10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 11 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Allereerst mijn verzameling van de laatste social media cijfers. Daarnaast vind je in deze blog het TV Jaarrapport 2013 en het ebook Social tv & jongeren.
De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland
Voor de productie van het hoofdstuk over socialmediamarketing in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek was het weer tijd voor een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. In de ontwikkeling van de cijfers lijken twee trends zichtbaar. Allereerst stabiliseert het gebruik van de grote sociale media. Daarnaast is er sprake van een versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die op hun beurt elk een bepaalde behoefte vervullen.
The Forrester Wave: Web Content Management For Digital Customer Experience Q2 2013 #adv
Web content management software heeft zich ontwikkeld van een kleine set tools voor websitemanagement tot brede productsuites die marketeers de handvaten geven om de multichannel consument handen en voeten te geven. In dit rapport worden de belangrijkste providers op een rijtje gezet en beoordeeld op basis van het huidige aanbod, de strategie en de aanwezigheid op de markt.
Tablet is gemeengoed: meer dan helft Nederlandse huishoudens bezit tablet
Op dit moment ben ik druk bezig met de updaten van het Marketingfacts Jaarboek. Dat is voor mij tijd voor reflectie. Waar vorig jaar nog ‘mobiel is booming‘ of ‘enorme groei tablets’ stond, is dit jaar de tablet en het gebruik van mobiele apparaten gemeengoed te noemen. Meer dan de helft (51 procent) van de huishoudens in Nederland had in het vierde kwartaal van 2013 een of meer tablets. Dit is een groei van 9 procentpunten in vergelijking met een half jaar eerder. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Dutch Tablet User Q4 2013‘ (n=6600) van Telecompaper.
Strategy Trends 2014
Wat houdt ondernemend Nederland komend jaar bezig? Welke strategische keuzes worden er in de boardroom gemaakt? Wat zijn de verwachtingen voor 2014? Eén ding staat vast: het vergroten van de afzetmarkt en het realiseren van omzetgroei staan bovenaan de strategische agenda.
2013 E-mail Marketing Benchmark Study
Op zoek naar meer inzicht in hoe succesvol je e-mailmarketing is? Met zeeën aan metrics maar weinig tijd kan het een flinke uitdaging zijn om de klantinteractie te meten. In deze benchmark word je geholpen met een ‘baseline’ scorecard om vast te stellen hoe goed je ervoor staat.
Cross Channel Retail – update 2014
De invloed van online winkelen is nog steeds een veelbesproken onderwerp in de retail. In combinatie met de dalende bestedingen van consumenten heeft dit nieuwe kanaal ingrijpende effecten op het winkellandschap. In deze update kun je de resultaten lezen over de mate waarin trends op het gebied van cross channel zich hebben voortgezet, met een voorspelling richting 2020.
Social tv & jongeren
De ontwikkeling van social TV brengt nieuwe kansen en verantwoordelijkheden voor mediamakers met zich mee. Mediawijzer.net nodigde op 21 november jl. 15 experts uit verschillende professionele werelden uit om hun kennis en ervaring te delen over ‘Tv, jongeren en sociale media’. Het verslag van deze expertsessie is gebundeld tot deze whitepaper.
Position Paper Online betalen in Nederland 2014
Vanaf 1 augustus 2014 worden alle eurobetalingen in Europa gestandaardiseerd binnen de Single Euro Payments Area (Sepa). Nederland heeft geen prioriteit gegeven aan een directe invoering van een Sepa e-mandate. Een gemiste kans, want het doel van Sepa is onder andere het vergemakkelijken van crossborderbetalingen.
Watching with friends
Deze whitepaper laat zien hoe verschillende groepen Facebook-gebruikers praten over televisieprogramma’s in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. De whitepaper is totstandgekomen samen met Facebook.
TV Jaarrapport 2013
De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2013 uitgekomen op € 933 miljoen, een daling van 3,0%. Vorig jaar werd € 832 miljoen uitgegeven aan spot advertising en meer dan € 101 miljoen aan non-spot advertising. De TV omzet kruipt voorzichtig uit het dal om in de tweede helft van 2013 weer in de groene cijfers te komen. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van TV ongeëvenaard.
Oproep: Berenschot Marketing Trendonderzoek 2014
Het centraal stellen van de klant was in 2013 het marketingtopic met de hoogste prioriteit, maar hoe is dat dit jaar? Wat zijn de belangrijkste marketingtrends voor 2014 en hoe maken bedrijven en in het bijzonder marketeers er gebruik van? Om hier antwoord op te geven, organiseert Berenschot samen met o.a. Marketingfacts voor de elfde keer het marketingtrendonderzoek.