Trends in B2B marketing: Met z’n allen in de leercurve

8 februari 2011, 07:03

Nog niet zo lang geleden vroeg een student mij naar de huidige en de toekomstige trends in de business-to-business marketing. Nu heb ik de afgelopen periode veel boeken gelezen, met name de boeken van Seth Godin – Purple Cow – en van Josh Bernoff van Forrester Research – Groundswell en Empowered – waren voor mij een grote inspiratie.

Maar goed daar staan de trends niet mooi opgelijnd in. Grootste inspiratie is meestal toch de praktijk. Dus zonder verder overzichten of artikelen te lezen, kwam ik tot de volgende rijtjes.

Twee rijtjes recht uit mijn hart. Nu ik ze weer eens nalees, denk ik, ja, zo zit het!

Huidige trends in B2B

  1. dat er uberhaupt over content marketing gesproken wordt; ook al is het onderwerp niet zo nieuw, er is nog nooit een label aan gehangen en doordat er nu een label aan hangt, gaat men er veel gestructureerder over nadenken
  2. dat men gedwongen wordt door o.m. de komst van social media, dat je eigenlijk geen keuze hebt om niet aan content te doen (nu heb ik het over b2b marketing…)
  3. dus eigenlijk is de huidige trend dat het besef langzaam groeit, zou ik zo zeggen, en
  4. dat men steeds betere content gaat produceren (we zitten nog in de leercurve)
  5. tegelijk met het besef dat het wel heel arbeid-intensief is (natuurlijk is het sneller om een advertentie in te kopen), maar dat het wel vruchten afwerpt

Toekomstige trends

  1. dat men steeds beter weet hoe je goede content plannen maakt en doorvoert
  2. dat men ook de tools gaat gebruiken om te meten, (meer dan nu, nu is de focus nog op die content-starter)
  3. dat men geavanceerder gaat meten, dus niet alleen meer hoeveel mensen hebben er op mijn blogartikel geklikt, maar veel meer ook hoe wordt er met mij ge-interacteerd en
  4. hoe wordt er over mij gesproken? denk aan tools als sentiment analysis: sentiment analysis gaat veel verder nog dan clickrates en buzzcaptures (over innovatieve technieken gesproken)
  5. en tot slot dat er veel meer naar conversie, leads en ROI gekeken gaat worden

Binnenkort meer over content marketing op het B2B Marketing Forum op 15 maart in Amsterdam (Marketingfacts is voor het tweede jaar in successie mediapartner).

Ingrid Archer is mede-oprichter van B2B marketingbureau SPOTONVISION en het B2B Marketing Forum. Als marketing- en communicatieprofessional heeft zij ruim 25 jaar ervaring in B2B. Zij initieerde succesvolle campagnes in diverse sectoren en is een van dé experts in Nederland op het gebied van buyer persona’s, customer journeys, account-based marketing en buyer enablement in B2B. Ingrid schrijft voor verschillende blogs en geeft regelmatig webinars en masterclasses over B2B-marketing. Ook is zij docent persona-ontwikkeling en account-based marketing aan de Beeckestijn Business School. Voordat Ingrid spotONvision oprichtte in 2006 werkte zij onder meer als Manager Marketing en Communicatie bij Stater (onderdeel ABN AMRO) en als Global Product Launch Manager bij Baan Company. Ingrid werkte in meerdere nationale en internationale functies en kent de uitdagingen van B2B marketing in de meest brede zin.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!