Online mediabestedingen in de VS naar 21 miljard dollar

17 mei 2008, 10:56

Online mediabestedingen in de VS naar 21 miljard dollar

De online advertentiebestedingen in de Verenigde Staten zijn vorig jaar met 26 procent gestegen tot ruim 21 miljard dollar. Het is voor het vierde achtereenvolgende jaar dat de uitgaven aan internetadvertenties in de VS zijn opgelopen. In de laatste drie maanden van vorig jaar bedroegen de online advertentiebestedingen 5,9 miljard dollar (3,8 miljard euro). Dat is 24 procent meer dan in dezelfde periode in 2006. Dit blijkt uit de afgelopen week gepubliceerde cijfers (pdf) van het Amerikaanse Interactive Advertising Bureau (IAB) in samenwerking met Pricewaterhouse Coopers (via: Twinkle).

Omdat in tegenstelling tot IAB Nederland, IAB VS wel de cijfers voor search engine advertising tot zijn beschikking heeft, is het interessant om te kijken naar de verdeling van de online bestedingen:

{title}

Veruit het grootste deel van de bestedingen gaat naar search (41%) gevolgd door display advertising (21%) en classifieds (16%). Niet in deze figuur, maar wel te lezen in het persbericht is de verdeling van de bestedingen op basis van afrekenmodellen: bereik (45%), performanced based (51%) en hybride (4%). Hier zien we een lichte verschuiving (3%) van bereik naar performanced based en hybride afrekenmodellen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!