Check-in service gebruikers zijn early adopters

13 mei 2011, 06:00

Uit een onderzoek onder Amerikaanse mobiele telefoonbezitters blijkt dat 16.7 miljoen gebruikers check-in services zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places hebben gebruikt in maart 2011. Die groep gebruikers bedraagt 7.1 procent van de totale mobiele populatie. 76 procent van de check-in service gebruikers hebben hiervoor hun smartphone gebruikt (12.7 miljoen). comScore classificeert de gebruikers als voornamelijk early adopters. Vergeleken met de gemiddelde smartphone gebruiker bezoeken ze vaak retail sites en shopping guides, lezen tech nieuws en bezitten ze vaak een tablet.

Verder concludeert comScore, dat alhoewel location based mobile check-in services nog in hun kinderschoenen staan, ze veel gebruikt worden onder smartphone bezitters. De mogelijkheid om op micro niveau real-time met consumenten te communiceren biedt veel mogelijkheden voor bedrijven.

Bijna 60 procent van de gebruikers is tussen de 18 en 34 jaar

Vergeleken met zowel de totale populatie als de groep smartphone bezitters, zijn de gebruikers van check-in services relatief jong. 26 procent is tussen de 18 en 24 jaar, en 32.5 procent tussen de 25 en 34 jaar. Daarnaast zijn er gemiddeld veel gebruikers die werken en die full-time studeren.

Demographic Profile for Check-In Service Users

3 Month Avg. Ending Mar. 2011

Total U.S. Mobile Subscribers Ages 13+
Source: comScore MobiLens

% of Total Mobile Users

% of Smartphone Users

% of Check-In Service Users

Total Audience: 13+ yrs old [Age]

100.0%

100.0%

100.0%

Male

48.0%

53.9%

49.2%

Female

52.0%

46.1%

50.8%

Age: 13-17

7.1%

6.0%

8.3%

Age: 18-24

12.5%

17.5%

26.0%

Age: 25-34

17.6%

27.3%

32.5%

Age: 35-44

16.8%

21.8%

18.7%

Age: 45-54

17.8%

15.0%

9.7%

Age: 55-64

14.1%

7.8%

3.0%

Age: 65+

14.0%

4.7%

1.7%

Employed full time

38.9%

53.3%

46.6%

Employed part time

10.5%

9.0%

10.2%

Not employed but not retired

15.1%

12.5%

13.5%

Full-time student

14.6%

16.5%

23.3%

Retired or Other

20.9%

8.8%

6.3%

Meest ingecheckt vanaf Android

Van alle checkins wordt Android het vaakst gebruikt (36.6 procent), op de voet gevolgd door Apple (33.7 procent). Ook RIM en Palm gebruikers checken vaak in.

Check-In Service Users by Smartphone Platform

3 Month Avg. Ending Mar. 2011

Total U.S. Mobile Subscribers Ages 13+
Source: comScore MobiLens

% of Smartphone Users

% of Check-In Service Users

Index

Total Smartphone Audience: 13+ yrs old

100.0%

100.0%

100

Android

34.7%

36.6%

105

RIM

27.1%

22.0%

81

Apple

25.5%

33.7%

132

Microsoft

7.5%

4.3%

57

Palm

2.8%

2.0%

72

Symbian

2.3%

1.2%

51

Index = % of Check-In Service Users /% of Smartphone Users x 100;
Index of 100 indicates average representation

Gebruik

Ook als we kijken naar het gebruik van de mobiele telefoon door check-in users zijn er veel overeenkomsten met early adopters. 40.3 procent van de gebruikers leest technieuws, en 28.2 procent bezit een tablet-pc. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van online retail websites, en zien ze vaker mobiele advertenties.

Smartphone Check-In Service Users by Access of Select Mobile Categories

3 Month Avg. Ending Mar. 2011

Total U.S. Mobile Subscribers Ages 13+
Source: comScore MobiLens

% of Smartphone Users

% of Check-In Service Users

Index

Total Audience: 13+ yrs old

100.0%

100.0%

100

Used application

85.0%

97.5%

115

Used browser

82.3%

96.3%

117

Accessed news

47.2%

61.9%

131

Accessed restaurant information

27.6%

45.9%

166

Accessed tech news

27.1%

40.3%

149

Recall seeing web/app ads

27.5%

38.7%

141

Accessed online retail

17.9%

32.6%

182

Media tablet user

19.6%

28.2%

144

Accessed shopping guides

14.3%

25.0%

176

Accessed travel service

11.8%

22.0%

186

Index = % of Check-In Service Users /% of Smartphone Users x 100;
Index of 100 indicates average representation

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief