Het SEO-persbericht: Persberichten inzetten om vindbaarheid bij zoekmachines te vergroten

30 maart 2010, 08:47

Er wordt veel geschreven over de dood van het persbericht, anti-spamwetgeving, social media releases en de ondergang van de gedrukte media. Maar het persbericht kun je ook prima inzetten om je SEO-positie bij Google te verhogen. Eenvoudig, effectief en vaak ook gratis. Je moet alleen even weten hoe :). Hieronder wat handvatten en een overzicht om zélf aan de slag te gaan met SEO-persberichten:

Wat is een persbericht

Heel kort door de bocht is een persbericht een door of voor jou geschreven nieuwsbericht dat je aanbiedt bij de pers, op basis waarvan zij eventueel iets schrijven of publiceren. Een persbericht kun je echter ook inzetten om je nieuws onder de aandacht van bloggers en zelfs je (potentiële) klanten te brengen.

Hoe werkt dat?

Een persbericht moet van oudsher voldoen aan een aantal basisregels. Een goede titel, een duidelijke onderkop, een eerste alinea die antwoord geeft op de vragen: wanneer;waar;wie;waarom en hoe, een uitgebreidere tekst van maximaal 1 A4 die het gehele nieuws noemt en als afsluiting een boilerplate en contactgegevens (en hierop zijn vele varianten en aanvullingen denkbaar). Dit persbericht werd ook vaak als ‘plain tekst’ aangeboden.

Rol van een pr-bureau

Nederland kent veel pr-bureaus die, veelal voor grote organisaties op basis van (dure) maandabonnementen allerlei pr-activiteiten uitvoeren. Traditionele pr-bureaus schrijven of vertalen persberichten, distribueren deze naar hun journalistenbestand, regelen interviews met relevante journalisten, zorgen dat de producten getest worden door de juiste journalisten, organiseren persconferenties en schrijven case-studies. Dit allemaal met het doel ervoor te zorgen dat er over jouw bedrijf of producten geschreven wordt in de media. De laatste drie jaar zie je dat pr-bureaus ook de weg naar online en social media vinden en sommigen passen zelfs hun dienstenpakket hier op aan. Ze moeten ook wel, want enkelen zien eindelijk in dat on-line media steeds vaker een belangrijke rol gaan spelen in de totale nieuwsvoorziening (pr 2.0).

Maar niet iedere organisatie, zeker start-ups en ZZP’ers, beschikt over de financiële middelen om een PR-bureau in te huren. Overigens is dit geen goede zaak, want juist start-ups kunnen profiteren van de voordelen van free-publicity.

SEO-persbericht

De huidige trend is dat bedrijven zich richten op Social Media Releases, waarover verder meer. Maar er is een belangrijke tussenstap, die zelfs bij Social Media Releases overgeslagen wordt: Het SEO-persbericht. En deze is eigenlijk heel simpel. Een persbericht dat geschreven wordt voor SEO bevat hyperlinks op de juiste plaatsen. Een SEO-persbericht kun je helemaal volplakken met hyperlinks zodat er naar jouw website of product gelinkt wordt. Maar let er wel op dat je het niet overdrijft. Een goed uitgangspunt voor een persbericht is een maximum van 10 hyperlinks. Als je bedrijfsnaam of product genoemd wordt in het persbericht, dan koppel je daar de juiste URL aan. Niks meer, niks minder.

Een optimaal persbericht

Het is een utopie om te denken dat er zoiets bestaat als het beste persbericht. De kwaliteit van een persbericht hangt van veel factoren af. Daarnaast zijn er veel zaken die bepalen of een journalist of redactie iets met je persbericht doet. Dit zijn o.a.:

  • Het nieuwsbericht zelf, is het nieuws interessant is het überhaupt nieuwswaardig?
  • De timing, komt het bericht net wanneer er veel over het onderwerp geschreven wordt, of wordt het ondergesneeuwd door ander, belangrijker nieuws?
  • De schrijfstijl, ook al voldoet je bericht aan alle standaardregels, dan nog moet het de journalist of de redactiemedewerker die het onder ogen krijgt triggeren om er iets mee te doen;
  • Gun-factor. Ziet de journalist jou als een belangrijke nieuwsbron? Journalisten ontvangen dagelijks honderden persberichten per e-mail. Wanneer de titel van het bericht al niet interessant genoeg is, zal het zonder pardon ongelezen verwijderd worden;
  • Etc…

Daarom is het handig om te kijken naar een andere mogelijkheid waarmee je zeker bent van plaatsing van je bericht.

(Gratis) persberichtensites om je SEO-persbericht te promoten

Als je een SEO-persbericht hebt en geen gebruik maakt van een PR-bureau moet je zeker eens kijken naar de gratis persberichtenservices. Zij bieden het beste platform om een SEO-persbericht te plaatsen. Nederland kent een redelijk aantal van deze diensten waar je gratis, of tegen een kleine betaling, je persberichten kunt plaatsen. Het voordeel van deze diensten is dat ze al lekker ingebakken zitten bij Google en dat je bericht dus snel wordt opgepakt. Er zijn in Nederland een aantal services die je gratis kunt gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld:

Deze gratis diensten zijn echter geen garantie dat de berichten ook onder de aandacht van journalisten komen. Daarvoor zal je ze dus toch direct moeten benaderen, of gebruik maken van de betaalde diensten van bijvoorbeeld ANP Pers Support. Let bij het direct benaderen goed op de anti-spamwetgeving en verminder het aantal hyperlinks.

Betaalde diensten

Een aantal persberichten-sites is overgestapt naar een betaald model. Waarschijnlijk omdat de opbrengsten van de GoogleAds een beetje tegenvielen. Betaalde diensten die je eventueel extra kunt inschakelen zijn:

Deze betaalde diensten zijn nog altijd goedkoper dan een adwords campagne. Wel is duidelijk dat hun populariteit onder de gebruikers behoorlijk gedaald is sinds zij alleen nog maar betaald leveren. Toch worden deze betaalde diensten vaker serieus genomen door journalisten en ook als nieuwsbron gebruikt.

Social Media Releases

De volgende stap in nieuwsvoorziening en persberichten zijn de Social Media Releases. Hier is al veelvuldig over geschreven hier op Marketingfacts, oa. door Remco Janssen. Grote organisaties als BMW hebben al de kracht van Social Media Releases begrepen en zetten dit dan ook met veel succes in.

Een Social Media Release bevat alle componenten die nodig kunnen zijn om een( pers)bericht direct te gebruiken binnen on-line publicaties. Ze zijn voorzien van korte teksten (voor blogs), beeldmateriaal en video’s. Met deze berichten maak je het voor bloggers en journalisten nog makkelijker om een mooie publicatie te verzorgen.

De meeste persberichtendiensten bieden echter nog geen mogelijkheid voor Social Media Releases. Dit zal echter niet lang op zich laten wachten. Nederlandse initiatieven als Pressdoc zullen hier een steeds belangrijkere rol gaan spelen.

Als (professionele) organisatie moet je overwegen of je niet ook een eigen online persdienst wilt toevoegen aan je website. Dit kun je eenvoudig doen met behulp van WordPress. WordPress websites werken erg goed binnen Google en ik zal hier binnenkort een uitleg geven over hoe je WordPress optimaal inricht als perskamer inclusief Social Media.

Tot slot

Dit bericht beoogt niet volledig te zijn. Het SEO-persbericht en alles er omheen is nog steeds in ontwikkeling. Aanvullingen en suggesties zijn dan ook van harte welkom!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Joni Mulder

    Goed bericht Jan Willem!

    Wij schrijven ook geoptimaliseerde persberichten voor klanten en je kunt inderdaad nog steeds veel bereiken met een goed persbericht.

    10 links vind ik wel veel. Het is natuurlijk altijd de vraag of andere sites de links in het bericht overnemen. Als je er veel plaatst zal men minder geneigd zijn om dit te doen. Ik zou het houden bij een link naar je site en één of twee met een goede linktekst naar bijvoorbeeld je product of dienst.


    30 maart 2010 om 09:19
    josgovaart

    Goede post Jan Willem. Wel jammer dat je vooral ingaat op sites waarop je je persbericht kunt publiceren en dat het stukje waarbij je ingaat op het optimaliseren van het bericht zelf zo kort is. Daar zit vooral de winst lijkt me. Denk vanuit het mentale model van een bezoeker, kijk naar welke trefwoorden daarbij passen en verwerk dat in je tekst. Gebruik goede titels (H1 in html), tussenkoppen (H2 in HTML) en overdrijf niet met links (maar dat zei je al). En de oplossing qua “hosting” is vaak dichterbij dan je denkt. Als je eigen site een aardige pagerank heeft. Bouw dan gewoon een pagina op je eigen site. Uiteindelijk zijn platforms als nieuwsbank, allepersberichten, hotfrog etc zelden relevant voor een bezoeker.


    30 maart 2010 om 09:26
    Jan Willem Alphenaar

    Hey Jos,

    De bedoeling is dat het SEO-persbericht door plaatsing op de genoemde sites, de Google-positie van jouw bedrijf omhoog stuwt. Niet de vindbaarheid van het bericht zelf 😉


    30 maart 2010 om 09:29
    josgovaart

    Ja die snap ik wel. Maar ik zou dat niet overschatten. Ik zou daar zelf niet snel voor betalen. Relevantie is in alles key. En natuurlijk zijn inkomende links naar jouw site van belang. Maar als die komen vanaf een matig relevante website die een niet al te hoge pagerank heeft met een heel grote bak persberichten, dan is de effectiviteit twijfelachtig. Ik zou 90% van mijn energie steken in het optmaliseren van het bericht zelf. Allereerst de nieuwswaarde, vervolgens de vindbaarheid, vervolgens de deelbaarheid en daarna de eventuele interactiviteit.


    30 maart 2010 om 09:34
    sborsje

    Mooi stuk Jan Willem, en leuk dat je PressDoc ook noemt! Ik denk dat zowel het plaatsen van een perskamer op je eigen site als het gebruik maken van een platform allebei voor- en nadelen heeft. Het mooie van een perskamer inrichten op je eigen site is dat je echt 100% vrij bent in de informatie die je kwijt wilt en kunt. Je hoeft je niet te houden aan de beperkingen van een platform. En met name als je de technische know-how hebt of in kunt huren zijn de mogelijkheden onbeperkt.

    Maar daarbij wil ik wel een grote kanttekening maken: dat je alles zelf kúnt bouwen, wil dus ook zeggen dat je alles zelf MOET bouwen. Wat je helaas vaak ziet is dat zelfgebouwde perskamers een technisch knutselwerkje worden. De juiste meta tags ontbreken vaak, de HTML valideert niet, content is niet semantisch gestructureerd, er wordt niet gelet op sitemaps/robots.txt, etc. Zoekmachines hechten hier behoorlijk veel waarde aan en pagerank is in dat opzich geen magische oplossing die je daarbij gaat helpen.

    Naar mijn mening is dit juist het punt waar een platform je kan helpen. Een goed platform biedt je een solide basis waarin al het (voor veel mensen) technisch geneuzel voor elkaar is. Je hoeft je dan dus alleen nog maar te focussen op de juiste content. Dat scheelt je dus niet alleen tijd en geld (je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden of een webbouwer in te schakelen), maar behoedt je ook meteen voor veel voorkomende technische valkuilen!


    30 maart 2010 om 09:49
    wouterblom

    het schrijven van een goed bericht die daadwerkelijk wat toevoegt aan de informatie over dat onderwerp is wel ECHT belangrijk. Anders neemt niemand je bericht over en heb je moeite en tijd gestoken in iets wat niet wordt opgepakt.

    Overigens is het soms voldoende om een GOED bericht te schrijven met een enkele link. Goed overgenomen persberichten worden geplaatst op een losse pagina met eigen title en url. Hierdoor wordt de autoriteit van het artikel zelf ingezet voor de PageAuthority (seomoz definitie) endaarmee de waarde van de link(s).

    het verwerken van veel links in het bericht leidt in onze ervaring tot het niet doorplaatsen of het verwijderen van alle links door de persoon die plaatst.

    Het kiezen van een goede keyword rijke nieuwswaardige titel is een kunst op zich en is nodig voor een goede ranking van de pagina en het oppakken door redacteuren /journalisten

    Het mooiste is als de redacteurs/journalisten zelf aan de slag kunnen met de inhoud van het bericht (zoals ook het social media verhaal) immers dan wordt er unieke content gecreëerd ipv dat het gewoon wordt doorgeplaatst!

    Het mooiste is als je het voor elkaar kan krijgen dat iedere lokale website en lokale huis aan huis krant je artikel specifiek voor hun gebied kan plaatsen. Dit levert veel meer links vanaf unieke content op dan 1 link op telegraaf.nl


    30 maart 2010 om 10:42
    Ramon Eijkemans

    Persberichten moet je niet gebruiken om te ‘optimaliseren’.

    Ten eerste optimaliseer je daarmee niet je eigen site, maar de site waarop het persbericht geplaatst wordt. Dat is inherent al zinloos.

    Daarnaast is er, als je persbericht opgepikt wordt, voornamelijk sprake van precies dezelfde content op al die sites: het is leuk als al die autoriteiten (nieuwssites zijn doorgaans autoriteiten in Google) ranken op de keywords die jij voor jezelf in gedachten had, maar zonder links kun je ranking met je persbericht zo goed als vergeten: dat is voor de nieuwssites.

    De plaatsingsratio van persberichten is toch al ontzettend laag (ik heb verscheidene redacteuren hierover geïnterviewd: zij lijken het eens te zijn over een doorplaatsingsratio van ongeveer 5%): waarom zou je dat percentage omlaag schroeven door het vol te spammen met links en (eventueel) keywords? Je kunt je beter concentreren op de inhoud en viraliteit van het persbericht, dat is al moeilijk genoeg.

    Het enige doel van een persbericht met het oog op SEO is dat je journalisten (en daarmee hun lezers) warm maakt voor iets nieuwswaardigs dat op je site staat. Als het even kan ook iets nieuwswaardigs wat je niet in 5 regels kunt overschrijven 😉 Hiermee kun je dus 95% van de onzin die over ‘persberichten optimaliseren’ wordt geschreven, wegmieteren in het rijk der fabelen, waar het hoort.


    30 maart 2010 om 11:08
    Jan Willem Alphenaar

    @ramon : en die 95% kan wel gebruik maken van de gratis persdiensten en zo iets met hun ranking doen 🙂


    30 maart 2010 om 11:30
    Jan Willem Alphenaar

    Ik zie het SEO-persbericht als een extra versie die je aanbiedt bij de gratis persdiensten.


    30 maart 2010 om 11:32
    Ivo Wiegersma

    Prima bericht, komt de inspiratie hiervoor van David Meerman Scott? die omschreef dit al ruim een jaar geleden in zijn boek the new rules of marketing & PR


    30 maart 2010 om 11:56
    Jan Willem Alphenaar

    @ivo, ik ken David maar heb dat boek nog niet gelezen.

    Ik heb wel world wide rave hier liggen, maar nog tijd om te lezen 🙂


    30 maart 2010 om 11:57
    josgovaart

    @IVO

    David Meermann Scott schreef dit inderdaad in zijn boek, dat overigens dateert uit 2007. Ook Deirdre Breakenridge en Brian Solis omschreven dat in hun boeken al. De ontwikkeling van traditioneel persbericht tot Social Media (News) Release. De SEO-release is daarbij een soort tussenvorm, zoals Jan-Willem al omschreef.


    30 maart 2010 om 14:26
    Sjoerd

    Leuk en nieuw voor mij. Meteen maar eens proberen.


    30 maart 2010 om 15:44
    Ivo Wiegersma

    @ Jos ikzelf heb de herziene editie van eind 2008 dus durfde niet te zeggen of het in 2007 het er al bijstond.

    met dit soort toevoegingen van Jan Willem, toegespitst op Nederlan ben ik niet te min blij.

    @ Jan Willem World Wide Rave heb ik klaarliggen, en hoewel hij natuurlijk ook wel dingen vergeet en niet de techniek in duikt toch een leuk en nuttig boek.


    30 maart 2010 om 17:32
    marruc

    Ik ben er toevalligerwijs achter gekomen dat dit nog een braakliggend gebied is. Vele ‘vaksites’ hebben eigenlijk nog helemaal niet stil gestaan bij deze mogelijkheid. O.a. contact gehad met computable, die in dit verband nog steeds denken is sponsorships en minder in een goed ebusiness model hiervoor. Ik zie namelijk vele win win situaties voor zowel de vele ‘branche/ vak sites’ als voor de bedrijven die persberichten, whitepapers, klantcases schrijven en/of aanbieden.


    30 maart 2010 om 18:22
    Jan Willem Alphenaar

    @Ivo Je moet vooral zijn komende boek in de gaten houden (komt een stuk in over DSBTheMovie).


    30 maart 2010 om 18:49
    Ivo Wiegersma

    @Jan Willem ik had al begrepen dat David zeer enthousiast was over jou project inderdaad. Ik zal het in de gaten houden.


    31 maart 2010 om 04:46
    Woontje.nl

    Goed stuk. Bedankt


    31 maart 2010 om 16:32
    Clark

    Het is natuurlijk nog veel mooier als je een relevant geoptimaliseerd nieuwswaardig persbericht ook nog eens onder de juiste bloggers en nieuwssites weet te pluggen, met gevolg online plaatsing.


    1 april 2010 om 13:17
    Steven van Vessum

    Goed artikel Jan Willem! Ook een leuke toevoeging van EMEA. Goed om even een kijkje in de keuken te krijgen!


    19 juli 2010 om 09:10
    Lockpicker

    Zeker goede info!

    danku 😉

    groeten van Koenus


    15 mei 2012 om 08:25
    De Graaff

    Onderbelicht vind ik hier de kwaliteit van een persbericht. Regelmatig zie je zulke baggerstukken voorbij komen. De tranen schieten je in de ogen. Ik zou iedereen willen adviseren om eens op de website persberichtvoorbeeld te kijken. Een helder overzicht aan welke kwaliteitseisen een goed bericht behoort te voldoen.


    22 maart 2013 om 19:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!