Social local search sites groeien 44% afgelopen jaar
Een onderzoek van LeeAnn Prescott laat heel mooi zien dat de user generated content sites in het laatste jaar harder gegroeid zijn dan de statische directories. Met de eerste categorie worden de sites bedoeld die door handig gebruik te maken van communities hun content aanvullen. De 2de categorie bestaat uit sites die voornamelijk statische content bevatten zoals bijvoorbeeld De Goudengids.
Een mooi Nederlands voorbeeld van de eerste categorie is Hyves, een flinke lading vaste gebruikers vullen dagelijks de diverse categorieën met content over allerlei zaken. Hierbij kun je denken aan verhalen, recensies, beoordelingen, discussies, enz. Hierdoor ontstaat een gigantische database met informatie over allerlei zaken: een soort van local search dus.
Als je kijkt naar absolute getallen hebben de van oudsher gevestigde sites een hoger volume qua traffic, alleen worden ze wel snel ingelopen door de nieuwe community sites omdat die persoonlijker zijn en veelal veel extra’s bieden. De extra’s zijn bijvoorbeeld de reviews en meningen die vaak ontbreken op de statische sites, en men kan informatie verkrijgen die op 1 bepaalde stad / groep / onderwerp gericht is. Dit fenomeen, ook wel local search genoemd, wordt steeds aantrekkelijker, interessanter en completer wat ook de snelle groei verklaard.
Wellicht iets om over na te denken door de statische non-user-generated content sites?