Zo verbeter je de SEO van jouw podcast

23 april 2019, 06:00

Uit recent onderzoek van MeMo² blijkt dat 2,2 miljoen Nederlanders luistert naar podcasts. Podcasts zijn nog nooit zo populair geweest. Verklaring: radioconsumptie neemt snel af, met name onder jongeren. Podcasts vormen een impactvol alternatief om contact te leggen met de doelgroep. Een selectief bereik kan eenvoudig worden behaald door distributie via eigen en betaalde mediakanalen zoals Spotify, Facebook of Soundcloud. Maar hoe maak je podcasts vindbaar? Met podcast-SEO.

Podcast-SEO, ook wel zoekmachine-optimalisatie voor je podcast genoemd, is het optimaliseren van je website met als doel om beter vindbaar te zijn in de zoekresultaten van zoekmachines. De zoekresultaten van zoekmachines (zoals Google) zijn onontkoombaar een belangrijke bron voor podcasts, maar nog belangrijke zijn (on)betaalde mediakanalen zoals Spotify, Soundcloud en iTunes. In dit blog gaan we dieper in op het optimaliseren van je podcast voor iTunes en voor zoekmachines als Google.

“Doel van podcasts is om luisteraars aflevering na aflevering te interesseren en te binden”

Net zoals bij ‘normale’ SEO en bij App Store Optimalisatie blijft het ook bij podcast-SEO hét geheim van de grote spelers: de rankingfactoren. Hoewel we een goed generiek beeld hebben welke factoren belangrijk zijn, weten we nooit precies hoe de algoritmes in elkaar zitten.

Podcast-SEO voor iTunes

Het optimaliseren van je podcast voor iTunes lijkt erg op het optimaliseren van je app voor de verschillende App Stores. De kwaliteit van je content is van levensbelang. Het doel van een podcast is immers om luisteraars niet eenmalig te voorzien van waardevolle content: het doel van de podcast is om luisteraars keer op keer, aflevering na aflevering, te interesseren en te binden. Hoe je je podcast aanmeldt bij iTunes vind je hier.

De aandachtspunten voor het optimaliseren van je podcast voor iTunes:

  • Naam van de podcast
  • Naam van de aflevering
  • Icoon
  • Abonnees
  • Downloads
  • Reviews
  • Frequente deling van content

Podcast-SEO maakt het verschil

Het begin van het optimaliseren begint al bij de naam van de podcast. Denk bij het geven van een naam aan je podcast aan zowel je merknaam (in combinatie met podcast) als zowel content en die je aanbiedt. Houd daarbij rekening met welke doelgroep je aan wilt spreken. Een goed voorbeeld voor een podcast in de gaming-industrie: ‘Podcast – Onderwerp – [Merknaam Podcast]’. Naast een pakkende naam is natuurlijk ook de afbeelding bij je podcast belangrijk. Jouw icoon is het visitekaartje van je podcast. Zorg ervoor dat jouw icoon herkenbaar, netjes, simpel maar catchy is. Maak een logo waarvan de kleuren matchen met jouw merkidentiteit en dat je niet te veel gebruik maakt van tekst. Een net en catchy icoon zorgt voor vaak voor een verbeterde CTR.

Abonnees, reviews en shares doen ertoe

Een gegeven waar je minder grip op hebt is het aantal abonnees van de podcast. Abonnees, zegt het eigenlijk al, zijn mensen die geïnteresseerd zijn in jouw podcast en je willen blijven volgen. Naast dat het aantal abonnees wordt meegenomen als rankingfactor wordt ook het percentage van de mensen die je podcast hebben geluisterd en geabonneerd hebben meegeteld. Dit is wederom een graadmeter of jouw content in de smaak valt. Maar dan zijn we er nog niet! Want naast het aantal abonnees is ook het aantal downloads een graadmeter. Zorg door middel van de juiste distributie van je podcast voor een groei in aantal downloads. Keep spreading the word!

“Voor vindbaarheid binnen iTunes is frequente stroom aan content nodig”

Vraag ook om reviews. Want reviews en ratings zijn wederom een goede graadmeter voor iTunes voor de kwaliteit van de podcast. Net zoals bij App Store Optimalisatie is het aan te raden om op de juiste momenten je bezoekers te vragen om een review. Een goed moment tijdens de aflevering is aan het einde van een podcast. De luisteraar vind je podcast hoogstwaarschijnlijk interessant, hij heeft immers de hele podcast afgeluisterd.

Net zoals bij zoekmachines is het frequent delen van podcasts van cruciaal belang. Voor de vindbaarheid binnen iTunes is een frequente stroom aan content nodig. Het doel van een podcast is immers om luisteraars niet eenmalig te voorzien van waardevolle content. Het doel van de podcast is om luisteraars keer op keer, aflevering na aflevering, te interesseren en te binden. Dit benadrukt wederom hoe belangrijk de kwaliteit van je content is. Met een frequente deling van je content bouw je een historische waarde op die invloed heeft op je vindbaarheid binnen iTunes. Zorg er hierbij wel voor dat dit op een consistent manier gebeurd.

Meten is weten

Omdat een podcast vaak via veel verschillende kanalen wordt verspreid is het exact meten van metrics als aantal luisteraars, plays, ends, downloads, et cetera nog een lastige bezigheid. Inzicht krijgen in het gedrag van je podcastluisteraars is een uitdaging. Apple heeft voor iTunes Apple Podcasts Analytics gelanceerd. Door bovenstaande reden zijn bepaalde metrics moeilijk te achterhalen. Een goede feature waar de Apple Podcast Analytics wel om bekend staat is dat ze kunnen zien hoe lang mensen luisteren en wanneer ze afhaken.

Podcast-SEO voor zoekmachines

Naast dat het belangrijk is om zichtbaar te zijn via de verschillende distributiekanalen is een podcast ook heel interessant voor de zoekmachines. Je wilt immers natuurlijk wel graag dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten als luisteraars op zoek zijn naar jouw content. Het optimaliseren van je podcast voor de zoekmachine is dus een belangrijk element binnen Podcast SEO. Met welke factoren je rekening moet houden lees je hieronder.

Bloggen

De basis van een goede podcast is het creëren van unieke, waardevolle content. Iedereen die een beetje bekend is in het SEO-landschap weet dat het frequent delen van unieke, waardevolle content ontzettend belangrijk is. Door de topics die je behandelt in de podcast in een blog op je eigen website te delen, creëer je waarde in je eigen kennisbank. Naast dat Google veel waarde hecht aan een frequente deling van content, bedien je middels een geschreven blog ook een groep mensen die nog niet bekend is met je podcast. Plaats daarom ook meerdere verwijzingen (links) naar je podcast en/of eerdere gerelateerde podcast-afleveringen.

“Door topics uit de podcast te delen in blogs creëer je waarde”

Denk bij het schrijven van de blog aan de standaard SEO-criteria:

  • Juiste focus primair- en secundaire keywords
  • Juiste opbouw (met name in de header structuur)
  • Toevoegen van interne/externe links

Transcripten

Een andere manier die veel op het bloggen lijkt, is het transcripten van de podcasts. Het transcripten van de podcast is het letterlijk in detail uitschrijven van de podcast zodat de luisteraars mee of terug kunnen lezen wat er wordt gezegd in de podcast. Naast dat het fijn is voor de luisteraar, is het nog fijner voor een zoekmachine als Google. Het algoritme van Google houdt van een frequente deling van unieke, liefste woordrijke, stukken content. Daarnaast is transcripten voor een creator een relatief gemakkelijke manier om aan een mooi stuk content te komen.

Uploaden op YouTube

Een succesvolle strategie is het uploaden van je podcast op YouTube. Steeds vaker verrijkt Google de zoekresultaten met als doel de zoekvraag van de bezoeker zo goed mogelijk te beantwoorden. Zo worden ook steeds vaker YouTube-fragmenten getoond in de zoekresultaten. Dit is natuurlijk ontzettend interessant, omdat een fragment zo erg nadrukkelijk aanwezig is en het de CTR vaak doet stijgen. Ook bouw je met een serie podcasts een historie in YouTube zelf op, waarbij – als je alle tips over SEO op YouTube toepast – je je vindbaarheid binnen YouTube ook vergroot. Tot slot is YouTube een ideaal platform om de overige sociale kanalen te benutten. Het delen van de content gaat erg gemakkelijk.

Tot slot

Net zoals bij SEO voor websites, is het optimaliseren van zoekresultaten een doorgaand proces waarbij de focus constant aanwezig moet zijn om uiteindelijk succesvol te zijn. Met een goede wil om te willen begrijpen hoe de verschillende kanalen werken en de juiste discipline om de optimalisaties door te voeren, vergroot je de kans dat jouw podcast wordt beluisterd significant.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!