Social tv & jongeren

Een expertsessie van Mediawijzer.net

De ontwikkeling van social TV brengt nieuwe kansen en verantwoordelijkheden voor mediamakers met zich mee. Mediawijzer.net nodigde op 21 november jl. 15 experts uit verschillende professionele werelden uit om hun kennis en ervaring te delen over ‘Tv, jongeren en sociale media’. Het verslag van deze  expertsessie is gebundeld tot deze whitepaper.

Tv kijken wordt socialer met second- en multi screen

Televisie kijken wordt socialer. Social TV gaat over interactie, het bieden van aanvullende content en het verstevigen van de relatie met de kijker. Voor mediamakers, omroepen en adverteerders biedt dat veel nieuwe mogelijkheden. Mediamakers vullen dat steeds vaker in via speciaal ontwikkelde apps bij een tv-programma (second screen-applicaties), zoals Sidekick. Uit onderzoek blijkt ook dat 1 op de 3 kijkers het leuk vindt om via een second screen aanvullende content te krijgen. Maar die kijker heeft daar natuurlijk geen speciale app voor nodig en deelt ervaringen ook via de eigen media, zoals Twitter en Facebook (multi screen). Genoeg mogelijkheden voor de kijker om tv socialer te maken.

Koppeling sociale media en tv

In Amerika is het huwelijk tussen tv en sociale media inmiddels tot stand gekomen. Twitter loopt voorop en wordt door jongeren veel gebruikt. Mark van de Crommert van Remotely.TV verwacht dat Twitter binnenkort bij mediamakers en omroepen in Nederland op de stoep zal staan om de gezamenlijke mogelijkheden te bespreken. Geen van de andere experts gaf echter aan al concreet benaderd te zijn. Vanuit de groep experts werd meteen aangegeven dat regelgeving van het Commissariaat voor de Media hierin ook wel eens een sta-in-de-weg zou kunnen zijn. Andere kanttekening is dat een kijker maar één paar ogen heeft, het gevaar van een overvoerde kijker ligt op de loer.

Jongeren in de hoofdrol

Jongeren gebruiken sociale media vooral als social-check-in als het om televisie gaat. Ze geven kort aan dat ze ergens naar kijken of delen de #hashtag. Jongeren lijken hierbij heel mediavaardig. Maar wat als ze zelf de hoofdrol in een tv-programma spelen? Zij krijgen dan te maken met positieve en negatieve reacties via sociale media.

Jongeren onthouden vooral de (paar) negatieve reacties en veel minder de positieve reacties. Beide boodschappen zijn sowieso nieuw voor jongeren en staan ook nog eens lijnrecht tegenover elkaar. De impact hiervan is groot. Programma’s helpen jongeren niet of nauwelijks hiermee om te gaan. Volgens een aantal experts moet en kan dat beter. De balans tussen het voorbereiden van kinderen via een mediatraining en de ambitie om een spontaan en authentiek programma te maken, is een lastige. Mediamakers geven wel aan rekening te houden met jongeren, maar hebben tegelijkertijd een voorkeur voor uitgesproken jongeren in hun programma.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.