Zorgt Sora voor vervlakking of verrijking van merkidentiteit?
Recent onderzoek laat zien dat hoewel meer dan de helft van de consumenten zich meer betrokken voelt bij AI-gegenereerde content, ze deze ook duidelijk weten te onderscheiden van ‘echte content’. De betrokkenheid bij niet-AI gegenereerde teksten is nog steeds een stuk groter.
Fake it till you make it… Met AI-gegenereerde content is dat voor iedereen voortaan mogelijk. Dagelijks zijn er nieuws items over nieuwe AI toepassingen. Dat AI ook veel voordelen voor marketeers kan bieden, is ook niet nieuw. Elk jaar worden marketeers geconfronteerd met de uitdaging om meer middelen te creëren en te beheren dan het jaar ervoor, en de steeds verder ontwikkelende AI-tools zijn natuurlijk een perfecte manier om deze taak te ondersteunen. Verantwoord gebruik van AI moet echter wel altijd de prioriteit hebben. Recent onderzoek van Bynder geeft namelijk aan dat hoewel meer dan de helft van de consumenten zich meer betrokken voelt bij AI-gegenereerde content, ze deze ook duidelijk weten te onderscheiden van ‘echte content’. De betrokkenheid bij niet-AI gegenereerde teksten is nog steeds een stuk groter.
En dan hebben we het qua content nog niet eens over Sora; het AI-model ontwikkeld door OpenAI dat realistische videoscènes kan creëren op basis van tekstinstructies. In een tijdperk waarin digitale marketing steeds meer gepersonaliseerde en doelgerichte content vereist, kan Sora marketeers helpen om content te genereren die is afgestemd op specifieke demografische groepen of consumentengedrag, waardoor de effectiviteit van campagnes kan worden vergroot. Iets wat vooral nuttig is in omgevingen waar snelheid en schaalbaarheid cruciaal zijn, zoals e-commerce en social media marketing. Kortom: in grote hoeveelheden content produceren. Een en ander staat nog in de kinderschoenen, maar geëxperimenteerd wordt er al zeker mee (zie deze voorbeelden).
Schadelijk voor de merkloyaliteit?
Is een van de grootste zorgen die we kunnen uitspreken omtrent Sora de vervlakking van merkidentiteit en authenticiteit? Omdat AI-tools zoals Sora content genereren op basis van vooraf ingestelde parameters en algoritmen, is het risico daar dat de resulterende content minder creatief en minder uniek is. Het verlies van de ‘menselijke touch’ ligt dus weer op de loer, iets wat consumenten steeds belangrijker vinden in hun interacties met merken (zoals eerder aangestipt in dit artikel). Merken die te veel vertrouwen op AI kunnen het risico lopen om onpersoonlijk of generiek over te komen, wat de merkloyaliteit kan schaden.
Dat er filmpjes kunnen worden gemaakt die honderd jaar oud lijken, en waarin gekke dingen gebeuren (zoals iemand die op een dino zit en een fietsende beer) dankzij Sora én dat kunstenaars de techniek als eerste mogen testen is mooie bijvangst. Noem het vervlakking, noem het vooruitgang… De vraagtekens die het ons oplevert zijn vooral boeiend en interessant te noemen.