WK doet bestedingen wereldwijd verder groeien
De advertentiebestedingen zullen dit jaar mede door de invloed van het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland wereldwijd met 6% stijgen tot 429.3 miljard dollar. In 2005 was dat nog 4.9% weet ZenithOptimedia in haar nieuwsbrief te melden. Het WK voetbal biedt adverteerders vierjaarlijks aantrekkelijke mogelijkheden voor specifieke promoties en campagnes. De verwachtingen van ZenithOptimedia zijn voor de bestedingen in 2007 ook nog boven trend met 5.6% enigzins teruglopend tot 5.3% in 2008.
Opvallend genoeg zit de groei niet bij WK gastcontigent Europa (4.2%) maar wel in Latijns Amerika met 9.6% en Azië Pacific regio 6.8%. Afrika en het Midden Oosten groeien 15.9%. Adverteerders in Amerika zullen naar verwachting 5.2% meer besteden ten opzichte van vorig jaar.
Het leeuwendeel van de bestedingen vind plaats in Amerika waar dit jaar 182.2 miljard dollar door de media vloeit, gevolgd door Europa met 113 miljard dollar, Azië Pacific regio 88,8 miljard en Latijns Amerika met 19.7 miljard dollar. In Afrika het Midden Oosten en de rest van de wereld zal in 2006 naar verwachting 24.6 miljard dollar uitgegeven worden.