Strategy Trends 2014

The CEO’s agenda

Wat houdt ondernemend Nederland komend jaar bezig? Welke strategische keuzes worden er in de boardroom gemaakt? Wat zijn de verwachtingen voor 2014? Eén ding staat vast: het vergroten van de afzetmarkt en het realiseren van omzetgroei staan bovenaan de strategische agenda. 

Deze en andere strategische uitdagingen worden besproken in hoofdstuk twee. Het derde hoofdstuk gaat over de manier waarop die gewenste groei gerealiseerd gaat worden. Welke strategische richting kiezen Nederlandse ondernemers/CEO’s, hoe willen zij zich onderscheiden van de concurrent en op elke manier gaan zij komend jaar de omzet verhogen.

Om alvast een klein tipje van de sluier op te lichten: er wordt veelal gekozen voor een strategie waarin de klantrelatie centraal staat, onderscheiden gebeurt vooral op kwaliteit en innovatie en de omzet wordt verhoogd middels het aanboren van nieuwe marktsegmenten. De daarop volgende hoofdstukken gaan dieper in op een aantal strategische thema’s, waaronder innovatie, samenwerking, internationalisatie, financiering, klanten, kosten en leiderschap. Innovatie staat hoog op de agenda, maar de investeringen in R&D zijn vaak lager dan je zou verwachten van bedrijven die zich willen onderscheiden op kwaliteit en vernieuwing (hoofdstuk vier). Samenwerking moet vooral niet te bindend zijn en gebeurt voornamelijk via deelname aan netwerken en allianties (hoofdstuk vijf).

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.