IAB report on Online Ad Spend 2012

Groei grotendeels te danken aan search, display advertisingbestedingen gestagneerd

Ondanks het huidig economisch klimaat blijft de markt van digitale advertising stabiel. In 2012 zijn de digitale advertentiebestedingen met 8,4 procent gegroeid ten opzichte van 2011 tot bijna 1,2 miljard euro/jaar. Daarmee is het nog altijd een gezonde en snel groeiende markt. Search heeft een steeds groter aandeel in de digitale advertising markt en is grotendeels verantwoordelijk voor de 8,4 procent omzetgroei. Display advertising kent wel een stagnatie in omzetgroei. Zo behaalde zij in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent, terwijl deze in 2012 is gedaald tot 0,3 procent.

Search blijft sterk groeien

Search heeft een steeds groter aandeel in de totale digitale advertising markt. In 2011 bedroeg het totale aandeel nog 49,6 procent, terwijl dit in 2012 zelfs is gestegen tot 54,0 procent. De internationale speler Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de omzet van 625 miljoen euro in deze categorie. Volgens Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation bij Deloitte, beïnvloeden het consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden de omzet in search advertising niet, maar de omzet in display advertising wel. “Wanneer de marktomstandigheden moeilijk zijn, kiezen adverteerders voor veiligere media. In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden. De uitdaging voor uitgevers ligt in het maken van een goed verdienmodel voor hun hoogwaardige content.”

Marktaandeel nog mobile relatief klein

Binnen display advertising bezit mobiele reclame, ondanks de sterke toename van het gebruik van smartphones en tablets, nog steeds een relatief klein marktaandeel. Mobile advertising is namelijk verantwoordelijk voor drie procent van de totale omzet uit display advertising. Daarnaast neemt ook video advertising nog geen vlucht. Wel is dit volgens Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland, een markt met veel groeipotentieel. “De verschillende lokale spelers binnen het digitale media-ecosysteem moeten bewust zijn dat het juist nu heel belangrijk is om verdere professionalisering door te voeren en tevens vol in te zetten op innovatie in digitale marketing. Het veranderende consumentengedrag, gecombineerd met de snelle adoptie van nieuwe apparaten en technologisering van het vak vragen om een uiterst innovatieve marktbenadering. Ik vraag iedereen wel uitdrukkelijk verder te denken dan display advertising in combinatie met mobiel.”

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.