd. Met de introductie van Google+ Games krijgt Google+ net als Facebook een eigen games platform met casual social online games. Het aanbod van bestaat uit games van publishers als Zynga, Rovia en Wooga. Google+ Games is nog niet voor iedereen zichtbaar, zoals je gewend bent van Google rollen ze het langzaam uit.

In de blog geeft Google direct aan dat spelletjes niet in de streams van anderen zullen verschijnen, waarmee het even een sneer uitdeelt aan Facebook waarmee game updates wel in de nieuwsfeed verschijnen. Daarnaast zullen je scores bijvoorbeeld ook alleen zichtbaar zijn voor anderen binnen je circles die eveneens het spel spelen.

In een ‘hangout’ sessie met journalisten zegt Bradley Horowitz, VP of Product for Google+, over de uitbreiding:

“We don’t consider ourselves experts at making compelling games, but we can bring a lot to the party,”… “There were some internal debates about whether Google was well-suited to have games in our repertoire and what is the value of games to the users. There’s tremendous value for users. They provide a way for people to connect, discover and interact with each other … We don’t see games contrary to our mission, or a diversion. We see them as being core.”

Inkomsten

Met de introductie van games binnen het Google+ platform bevindt Google zicht steeds meer in het vaarwater van Facebook. Wat interessant is, is dat Google 95 procent van de opbrengsten van virtual goods wil delen met de ontwikkelaars, en zelf maar 5 procent achterhouden. Dit is een enorm verschil met Facebook en Apple, die beiden 30 procent van de opbrengsten opeisen. Overigens vraagt Google zelf voor het Android platform ook 30 procent.

Beschikbare games

Bij de lancering zijn er 16 spellen beschikbaar, waarvan het gros in Flash is ontwikkeld en 1 in HTML5. HTML5 games kunnen er interessant gaan worden omdat deze direct op smartphones en tablets speelbaar zijn. Hiermee kunnen HTML5 games dus de concurrentie aangaan met Apple’s eigen app platform.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remi

    Ai ai, wat lijkt het lang geleden dat Google het motto “do no evil” had!

    Een logische en slimme zet natuurlijk. Casual games vormen een enorme markt en dus is het voor de verdere ontwikkeling van Google+ erg logisch dat ze dit doen. De toevoeging dat ze het in een apart tabblad doen en zo de timeline schoon houden is logisch en briljant. Bij Facebook zitten een hoop FarmVille haters…

    Maar dat ze zwaar onder de prijs concurreren is gewoon evil. Voor ontwikkelaars van games is het zo natuurlijk wel erg interessant om een game eerst op Google+ uit te brengen. Daar verdienen ze immers veel meer. En dus gaan zij het netwerk promoten. Google maakt het niet uit, ze hoeven toch geen geld te verdienen met Google+ de aankomende jaren.


    12 augustus 2011 om 07:11
    me4all

    Dat vind ik jammer! Dat is het geen waar ook mij aan ben gaan storen op Hyves en Facebook….


    14 augustus 2011 om 16:48
    jelle

    @me4all ,

    Dat is juist het goede hieraan, je hebt een aparte tab voor games, met een aparte stream/timeline, zodat er geen berichten/uitnodigingen van games in je normale stream komen.


    15 augustus 2011 om 19:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief