Traditionele en nieuwe media gaan goed samen; 1+1 = 3

16 juli 2010, 05:03

Marktbreed meten van ROI en effectiviteit blijkt voor de online markt nog altijd lastig. De grote versnippering in de online markt met vele vormen van advertising en onnoemelijk veel partijen speelt hierbij zeker een rol. Marktbreed onderzoek dat effectiviteit van online aantoont is er dan ook niet of nauwelijks, pogingen van IAB Taskforces ten spijt. Jammer, omdat vanuit de adverteerdersmarkt juist behoefte is aan extra bewijsmateriaal; online is namelijk het mediumtype dat in tegenstelling tot andere media niet altijd zonder meer wordt ingezet.

We kunnen nu echter wel gaan klagen over wat we niet hebben, maar het lijkt mij beter te focussen op wat we wel hebben. Zoals de vele effectiviteitsonderzoeken op campagne niveau. Ook deze onderzoeken leveren een schat aan informatie op. Zo ook ons laatste onderzoek naar de crossmediale campagne van Neutral, waarbij voor online optimale resultaten zijn behaald door het genereren van bereik en anderzijds site specifieke content integratie. Het onderzoek heeft aangetoond dat juist een gecombineerde media inzet een zeer positieve bijdrage kan leveren aan de campagnedoelstellingen.

De effectstudie toont duidelijk synergie effecten aan bij de inzet van zowel televisie als online. Zo blijkt dat de spontane naamsbekendheid maar liefst toenam met 36% (index 136) wanneer TV en online samen ingezet worden, vergeleken met alleen TV inzet. Ook andere elementen die zijn gemeten als reclameherinnering en merkoverweging stegen beiden met 50% (index 150) bij gecombineerde inzet ten opzichte van alleen TV inzet. Hiermee bevestigt het onderzoek dat traditionele media en nieuwe media goed samengaan, sterker nog 1 plus 1 maakt 3!

De resultaten laten tevens zien dat deze doorgaans nog traditioneel ingestelde FMCG adverteerders hun resultaten kunnen vergroten door online in de mediamix te omarmen. Gelukkig zien we dan ook steeds vaker een verschuiving van budgetten van offline naar online!

Klik voor meer informatie

Op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/pub/tjeerd-kooij/0/131/472

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!