Paneldiscusssie online tuesday #6: The future of online display advertising

14 april 2010, 07:40

Wat is de toekomst van online display advertising? Hoe gaat deze vorm van online advertising zich ontwikkelen in tijden van hyperindividualisering en personalisering, social media, dalende CPM’s, banner blindness en ad exchanges? Dat waren de vragen die gisteren centraal stonden tijdens online tuesday #6 (#onlinetuesday). Damian Lawlor (Google) trapte af met een keyote, daarna mochten Tjeerd Kooij (WebAds), Rutger Tuit (Telfort) en Marco Kloots (ClickDistrict) heel kort hun visie geven om daarna onder scherpe moderatie van Michiel Frackers met Lawlor te debatteren in een paneldiscussie. Die discussie vind je in de video hieronder (45 minuten):

De volgende editie van online tuesday gaat over mobile. De RSVP in Meetup zal volgende week beginnen. Binnenkort volgen de foto’s van gisteravond en de keynote in video en de presentatie op SlideShare van Damian Lawlor hier op Marketingfacts. De partners van online tuesday danken sponsoren Vodafone en Brandfield.com voor het mogelijk maken!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    tijmen

    Ik denk dat er een foutje in de hyperlink van de sponsor Brandfield zit


    14 april 2010 om 08:18
    mgvandenbroek

    @tijmen: Check!


    14 april 2010 om 08:26
    tijmen

    Ja dit zal de sponsor leuker vinden


    14 april 2010 om 09:25
    Emile

    Ik was gisteren zelf ook aanwezig.

    Wat ik miste en waar ik vooral op gehoopt had, was visie. Het verhaal van Damian was ok maar ging niet diep genoeg op de materie in.

    De trend in NL is duidelijk, er wordt minder op banners geklikt, maar display is nog steeds een van de weinige manieren om je bezoekersaantallen te boosten (en dus uiteindelijk je sales).

    De vraagstelling had dan ook moeten zijn; hoe gaan we display naar een hoger niveau tillen (of willen we nog meer aan search uitgeven of beperken tot affiliates). Even is gesproken over retargetting, wat nu duidelijk een goede ontwikkeling blijkt te zijn, maar welke mogeliijkheden komen er nog meer op ons af? Wat doet men in het buitenland? Succesvolle cases! In mijn optiek kwam dit te weinig naar voren terwijl er waarschijnlijk genoeg ontwikkelingen gaande zijn. Toch?

    Of weet iemand buiten display een goed model dat kan zorgen voor extra verkeer?

    Benieuwd naar de reacties


    14 april 2010 om 09:58
    Sander

    De discussie wordt mooi levendig gehouden door Michiel 🙂

    Vanaf 15:50 de vraag: moet het niet veel meer over gebruikers gaan, dan over adverteerders en uitgevers?


    14 april 2010 om 12:54
    Jeroen Brouwer

    Emile: “Of weet iemand buiten display een goed model dat kan zorgen voor extra verkeer?”

    Ik snap sowieso niet waarom display is gerelateerd aan het genereren van traffic? Dat zijn echt twee compleet verschillende zaken. Display is branding; het laten stijgen van de voorkeur/likeablity van je merk. Als je verkeer zoekt: doe dan gewoon lekker Adwords of tekstlinks, maar gebruik ajb geen banners.

    Het verbaast me ook enorm dat we dit anno 2010 nog steeds een discussiepunt is, wanneer gaan we nou eens door?


    14 april 2010 om 18:39
    emile

    Hoi Jeroen,

    en daar ben ik het dus niet mee eens. Display is aan het veranderen, absoluut. Maar ik ken genoeg partijen die voor meer dan de helft afhankelijk zijn qua sales van display. Het enige is dat ze nu in tegenstelling tot een paar jaar geleden, tegen veel lagere tarieven (moeten) inkopen om ook tot de gewenste CPO te komen. Op zich niet erg; alle niet geklikte vertoningen zijn ook een soort van branding….


    15 april 2010 om 03:04
    Jeroen Brouwer

    Hoi Emile,

    Ik chargeer natuurlijk ook, maar er komt uit verschillende onderzoeken naar voren dat slechts 15% tot 20% van de mensen wel eens klikt op een banner. Dat zegt dus dat je 80% van je bannerimpressies serveert aan een publiek dat gewoon niet gaat klikken. Hoe bereik je die mensen dan? Of bereik je die toch eigenlijk al…?

    De CPO is natuurlijk een korte termijn target, maar ik denk dat de effecten op lange termijn van online display advertising veel groter zijn en belangrijker zelfs dan de CPO na een klik. Het is alleen zo lekker makkelijk om te focussen op CPO/CPC/CPS/CPX …

    Maar goed, je kan uiteindelijk overal kanttekeningen bijzetten afhankelijk van product, site, uiting, doelgroep etc.

    En dat maakt het natuurlijk ook interessant 😉


    15 april 2010 om 07:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief