Hyves-Telegraaf deal interviews: 1 Miljard vriendschappen, 1 miljoen de-friendings
Gisteren maakte Hyves bekend dat het sociale netwerk is overgenomen door Telegraaf Media Groep. Er waren gisteren 500 mensen die hun account als reactie sloten en 6000 die een nieuw account aanmaakten. Met 3 miljoen mensen die gisteren Hyves bezochten (ze genereerden 200.000.000+ miljoen pageviews) is Hyves het Nederlandse social media powerhouse dat nog 5x zoveel kijkminuten en 3x zoveel gebruikers heeft dan Facebook. De 5 miljoen maandelijkse users leveren dit jaar 20 miljoen euro aan omzet op. Hieronder een interview met Yme Bosma van Hyves (business development) over het hoe en waarom van de TMG-overname en gedetailleerde cijfers over het aantal vriendschappen (1 miljard) en het aantal ont-vriendingen per dag (1 miljoen). Verder nog een gesprek met Patrick Morley (COO van de TMG), die vond dat hij een redelijke prijs had betaald (schattingen lopen uiteen van 20 tot 60 miljoen euro). En: Marc de Vries (CEO Hyves. Hij heeft veel geruststellende woorden wat ze wel en niet gaan doen met De Telegraaf.
Omdat veel mensen hier op Marketingfacts het Facebook-geloof hebben en niet meer geloven dat gewone mensen een Hyves account hebben: in bovenstaande video-verzameling ook een leuk interview van twee 13 jarigen die hun media consumptie beschrijven.
Zijn dat ook échte defriendingen of accounts die opgeheven worden en daardoor mensen ge-defriend worden?
Zijn dat ook échte defriendingen of accounts die opgeheven worden en daardoor mensen ge-defriend worden?
‘Omdat veel mensen hier op Marketingfacts het Facebook-geloof hebben en niet meer geloven dat gewone mensen een Hyves account hebben.’
Wie zijn dan die 10.651.224 leden? Wat zijn dan niet-gewone mensen?
Is het niet zo dat juist de gewone mensen op Hyves zitten? De massa?
10.651.224 leden, ik wens dat aantal wel wat te betwijfelen. Het CBS geeft aan dat er 3.9 miljoen personen in nederland zijn in de leeftijd tot 20 jaar. Van 5 tot 15 jaar een kleine 2 miljoen. Ik denk dan ook dat die 6000 nieuwe leden heractivaties zijn ontstaan door de berichtgeving.
Tim, dat zijn echt defriendings ja. Elke dag zijn er 1.5 miljoen friendings en 1 miljoen defriendings. Die ratio is een normale (historisch gezien), en zul je ook bij andere netwerken zien. Defrienden en frienden zijn een vorm van communicatie op een sociaal netwerk, het gaat vaak om een en dezelfde relaties die (meerdere keren) gefriend en gedefriend worden.
Albert, er zijn 8.9 miljoen Nederlandse accounts (opgeschoond voor gedelete accounts) sinds de start van Hyves, maar dat blijft een aantal dat weinig zegt. Ruim 5.2 miljoen accounts waren ingelogd actief in de afgelopen 30 dagen.
Thanks Yme, lijkt me nog erg veel. Onder hoeveel accounts kan 1 persoon actief zijn?
Overigens proficiat, geweldige deal.
Albert, in theorie is het 1 persoon die in 30 dagen op 5.2 miljoen accounts één keer heeft ingelogd;-) Maar zowel STIR als ComScore rapporteren unieke personen, ook op basis daarvan kun je afleiden dat het aantal ‘dubbele accounts’ verwaarloosbaar is.
Ok, niet om te zeiken hoor maar puur uit interesse (you know) wat is de definitie van uniek. Ik kan uniek zijn vanuit meerdere locaties en identiteiten maar dan ben ik nog steeds 1 persoon. Is dat wat je bedoeld met in theorie?
Dat zijn panelonderzoeken die inderdaad kijken naar alle verschillende plekken waarvandaan iemand een website bezoekt. Los van mobiel nog trouwens, maar op een termijn van 30 dagen mag je aannemen dat iedereen die op mobiel de website bezoekt dat ook minstens wel één keer op de website heeft gedaan.
Ok maar ik kan vanuit verschillende locaties ook verschillende profielen beheren toch? Die laatste aanname lijkt uit de cijfers die ik heb (Palringo) niet te kloppen. Bezitters van een smartphone gebruiken deze primair om hun sociale netwerken te onderhouden. Zeker als deze beheersbaar worden vanuit 1 dashbord.
Albert, dat kan, maar aangezien STIR niet naar profielen maar unieke personen kijkt is het dus nog steeds maar 1 persoon. En zij rapporteren iets van 8 miljoen unieke personen die Hyves in een maand bezoeken (gemiddeld ruim 20x), waarvan wij zeggen dat er 5.2 miljoen ook echt ingelogd zijn. Ratio bij Facebook is vergelijkbaar (ComScore vs hun eigen cijfers).
Ok top dank voor je reacties en uitleg
Het domste wat TMG/Hyves nu zou kunnen doen is zich afhankelijk maken van Spil Games op spelletjesgebied. Juist door games is Facebook zo sterk geworden, en dat hebben ze niet gedaan door 1 partij de games laten verzorgen/reguleren. Beetje een bedenkelijke situatie als je je op gamesgebied laat adviseren door een partij die er het meeste baat bij heeft dat platform voor je te verzorgen.
Dat platform moet open, elke gamepartij moet gewoon z’n eigen games op Hyves kunnen gooien, net als bij Facebook. Als je Spil dat platform laat bouwen en beheren dan gaan ze in eigen belang bepalen wat er op komt, en krijg je dezelfde bedenkelijke kwaliteit games als op de Spil portals, die nu aan alle kanten voorbij worden gehold door de veel Facebook games, met een open platform.
Laat de gebruikers maar bepalen wie de beste games kan bieden, niet een of andere gameportal boer.
Hilde, dat is een interessante stelling die in veel opzichten de kern van de zaak raakt. Ik ben het in theorie helemaal met je eens, en we hebben Hyves als platform (met bijv. OpenSocial) ook op die manier opgezet bijna 3 jaar geleden.
De praktijk bleek echter anders. Ondanks goede contacten met partijen als Zynga en Playfish kwamen de kwaliteitsgames van Facebook niet op Hyves (of de meeste andere netwerken). De enorme hoeveelheid tijd die het ons als organisatie kost om op die manier Hyves te vullen met goede toepassingen/games in combinatie met slechte resultaten hebben onze strategie doen wijzigen. We zijn nog steeds een open platform (grote games als Eccky en Maffia Ressurection zijn geen onderdeel van Spil), maar hebben daar hyves.nl/games aan toegevoegd. Inderdaad exclusief met Spil. Maar zij maken nu alle deals met externe gamedevelopers, en dat is eenvoudiger gezien hun wereldwijde bereik van rond de 100 miljoen mensen. Iedereen met een goede game is welkom om te praten over een integratie.
De samenwerking is extreem succesvol, we zijn nog dit jaar de grootste games-site van Nederland, en juist de social games waar Facebook zo goed mee scoort presteren ook het beste op Hyves. Financieel, en qua gebruik. Grote voordeel verder van het werken met één partij is dat de gebruikservaring beter is, bijvoorbeeld straks wanneer er credist gekocht kunnen worden waarmee je kunt betalen in elke game ipv bij één aanbieder waardoor je daar een lock-in hebt.
Een vergelijkbare situatie zul je ook op andere toepassingsgeboeden gaan zien, waarbij we zullen kiezen voor min of meer exclusieve partnerships. Wie niet groot en sterk is moet slim zijn;-)
@Yme Denk je niet dat het niet slagen van games op Hyves lag aan de beperkte mate (vergeleken met FB) waarin de games ontsloten werden naar de gebruikers? Toen was er nog geen Wall op Hyves bijvoorbeeld. Denk ook eens aan de aard van de Facebook games, echt social network (dus met relevante vriendenintegratie).
Wat bedoel je met de social games die op facebook en hyves zo goed scoren? Ik zie geen farmville/maffia wars/FB blockbusters op Hyves, eerder slappe aftreksels. En hoe scoren die dan financieel zo goed? Je zegt zelf dat er nog geen credits zijn. Advertenties?
Je zegt wie niet groot en sterk is moet slim zijn, nou… ik begrijp dat je je verwondert over de omzet, maar uiteindelijk ga je op deze manier met deze kwaliteit games hoe dan ook de slag met FB verliezen. Maak bijvoorbeeld gewoon lekker net als FB je Hyves credits, hou je veel meer over. Met een samenwerking met de “Zeeman” van games ga je denk ik op lange termijn echt niet je games propositie concurrerend houden.
Hilde, het helpt als je daadwerkelijk even een kijkje zou nemen. Dan zie je die games wel. En dan zul je ook zien dat je in die games nu al geld kunt uitgeven.
Krabbels (Wall op FB) was een van de eerste features op Hyves, nog ver voordat jij en ik een account op FB hadden kunnen hebben.
Prima om hier een zinnige discussie over te hebben, maar verdiep je er dan wel een beetje in….
@Yme Haha, nou, als jij de wall op Facebook, waarin iedereen constant van elkaar op de hoogte wordt gehouden van o.a. allerlei relevante ontwikkelingen binnen de FB games die ze spelen vergelijkt met het basale krabbelen (zeg maar de niet geaggregeerde, zeer gefragmenteerde basis berichtjesactiviteit op een hyves profielpagina), dan is het niet zo gek dat Facebook zoveel succesvoller is met Games.
Sorry hoor, maar als je mij durft te betichten van het niet verdiepen in de materie en je als product baasje van Hyves niet in staat bent dit cruciale onderscheid te maken, dan breng je jezelf en je organisatie in behoorlijke verlegenheid.
Wil me er niet teveel mee bemoeien, maar het puntje is dat dit een slag is die je verloren hebt en ik zou me er maar even goed in verdiepen als je er een zinnige lange termijnstrategie er op na wilt houden.
Uhh, eigenlijk niet. De Newsfeed had ik nog niet eens genoemd, goed dat je het zegt. Nog een reden waarom FB games beter ontsloten werden en dus een extra succesfactor vormden.
Laat maar dan, als je nou niet anoniem zou reageren dan had het misschien een interessante discussie kunnen worden.
Volgens Alexa.com gaat Hyves in ieder geval al 18 maanden gierend achteruit in alle bereikcijfers. Kan toch niet het gevoel kwijtraken dat het net op tijd verkocht is voordat het echt in elkaar gaat zakken. TMG zal er toch een andere draai aan moeten gaan geven.
Wat een negatief gedoe zeg, bweh. Zure reageerders hier. Als iedereen het beter weet: waarom zijn jullie dan geen ceo of business developer van/bij een sociaal netwerk dat 20 miljoen per jaar doet?
Beste Yme en consorten, gefeliciteerd met de deal. Knappe prestatie om in ons kleine kikkerland een netwerk als hyves te laten groeien tot een nationaal instituut met nog steeds enorme potentie. Dat Facebook een stuk van de taart gaat afsnoepen is totaal geen reden om afbreuk te doen aan het potentieel en het platform van Hyves. Met een actieve populatie waar menig ander medium een puntje aan kan zuigen, heeft de Telegraaf in mijn ogen goud in handen. Partnerships met o.a. de KNVB illustreren de potentie en slagkracht van Hyves op lokaal niveau. Hoe vanaf nu invulling wordt gegeven aan Hyves is een tweede. In veel andere landen zien we een tweede partij die op lokaal niveau veel relevantie kan blijven leveren aan een sociaal netwerk naast Facebook. Dit is en zal de kracht van Hyves blijven. Ik ben pro Hyves en pro Facebook en hoop dat beide partijen het beste in zichzelf naar boven (blijven) halen om de gebruikers, adverteerders en bureaus van relevante proposities te voorzien. Alle platte negatieve reageerders adviseer ik om zich aan te sluiten bij de bond van Maarten van Rossem.
Allereerst gefeliciteerd.
Maar even ter zaken. Ik denk dat je straks een scheiding gaat krijgen tussen twee leeftijdsgroepen. De jongere doelgroep tot ongeveer 16 jaar en de ‘rest’. De jongere doelgroep zal voornamelijk op Hyves blijven, mede doordat het een Nederlands kanaal is, je veel meer kan ‘pimpen’, krabbels achter kan laten, etc.
De wat oudere doelgroep zal zich meer op FB gaan bevinden, mede doordat zij al dit niet hoeven (ik praat over de 16 – 30 jaar) Zij zullen liever op FB zitten, mede door de ‘wall’ en de mogelijkheid om de internationale contacten toe te voegen en de hogere interactiviteit en implementatie met websites van derden (lees login, like, communicatie / discussie mogelijkheden). Daarnaast is de intergratie met mobiele systemen (over het algemeen) beter dan dat van Hyves.
Ik zie in Hyves dan ook zeker een toekomst, alleen niet meer zo erg voor de ‘oudere’ doelgroep. Natuurlijk kan ik er volledig naast zitten. Maar ik hoop wel dat deze trent zal doorzetten, voor zowel FB als voor Hyves. Zo hebben beide in NL een bestaan 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!