Facebook nog niet groter dan Hyves in Nederland

20 juli 2011, 02:30

Eerder deze maand schreef ik dat volgens onderzoek van Newcom Facebook in Nederland meer gebruikers heeft dan Hyves. Het onderzoek kreeg veel aandacht in diverse media, maar tegelijkertijd kon ik me niet voorstellen dat Facebook écht al groter was. Om dit te verifiëren had ik afgelopen week contact met Hyves en comScore. Uit cijfers van beide partijen blijkt dat het zo’n vaart nog niet loopt…

Gebruikersaccounts

Op het moment van schrijven heeft Hyves volgens eigen statistieken totaal 11,4 miljoen leden. Daarvan zijn er 9,6 miljoen leden Nederlands. Van al deze leden loggen er 5 miljoen leden minimaal 1 keer per maand in (Hyves Juni 2011). De meest accurate manier van vergelijken met Facebook is door de statistieken van SocialBakers erbij te pakken. SocialBakers haalt haar data uit de advertentietool van Facebook en is daarom zoals eerder beschreven niet altijd even precies. Daaruit blijkt dat het aantal Nederlandse accounts momenteel 4.568.620 bedraagt. Daarmee staat Nederland 26e op de lijst van de landen met de meeste Facebook gebruikers.

comScore

comScore meet haar resultaten met behulp van paneldata. Wereldwijd heeft comScore 2 miljoen panelleden, in Nederland zijn dat er 5.000. Het surfgedrag wordt bij de panelleden thuis gemeten en meet dus real life behaviour. comScore heeft voor Marketingfacts de ontwikkeling van de grote sociale media in Nederland gedurende het afgelopen jaar geplot in een tabel. Hier is naast Hyves en Facebook ook Twitter meegenomen.

Hoewel Facebook en Hyves steeds dichter naar elkaar toe groeien is Hyves dus nog altijd groter dan Facebook (mei 2011). In mei had Hyves afgerond 7.7 miljoen unieke bezoekers. Facebook had er diezelfde maand zo’n 7 miljoen.

Uit de grafiek is af te lezen dat Hyves tot december 2010 groeide en die maand haar topmaand beleefde met 8.6 miljoen unieke bezoekers. Daarna nam het aantal unieke bezoekers af tot het in mei weer een opleving kreeg. Het mag duidelijk zijn dat het marktaandeel van Facebook sterk is gegroeid het afgelopen jaar. In mei had Facebook de helft meer unieke bezoekers (+49.7%) dan het jaar ervoor. Het verschil tussen Hyves en Facebook bedraagt echter nog altijd 700.000. Wanneer comScore een extrapolatie maakt op basis van de huidige gegevens is de schatting dat Facebook Hyves pas over 6 maanden zal passeren.

Twitter is echter nog sterker gegroeid het afgelopen jaar. Het aantal bezoekers aan Twitter nam met 67,7% toe tot 3,7 miljoen. Interessant is dat deze cijfers meer inzicht geven in het daadwerkelijk gebruik van Twitter. Van Twitter wordt vaak gezegd dat het veel accounts heeft, maar een stuk minder actieve gebruikers. Met 3,7 miljoen unieke bezoekers is de actieve doelgroep echter behoorlijk groot.

Unieke bezoekers vs. Gebruikersaccounts?

Wat opvalt bij het aanhoren van deze cijfers zijn de verschillen in unieke bezoekers versus het aantal gebruikersaccounts. Voor Hyves geldt dat het aantal unieke bezoekers tussen het aantal leden en het aantal actieve leden ligt (9,6m > 7,7m > 5m). Bij Facebook ligt het aantal accounts juist sterk onder het aantal unieke bezoekers (6,9m > 4,6m). Natuurlijk zit je met een verschil van methodologie maar dat verklaart niet het grote verschil tussen Hyves en Facebook.

Dit hebben we voorgelegd aan comScore US, die hier ons het volgende over kunnen vertellen:

“Search activity drives public profile visitation, which we’ve seen account for some difference in number of visitors. Typically the difference is going to be less than 10%. However, this discrepancy may play a larger role in a market like the Netherlands where Facebook is not a lot of people’s primary social networking site, but might still show up high in search results.”

Interessant is dat comScore hetzelfde effect ziet in Amerika, waar iedereen haast een Facebook account heeft. Het effect wordt daar berekend op 10%. Dat het in Nederland hoger is, komt waarschijnlijk omdat er meer bezoekers (die geen FB account hebben) via search op Facebook.com komen. Je hebt dan veel meer bezoekers op facebook.com dan Facebook accounts.

Demographics

Wanner we kijken naar de demographics laten cijfers van comScore zien dat Facebook met name populair is onder 25-35 jarigen. Hyves daarentegen is met name populair onder 15-24 jarigen. Wat dat betreft zien we vergelijkbare patronen als in het onderzoek van Newcom. Wat ook interessant is, is de man-vrouw verhouding. Zo is te zien dat op Hyves beduidend meer mannelijke bezoekers zijn. Met name zijn er bovengemiddeld veel 15-24 jarige mannelijke bezoekers. Facebook kent juist weer veel vrouwelijke bezoekers. Met name vrouwen tussen de 15-24 en 25-34 zijn frequente bezoekers. Die eerste doelgroep is echter ook erg sterk op Hyves aanwezig.

Time on site

Wat verder opvalt is dat Hyves een veel grotere time on site kent dan Facebook. Waar een Facebook bezoeker gemiddeld 131 minuten per maand op de site doorbrengt, ligt dat bij Hyves op 268 minuten. Met name (vrouwen) tussen de 45 en 54 jaar oud brengen veel tijd door op het Nederlandse sociale netwerk. Vrouwen tussen de 45 en 54 brengen maandelijks ruim 403 minuten op de site door. Een Hyves bezoeker blijft gemiddeld 3,2% langer op de site ten opzichte van vorig jaar.

Conclusie

De cijfers van Hyves en comScore laten duidelijk een ander beeld zien. Hoewel Facebook en Hyves steeds dichter bij elkaar komen, streeft Facebook Hyves nog niet voorbij. Lang zal het echter niet meer duren, volgens de data van comScore 6 maanden. Wat deze cijfers wel hebben uitgewezen is dat de hoge cijfers van Newcom niet te verklaren zijn door het niet meenemen van mensen van 14 jaar en jonger. comScore meet immers ook vanaf 15+ en toch komen er andere cijfers uit. Daarnaast laten beide onderzoeken zien dat de jongste deelnemers beduidend vaker Hyves bezoeken. Hyves weet mensen daarnaast nog altijd langer op de site vast te houden; de time on site is flink hoger dan op Facebook. In hoeverre deze feiten de komende tijd zo blijven, dat is de vraag. De tijd zal het uitwijzen.

Rectificatie

comScore Europe heeft laten weten dat er een miscommunicatie is geweest over de panel-grootte. Helene Azevedo, Marketing Manager bij comScore: “Tot op heden hebben we een panel van 17.500 personen en niet 5.000 personen. Om aan de eisen van STIR te voldoen moet dit panel in januari 2012 uit minstens 20.000 personen bestaan.”.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

22 Reacties

    DannyOosterveer

    @@justthebarebone,

    Ook een goede. Als je daar naar kijkt lijkt het inderdaad nog sneller te gebeuren. Google Trends zal dit vaststellen op basis van het aantal maal dat de sites zijn aangeklikt via de search? Zoals hierboven beschreven denk ik dat Facebook een stuk hoger geranked staat dus dat zou kunnen verklaren dat in Google Trends de twee al een stuk dichter bij elkaar liggen. Even op gevoel.


    20 juli 2011 om 05:09
    remcojanssencom

    Google Trends zegt niets over daadwerkelijk be-zoe-hoek… Maar iets over trends. Zeker bij sites als FB en Hyves lastig aangezien die vele malen hogere percentages direct verkeer hebben dan waar dan ook…

    @dannyoosterveer: Ik zei toch al dat van dat eerdere onderzoek geen ruk klopte. Newcom wil rapporten verkopen, that’s it!

    *betweter modus uit* 😉


    20 juli 2011 om 05:42
    Martijn

    +1 !


    20 juli 2011 om 06:08
    @elilejeune

    Twitter verrassend fors zeg. Qua Facebook en Hyves ben ik nu inmiddels wel benieuwd naar geografische informatie. Er wordt nogal eens geroepen dat Facebook het in de Randstad beter doet en Hyves, en Hyves juist beter in de provincie.


    20 juli 2011 om 06:13
    Jeroen voor ’t Hekke

    “Met 3,7 miljoen actieve Twitteraars is de actieve doelgroep echter behoorlijk groot.” Worden hier nu niet even twee dingen door elkaar heen gehaald. Je praat eerst over 3,7 miljoen unieke bezoekers en vertaalt dit een paar zinnen verderop naar Twitteraars. Maar bezoekers zijn nog geen Twitteraars.


    20 juli 2011 om 06:19
    Remco Bolwerk @justthebarebone

    @elilejeune Als je google mag geloven klopt je stelling misschien wel … zie link in mijn eerste reactie.

    Zijn er andere meningen? Ben zelf nu ook wel benieuwd …


    20 juli 2011 om 06:20
    DannyOosterveer

    @Jeroen voor ’t Hekke,

    Je hebt helemaal gelijk. Ik zal dat even updaten.


    20 juli 2011 om 06:34
    Edwin

    Is er ook onderzocht waarom mensen minder tijd op Facebook besteden? Is het BB/iPhone app-verkeer meegenomen? Heeft de snelheid waarmee gebruikers uit de diverse leeftijdscategorieën informatie tot zich nemen nog invloed op de time on site?


    20 juli 2011 om 06:38
    Jeroen voor ’t Hekke

    @Danny bedankt voor je reactie

    Ik ben blij dat jullie mooi uitleggen hoe Comscore meet, want dit maakt de cijfers gelijk zo onbetrouwbaar als kijkcijfers. Vanuit 5.000 mensen wordt gemeten dat miljoenen een site bezoeken. Dit vind ik onzin bij kijkcijfers, dus gelijk ook bij deze cijfers.

    Kom op mensen, wees transparant. Facebook en Twitter: maak even screenshots van jullie statistieken en laat ons zien hoe het er echt voor staat.


    20 juli 2011 om 06:41
    DannyOosterveer

    @ Edwin,

    comScore meet niet alleen desktop verkeer, maar doet dat ook voor mobiele apparaten. Wat betreft de snelheid, dat zal vast meespelen, maar er is nog altijd een relatief groot groepsoverschrijdend verschil.


    20 juli 2011 om 06:59
    Dominique Meijnen

    Altijd leuk die cijfertjes maar social media draait niet zozeer om het aantal gebruikers en de tijd op de website maar wel om de interactie en de user generated content. Look behind the numbers…


    20 juli 2011 om 07:14
    Remco Bolwerk @justthebarebone

    @Dominique Meijnen … het artikel gaat over of facebook groter is dan hyves … kun jij uitleggen hoeveel interactie en user generated content er op facebook is t.o.v. hyves … geen cijfertjes aub 🙂


    20 juli 2011 om 07:27
    Neil van der Veer

    Onderzoeksresultaten projecteren op de rest van de Nederlandse bevolking is altijd bij benadering (met in acht neming van betrouwbaarheidsmarges). Van belang is dat de basis goed staat. Wij weten wie we in ons onderzoek hebben en dat dit een representatieve afspiegeling is van Nederland (de steekproef van ruim 8.400 respondenten is vergelijkbaar met CBS gegevens). Daardoor kunnen we zeer nauwkeurig projecteren.

    In bovenstaand artikel is de basis van het projecteren een advertentietool & 5.000 panelleden waarvan verder niets bekend is. Wie zijn deze mensen? Zijn deze wellicht al veel actiever op Internet? Het onderzoek van Newcom is gedaan onder bijvoorbeeld ook ‘niet – internetters’ wat het zeer representatief maakt.

    Daarnaast liggen de verschillen in Hyves en Facebook gebruikers trouwens niet zo ver uit elkaar als gesuggereerd wordt. Hyves: 5 miljoen mensen die 1 keer per maand inloggen = gebruikers (wij hebben 4,8 miljoen gebruikers). Nederlandse accounts Facebook: 4,6 miljoen (wij hebben 4,9 miljoen gebruikers). Gezien de gebruikte methodes vinden we het wat ver gaan om woorden als ‘geen ruk van kloppen’ etc. te gebruiken.

    Maar laten we een stap verder proberen te gaan en niet blijven hangen in discussies over de cijfers. De trends zijn er, dat is onomstotelijk (of het nou unieke bezoekers, profielen of daadwerkelijke gebruikers zijn), maar wat betekenen deze trends voor omgang met Social Media voor bv organisaties? Wat kunnen we van al deze cijfers leren? Wat zouden we meer moeten doen? Hoe ziet 2012 er qua Social Media landschap uit?


    20 juli 2011 om 08:11
    Neil van der Veer

    @elinejeune.

    Toch even wat cijfers naar aanleiding van je vraag.

    Als je bijvoorbeeld kijkt naar de drie noordelijke provincies, dan wordt Hyves inderdaad meer gebruikt dan Facebook, namelijk 35 om 29 procent. Echter als je het vergelijkt met het landelijke gemiddelde, dan doet zowel Facebook als Hyves het minder qua gebruik. Facebook zit landelijk op 40 procent en Hyves op 39 procent.

    Kortom: eigenlijk kan je niet concluderen dat 1 van de twee het beter doet in (dit geval) de noordelijke provincies. Ze doen het allebei net iets minder ten opzichte van hun landelijk gebruik. Wel is Hyves sterker qua gebruik dan Facebook in de noordelijke provincies.


    20 juli 2011 om 08:29
    Snirp

    De voorspellende waarde van dit onderzoek is nihil, aangezien Google+ in drie weken tijd de zaak omgegooid heeft. Dat zal ws meer ten koste van facebook gaan dan ten koste van hyves. Ik denk niet dat Facebook ooit de grootste zal zijn in Nederland. Nog een ruime tijd hyves en dan Google+. Geef ze twee jaar.


    20 juli 2011 om 10:11
    DannyOosterveer

    @remivanbeekum,

    Haha, mooie grafiek 😉 Maar op het oog lijkt het inderdaad sneller te geschieden dan 6 maanden. Benieuwd of het inderdaad zo zal lopen dat FB op zeer korte termijn groter is. Bedankt voor de complimenten!


    20 juli 2011 om 11:40
    Annemieke van Herk

    Geweldig artikel, dank voor de cijfers. Zou mooi zijn om dit over 6 maanden te herhalen, en om dan ook Google Plus mee te nemen… als je de eerste cijfers van de afgelopen weken moet geloven zou dat netwerk nog wel eens met stip kunnen binnenkomen in de ranglijsten! Ongelooflijk hoe snel die ontwikkelingen gaan – Hyves en Facebook bestaan beide pas 7 jaar. Zou er nu nog iemand zijn die een voorspelling voor over nog eens 7 jaar durft te doen? 7 maanden is al tricky. En dat maakt dit soort artikelen zo leuk om te lezen!


    20 juli 2011 om 18:22
    Jules van der Werf

    Ik kan me inderdaad voorstellen dat de groep participanten niet helemaal representatief is voor de hele populatie. Echter, ik kan me niet voorstellen dat een aantal waargenomen trends volledig onbetrouwbaar blijken bij een representatieve steekproef. Eén van die zichtbare trends is de tijd die men spendeert op het medium. Vandaar een simpele vraag, wellicht wordt het gissen: Waarom besteed men veel meer tijd op Hyves dan op Facebook?


    21 juli 2011 om 06:10
    Mena

    hyvä vinkki hieman tuunailla itse, aina ei tarvitse ostaa uutta ja kuluttaa 🙂 ja kenellä riittää taitoa, itse tehden saa kanssa tehtyä vaikka mitä muotiluomuksia. paitoihin voi myös itse ommella esim. ylimääräisiä vetskareita ja nappeja, heti tekee vaatteesta omennäköisansä. mustaan paitaan esim suuria pirtsakan värisiä nappeja, ei liian värikäs vaikutelma mustaa vasten, vaikka nappien värikirjo olisikin laaja. 🙂 kokeilkaa vaikka!


    11 juli 2016 om 23:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief