10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 12 2013
In deze blog heb ik weer 10 interessant onderzoeken op een rijtje gezet. Ik moet eerlijk bekennen: ze zijn niet allemaal van afgelopen week. Ik mag dit jaar weer meeschrijven aan het nieuwe Marketingfacts Jaarboek en in dat proces stuitte ik op een aantal, iets oudere, onderzoeken die desalniettemin erg interessant zijn!
1 op de 3 huishoudens bezit een tablet
In bijna een op drie Nederlandse huishoudens is een (of meer) tablet(s) aanwezig. Het gaat om 32 procent van de markt, ofwel in 2,4 miljoen huishoudens. Dat blijkt uit het rapport Dutch Tablet User Q4 2012 van Telecompaper. 17 procent van de ondervraagden die nog geen tablet hebben, geeft aan dat hij van plan is om er één in de komende zes maanden aan te schaffen. Ter vergelijking: van de 14 procent die dat een half jaar geleden zei, heeft 11 procent de daad bij het woord gevoegd.
Online advertentiebestedingen in 2012 met 8,4% gegroeid
Ondanks het huidig economisch klimaat blijft de markt van digitale advertising stabiel. In 2012 zijn de digitale advertentiebestedingen met 8,4 procent gegroeid ten opzichte van 2011 tot bijna 1,2 miljard euro/jaar. Dit blijkt uit het “Online Ad Spend Study 2012” rapport wat Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Daarmee is het nog altijd een gezonde en snel groeiende markt. Search heeft een steeds groter aandeel in de digitale advertising markt en is grotendeels verantwoordelijk voor de 8,4 procent omzetgroei. Display advertising kent wel een stagnatie in omzetgroei. Zo behaalde zij in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent, terwijl deze in 2012 is gedaald tot 0,3 procent.
Forrester: “Online consumentenbestedingen in 2017 goed voor 7 miljard euro”
Ook op Europees niveau is er weinig te merken van een economische crisis, in ieder geval online. In tijden waarin consumenten het moeilijker hebben, wordt er steeds meer online gewinkeld om de beste deals te vinden. In 2012 werd er voor 112 miljard euro online besteed, zo blijkt uit het European Online Retail Forecast 2012-2017-rapport van Forrester. In 2011 was dit nog 97 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht dat de omzet in online retail jaarlijks met 11 procent zal groeien naar 191 miljard euro in 2017.
Nielsen: “Correlatie tussen tweets en kijkcijfers”
Onderzoek van Nielsen en SocialGuide stelt dat gesprekken op Twitter correleren met meer kijkcijfers. Voor het onderzoek analyseerde de onderzoekers tweets over programma's die op dat moment op TV waren. Ze constateerden dat Twitter 1 van de 3 variablen is significante invloed heeft op de kijkcijfers. De andere factoren zijn de kijkcijfers van vorig jaar en de advertentiebestedingen.
A Comprehensive Picture of Digital Video and TV Advertising
In dit rapport hebben IAB, Nielsen, Microsoft en Yahoo onderzoek gedaan naar verschillende vormen van budgetallocatie. Volgens het onderzoek kunnen TV-adverteerders hun bereik met 6 procent vergroten wanneer ze 15 procent van het budget verschuiven naar online kanalen.
TV Jaarrapport 2012
In dit jaarrapport maakt SPOT de netto TV reclemabestedingen over 2012 bekend. SPOT stelt vast dat er in 2012 € 962 miljoen is besteed aan TV reclamebestedingen. Daarvan ging er € 116 miljoen naar non-spot, de rest (€ 846 miljoen) ging op aan spotreclame. Dat is een daling van ruim 5 procent ten opzichte van vorig jaar. SPOT wijdt de daling aan de aanhoudende recessie en de teleurstellende EK Voetbal.
Nederlandse e-commercesector zet 9,1 procent meer om in 2012
Het CBS constateert een omzetgroei van de online consumentenbestedingen van 9,1 procent in 2012. De laatste drie maanden van het jaar zijn traditiegetrouw de sterkste. De webwinkels zette 11,6 procent meer om dan in 2011.
Tablets Creating new Relationships with Consumers
In vergelijking met de smartphone wordt het tabletgebruik gekenmerkt door langduriger gebruik met een focus op de consumptie van media, zoals het lezen van nieuws (91 procent van de gebruikers) en bekijken van video's (68 procent). Dat blijkt uit deze analyse van het mediagedrag van tabletgebruikers.
5th Annual Digital IQ Survey
Bedrijven waarbij de Chief Information Office veel samenwerkt met het bestuur zijn beter instaat in te spelen op technologische ontwikkelingen. Dat blijkt uit dit onderzoek van PwC onder 1.108 hoofden van IT-afdelingen. In het onderzoek druk PwC dit succes uit als het Digital IQ. Het 'Digital IQ' is een maatschaf die weerspiegelt hoe goed bedrijven de waarde van technologie begrijpen en de mate waarin zij in staat zijn dit in hun organisatie te verweven.
Advertenties doen het op alle vlakken beter op tablets dan op smartphones
Onderzoek van Adfonic onderstreept nog eens het feit dat tablets beter scoren dan smartphones op bijna alle advertising KPI's. Adfonic analyseerde advertenties uit 2012, en constateerde eveneens dat het aantal advertentie impressies op tablets groeide van 9 procent in kwartaal 2 tot 14 procent in kwartaal 4.
Afbeelding: Nicola since 1972 (cc)