Online mediabestedingen toegenomen met 18,1%

13 november 2008, 09:22

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het derde kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 38,8 miljoen, een stijging met 18,1% ten opzichte van Q3 2007.

Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine’s (via Ilse Media), Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Online mediabestedingen toegenomen met 18,1%

Dit percentage bevestigt de verwachting dat we over heel 2008 een stijging van ongeveer 15% zullen zien. Het eerste kwartaal begon nog wat voorzichtig, met een stijging van 8%. Maar deze 18% en het traditiegetrouw sterke vierde kwartaal onderweg laten zien dat online display advertising een vaste positie in de middelenmix inneemt. Het is nog onduidelijk welk effect de kreditietcrisis heeft op online mediabestedingen, maar de verwachting is dat het effect beperkt zal zijn.

Bij de brancheverdeling in het derde kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

  • Ten opzichte van Q3 2007 zijn de sectoren Retail (+41%), Personeel en lokaal volume (+41%) en Zakelijk dienstverlening (+22%) de sterkste stijgers.
  • De bestedingen vanuit de sector Telecom/ICT bedrijven daalden dit kwartaal met 17 procent ten opzichte van Q3 2007. Het marktaandeel van deze sector daalde navenant naar 12,2 procent, maar is nog altijd goed voor een tweede plek (na Horeca, toerisme en recreatie met een marktaandeel van 12,4% in Q3 2008).
  • Qua marktaandeel zijn de sterkste stijgers Retail (van 8,5% in Q3 2007 naar 10,2% in Q3 2008) en Personeel en lokaal volume (van 7,8% in Q3 2007 naar 9,4% in Q3 2008).

IAB werkt samen met Nielsen Media Research aan een nieuwe registratiemethode voor de online mediabestedingen. IAB verwacht de nieuwe methode al over het eerste kwartaal van 2009 te kunnen toepassen, zodat we een vollediger en gedetailleerder beeld krijgen van de online mediabestedingen dan nu al het geval is. De nieuwe methode betrekt bijvoorbeeld beter de bestedingen aan e-mail en mobile in de rapportage, net als nieuwe advertentiesoorten en afrekenmethoden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Pepijn Groeneveld

    Ik ben benieuwd wat de mediaconsumptie is in Q3 2008 tov deze stijging in mediabestedingen. mijn gevoel zegt dat bestedingen nog steeds ver achter liggen als je kijkt naar de consumptie in vergelijking met tv, radio en print.


    13 november 2008 om 15:42
    media

    @Pepijn: als ze mij nu zouden vragen om iets te zeggen over online mediabestedingen vs online mediaconsumptie dan zou ik zeggen dat ca. 10% van totale mediabestedingen naar internet gaat en dat wij ca. 15-20% van onze tijd besteden aan online. Oftewel, we hebben nog een weg te gaan om de kloof te dichten. Althans, er van uitgaande dat bestedingen en consumptie naar elkaar toegroeien!


    13 november 2008 om 15:50
    Paulo Lopes

    @ Marco

    kun je uit deze Online Display advertising cijfers de Online Video Advertising cijfers filteren? Begreep dat die namelijk op dezelfde hoop terecht komen?


    15 november 2008 om 22:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!