Zó maak je reclame

Boekrecensie 'Zo verkoop je alles'

Zó maak je reclame

Welke boeken zijn interessant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Ditmaal 'Zo verkoop je alles' van Erwin Wijman.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

'Zo verkoop je alles' is een nogal prestigieuze titel. Het wordt nog mede versterkt door de ondertitel 'Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt'. Daarnaast is de kaft van het boek schreeuwerig, alsof het uitverkoop is. Dit uiterlijke vertoon blijkt kenmerkend voor de inhoud van het boek.

De inhoud wordt daadwerkelijk aan je verkocht door de auteur. Menig hoofdstuk begint met 'je moet…', 'waarom je niet…', 'acht manieren om…'. Het boek bestaat uit een fikse opsomming van mogelijke manieren die je kunt inzetten om reclame te bedrijven. Wijman beschrijft meer dan honderd middelen, zowel online als offline. Daar kun je zeker de juiste uit kiezen. Allen zijn uitvoerig beschreven met de voor- en nadelen en gericht op actie.

"De inhoud van het boek wordt daadwerkelijk aan je verkocht"

Wat ontbreekt is de onderlinge samenhang tussen al die mogelijkheden. Het boekt geeft je geen leidraad hoe je middelen kunt combineren om bepaalde doelen te bereiken. Het is een salesboek pur sang en zeker geen marketingboek, hoewel het wel een handig naslagwerk is om de mogelijkheden weer even scherp te krijgen. Na het lezen ben je volledig op de hoogte van de beschikbare middelen, maar je zult zelf zonder hulp van de auteur moeten uitzoeken wanneer je wat inzet.

De auteur, Erwin Wijman, noemt zichzelf de bekendste Nederlandse marketingdeskundige. Ik moet zeggen dat ik toch wel wat jaartjes in het vak rondloop, maar dit was mijn eerste kennismaking met hem. Het boek neigt dan ook naar veel schreeuwen om iets te verkopen, in plaats van het zoeken naar echte relevantie. Mensen worden alleen blij van reclame als die voor hen relevant is.

Zo verkoop je alles

Auteur: Erwin Wijman

ISBN: 9789461263315   

Uitgever: Haystack

Druk: Eerste druk 2019

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)     


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • ik ken hem ook niet. Goeie recensie dus

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.