Veelgelezen - Marketingfacts
Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

De kleur van je karakter of gewoon grijs gebied?

DISC-profielen. Je kunt er geen directiekamer of teamontwikkeldag in zonder een kleurcode op je voorhoofd geplakt te krijgen. Rood, geel, groen, blauw. Alsof je een looplicht bent dat zich netjes gedraagt op commando.

Kunnen chatbots een goed stemadvies geven?

Chatbots zijn in korte tijd razend populair geworden. Het lijkt wel alsof we er alles aan vragen en alsof ze ons met alles kunnen helpen. Dus ook met stemmen?

Onderzoek: ChatGPT en Microsoft Copilot winnen terrein, Google Gemini is de verliezer

Uit het derde landelijke onderzoek van Newcom Research & Consultancy blijkt dat inmiddels bijna 6 miljoen Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar AI inzetten in hun dagelijks leven

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #3: Fake news

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.

De doelgroep is dood, leve de peergroup

Stel je voor: twee vrienden kijken los van elkaar naar dezelfde commercial. Ze zitten niet naast elkaar op de bank, ze praten er niet over, en toch gebeurt er iets bijzonders in hun brein. Hun hersenactiviteit verloopt opvallend synchroon; alsof hun breinen in dezelfde cadans meebewegen. Dit fenomeen heet neurale synchronie en werpt een nieuw, meer gedragsgericht licht op het bepalen van de doelgroep. Sterker nog: de doelgroep is dood, leve de peergroup.

Hoe test je een kerstcommercial als de mussen van het dak vallen?

Terwijl de thermometer tropische waarden aangeeft en airconditioners op volle toeren draaien, werken marketingteams en reclamebureaus hard aan hun campagnes voor het einde van het jaar.

Hoe groeien merken nou?

Er zijn verschillen van inzicht over hoe merken groeien. Deze keer laat How Brands Grow professor Byron Sharp live van zich horen.

Van profiel naar autoriteit, LinkedIn als groeimotor

Autoriteit op LinkedIn krijg je niet met één slimme post of een mooi profiel. Het is een reis: van scherp kiezen wie je wilt bereiken, tot zichtbare waarde delen en je netwerk activeren.

Van groei naar betekenis: De nieuwe marktstrategieën in de kunstwereld

De kunstmarkt herijkt haar strategie. Waar jarenlang schaal en prestige de norm waren, zetten vooruitstrevende galeries nu in op merkwaarde door betekenis: lokaal, duurzaam en relationeel. Een trend die marketeers herinnert dat groei niet altijd groter betekent, maar relevanter.

Fundamentele trends in kaart gebracht – Megatrend #4: Techno-escapisme

Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.

Van WK tot Eurovisie: hoe merken slim kunnen inspelen op culturele trends

Voor veel marketeers draaien merkactivaties en campagnes voornamelijk om seizoenen en feestdagen. Toch blijkt aankoopgedrag ook sterk te worden beïnvloed door culturele evenementen buiten deze voorspelbare momenten.

Van passie tot platform: Hoe Radiozenders.FM de strijd aangaat met de streaminggiganten

In een wereld vol algoritmes, gepersonaliseerde afspeellijsten en eindeloze content, lijkt de traditionele radio een beetje ouderwets. Toch blijft het een onverminderd populair medium. De vraag is dan: hoe navigeer je door de overvloed aan zenders? En wat als je een website bouwt die hierin uitblinkt, gerund door twee gewone jongens met een passie voor het vak?