Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Zo maak je als B2B-marketeer in 2026 echt impact met minder ruis en meer focus.
Waarom blijft de ene reclame direct hangen, terwijl een andere je al bij de derde keer kijken ontschoten is? Neurowetenschap en marketing zijn het erover eens dat herhaling cruciaal is voor geheugenopbouw. Maar hóe vaak is vaak genoeg? En waarom kan te veel herhaling juist averechts werken? Het antwoord ligt niet in het tellen van contacten, maar in hoe het brein informatie codeert, vervormt en vergeet.
Tijdens de coronaperiode wisten we het zeker: ben je ziek, dan blijf je thuis. We testten, we gunden elkaar rust. Gezondheid ging voor alles. Maar inmiddels lijkt dat besef te verdwijnen.
Onlangs zag ik in een aflevering van Tegenlicht een interview met Gary Stevenson. Tegelijkertijd keken we thuis naar onze eigen situatie: twee kinderen in de 30, de een met een fikse studieschuld, de ander bijna schuldenvrij. Drie kleinkinderen en een vierde op komst. Voor het eerst, als rasoptimist, bekroop mij het onbehaaglijke gevoel: er klopt iets niet meer.
In ZIGT op Groei spreken we bedrijven die niet stilstaan maar juist in beweging zijn. In deze aflevering schoof Dianne Sliphorst, marketingmanager van Welkoop, aan. Een merk dat al ruim een eeuw een vaste plek heeft in Nederland. Haar verhaal laat zien dat groei niet alleen gaat over meer omzet, maar vooral over beter luisteren naar klanten, medewerkers en de kracht van je merk.
Wat als je hoort dat er een doorzichtige parasiet in je flesje water zit? In 2016 ging dat gerucht viraal over het watermerk Dasani van Coca-Cola. Een nepnieuwssite beweerde dat honderden mensen ziek waren geworden en dat er een terugroepactie was gestart. Dit verhaal leeft tot op de dag van vandaag voort.
Veel duurzame food start-ups lopen tegen hetzelfde obstakel aan: hun producten zijn duurder dan de conventionele alternatieven. Terwijl consumenten en inkopers wel degelijk belangstelling hebben voor duurzamere keuzes, blijkt de hogere prijs vaak een grote barrière. Hoe kunnen start-ups dit doorbreken? Het antwoord ligt in de kracht van meetbare storytelling, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.
Uit onderzoek van Panelwizard voor Acties.nl onder 500 Nederlanders viert ondertussen een kwart Halloween. Dit was in 2022 nog maar 10%. De groei is dus letterlijk spookachtig snel.
De Grand Prix Contentmarketing 2025 laat zien hoe het vak zich verder professionaliseert. Opvallend dit jaar: campagnes die maatschappelijke waarde weten te combineren met strategische scherpte en creatieve consistentie. Van Hema tot Somention, en van Zilveren Kruis tot Level.works, de winnende cases laten zien dat contentmarketing meer is dan bereik of zichtbaarheid.
Na maanden van stilte vertelt ondernemer Jochanan Bax, oprichter van Bax Music, voor het eerst zijn volledige kant van het verhaal. Tot ieders verbazing wist Bax het bedrijf niet alleen terug te kopen, maar ook nieuw leven in te blazen.
Iene miene mutte, tien pond grutte — jij bent ’m.” Zo voelt het momenteel als je in Nederland een (AI-)startup runt en overheidsfinanciering probeert te vinden. Hier een subsidiepotje, daar een innovatiekrediet, ginds een voucher. Het is geen strategie, het is een aftelversje.