De PR-Wereld moet nu echt wakker worden!

De PR-Wereld moet nu echt wakker worden!

Onlangs berichtte ik nog, met onderbouwing, dat het persbericht nog niet dood is en niet eens stervende. Goed nieuws voor alle traditionele PR mensen die hiermee hun goedbetaalde activiteiten veilig kunnen stellen. Maar, uit het door mij samen met Marketingfacts, ANP Pers Support en Lewis PR uitgevoerde onderzoek onder 215 journalisten en bloggers kwam nog veel meer naar voren. Journalisten en bloggers zijn niet alleen afhankelijk van persberichten maar gebruiken nog veel meer bronnen.

RSS

63 procent van de ondervraagden gebruikt RSS feeds om aan nieuws te komen. Opvallend is dan dat veel (ook gerenommeerde) organisaties geen RSS mogelijkheid hebben bij een digitale persberichten overzicht. ING bijvoorbeeld experimenteerde vorige week met een Social Media Release om aan te geven dat ze hip zijn, maar een eenvoudige RSS-feed kan er niet af. Dat ING zijn webcare op orde heeft blijkt overigens wel uit een eerste reactie op een blog van Coopr over het Social Media Release.

Google is meest belangrijke informatiebron

Uit ons onderzoek kwam iets heel bijzonders naar voren. 85 procent van de respondenten gaf aan Google te gebruiken voor nieuwsvergaring. En maar liefst
99 procent van de journalisten en bloggers gebruikt Google om achtergrond informatie te vinden voor een artikel!

Dus stel je voor: Jij stuurt een persbericht uit voor een nieuwe router. Deze router voldoet aan de laatste standaarden, maar is kleiner en energiezuiniger. Een journalist krijgt dit bericht onder ogen, besluit dat hij er iets mee wil doen en gaat Googelen. Het eerste dat hij tegenkomt zijn jouw grootste concurrenten die ook al routers binnen hetzelfde segment volgens dezelfde standaarden aanbieden. En wat blijkt, zij hebben ook al energiezuinige maatregelen getroffen. Daar gaat je nieuws of in het ergste geval, de concurrenten worden als goed alternatief opgenomen in de publicatie.

Andere aanpak en werkwijze zijn nodig!

De concurrent lacht, want hij heeft zijn SEO goed op orde en jij bent de aanjager voor een publicatie waarin zij ook naar voren komen. Volgens mij niet iets waar je baas of klant blij van wordt. Dit voorbeeld geeft eigenlijk aan dat de traditionele manier van persberichtendistributie niet meer zaligmakend is. Het vraagt om een nog betere pro-actieve aanpak door PR-mensen.
Voordat je een persbericht gaat versturen, of beter nog voordat je het bericht gaat (laten) schrijven, zoek eens op Google naar de termen die in je bericht voorkomen. Bekijk die resultaten eens door de bril van een journalist. Als blijkt dat jouw insteek en informatie niet uniek is, pas het bericht dan aan of verstuur het helemaal niet.

Maar dan Twitter.

Toen ik tijdens de presentatie van de resultaten van het onderzoek op de klantendag van ANP Pers Support vroeg aan de aanwezigen PR-professionals wie er gebruik maakte van Twitter, bleken dat maar zes van de ruim zeventig aanwezigen te zijn. Daar schrok ik niet alleen van, ik was eigenlijk verbijsterd.
In Nederland maakt, naar schattingen, 8% van de internetters gebruik van Twitter. In PR land zitten ze dus op het gemiddelde, maar bij de ondervraagden journalisten en bloggers bleek dat maar liefst 54 procent te zijn. Hier gaat dus iets mis. Want van die 54% gaf slechts 6% aan Twitter alleen voor privé doeleinden te gebruiken. De rest gebruikt het dus zakelijk of zakelijk en privé door elkaar. 89 procent gaf aan Twitter te gebruiken om aan nieuws te komen en 83 procent gebruikt Twitter om hun publicaties te promoten.
Hoe makkelijk kan het dan zijn om als PR-professional te volgen wat er leeft bij journalisten?

Mijn conclusies:

  • Twitter is verplicht voor een ieder die iets met PR doet. Probeer te volgen wat er leeft bij de journalisten, waar ze over Twitteren en probeer daar constructief iets aan bij te dragen.
  • Zorg dat alle persberichten via RSS op te vragen zijn. Journalisten en bloggers maken hier graag gebruik van.
  • Verdiep je in de vele mogelijkheden van Google, werk aan je SEO posities en doe een goede check voor je een persbericht de wereld in stuurt.

Hieronder alle uitslagen van het onderzoek.

 

Opmerkingen en kritiek? Graag!


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • I would simply add that many Dutch companies need to examine the quality of press releases they publish for international publications like FT, Techcrunch, Guardian, WSJ etc. I have seen cases where there was actually a brilliant piece of news well ahead of international competition, but because the context in the story was wrong, the press release was ignored by foreign journalists. Most of the time it looks like a Dutch press release that's been machine translated by Google. It may be in English, but it doesn't make sense. If PR people read more blogs, they would understand the style that needs to be used to ensure the story is incorporated into the blog. Many press releases read like a statement from BP or the Kremlin!

    geplaatst op
  • @jonathan. I totally agree. And I would like to add that people should localize a release in stead of simply translating it. But it is also better to use a local agency with good contacts at the targeted media.

    geplaatst op
  • Goede post. Vooral internationaal is het, als start-up, niet gemakkelijk om een persbericht succesvol uit te sturen. Wat kun je het beste doen als je, naast Nederland, ook in Spanje, Duitsland en de UK een persbericht wilt uitsturen?
    Professioneel laten vertalen en in alle talen op twitter verwijzen naar de verschillende vertalingen van het persbericht en de persberichten op je blog zetten, met daarbij een RSS verwijzing?
    Vooral perslijsten zijn ontzettend duur, daar heb je niet altijd budget voor.

    geplaatst op
  • @Martijn
    Investeren in relaties. Met journalisten, bloggers , consumenten. Daar draait het om. Afleren om alleen maar te zenden zonder na te denken. Er dus niet vanuit gaan dat iedereen wel op jouw nieuws zit te wachten.

    geplaatst op
  • @martin I wouldn't waste money buying press lists in foreign countries. Many mainstream news/tech journalists are bombarded with press releases and if it comes from abroad it is nearly always rejected. Of course, it depends on what you're selling, but I would first look at the related blogs or organisations holding events on the subject. e.g. MOMO Barcelona if you have something to share with the Spanish market. Ideally you want a local to cover it in a respected blog - and then see if it is worth a paid ad campaign.

    geplaatst op
  • @Jos
    Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je ook helemaal gelijk hebt, ga ik mee beginnen :) Bedankt voor je advies.
    @Martin
    I already had the feeling that was the case, but is is nice to see it confirmed. We have a launch of a new service soon, this will definately be something to consider. Do you perhaps know 2 or 3 notable Tech Blogs is Spain?

    geplaatst op
  • Zenden én ontvangen, daar gaat het m.i. om. Persberichten zijn eenrichtingsverkeer. Dat je concurrenten worden gevonden is niet meer dan logisch, zij zijn immers ook bekend met social media, SEO e.d. (of zullen dat zijn, kwestie van tijd). Het is zaak om het beter te doen dan anderen waarbij het bouwen van/aan relaties essentieel is.

    geplaatst op
  • @Martijn
    Misschien kunnen wij je verder op weg helpen met je internationale mediabeleid. ANP Pers Support heeft toegang tot media wereldwijd via de belangrijkste persbureaus's, maar ook via een grote email database met gegevens van journalisten over de hele wereld en uit allerlei vakgebieden. Neem anders eens contact op, wie weet kunnen we wat voor je betekenen... In elk geval: succes!

    geplaatst op
  • Is hier ook een onderzoeksverslag of rapport van beschikbaar?

    geplaatst op
  • Erik: We hebben nu alle cijfertjes toegevoegd hierboven.

    geplaatst op
  • Bij elf vragen kom ikals antwoord 'soms' tegen. Wat is bij de uitkomsten het verschil tussen 'ja' en 'soms'? Waar ligt de grens? Is 'ja' hetzelfde als 'altijd'?

    geplaatst op
  • Dag Jan Willem,

    Complimenten voor het onderzoek en dank dat je de resultaten met ons deelt.

    Ook ik verbaas me over het feit dat zoveel pr-profs geen gebruik maken van bijvoorbeeld Twitter. Interessant om die ontwikkeling te blijven volgen.

    Een opmerking over SEO bij persberichten en dergelijke instrumenten van deze journalist en copywriter. Let er op dat betrouwbaarheid en herkenbaarheid altijd boven een hoge ranking in Google gaan. Zoals Jos aangaf: investeren in relaties is cruciaal. Betrouwbaar en eerlijk zijn ook.

    Energiezuinige router ontwikkeld, ook nog op nummer 1 in Google en dankzij je briljante pen of de grillen van Hare Googleteit (ja, ook zij is wispelturig) zelfs op 1,2 en 3? Heel knap. Maar als er op pagina 9 een bedrijfje te vinden is dat al jaren energiezuinige routers levert en zich nog extra voor het milieu inzet is dat bedrijf toch ook interessant. Zelfs zonder top pr-beleid. Dat persbericht kan dan wel, maar ''de eerste energiezuinige router'' mag dan uiteraard niet. Zelfs niet als je marktleider bent. En denk niet: journalisten hebben vast geen tijd om tot op de bodem te checken. Ga altijd uit van die ene bloedhond die het wel doet.

    Oftewel: gebruik SEO, maar niet om te proberen beter te verleiden, maar om beter te communiceren. Dat komt je reputatie ten goede, en uiteindelijk komt de gewenste aandacht vanzelf. Je wilt immers niet een artikel over een onbetrouwbare marktleider in routers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.