Weg met de grenzen tussen kanalen

8 februari 2020, 08:00

MARUG Marketing Conference 2020: Blurring Boundaries, When New Channels Blend In

Met de komst van nieuwe technologieën, zijn we (on)bewust steeds meer nieuwe kanalen gaan gebruiken. De nieuwe kanalen brengen voor de consument veel gemak met zich mee. Via Google Home weet je het weer van morgen, via een influencer op Instagram koop je dat leuke jurkje en door de integratie van augmented reality is het mogelijk om je auto virtueel vorm te geven. Voor bedrijven brengen de nieuwe kanalen mogelijkheden met zich mee, maar zeker ook uitdagingen. Aan bedrijven de taak om op de juiste manier in te spelen op de nieuwe kanalen.

“In the future you will talk more with devices than your partner” – Maarten Lens-Fitzgerald, author of ‘VOICE’

Data over de consument komen via verschillende traditionele en moderne kanalen binnen. Traditionele kanalen als mond-tot-mondreclame worden aangevuld met nieuwe kanalen als social media, chatbots, mobiele apps, google home en augmented reality. Het is van belang dat een bedrijf de informatie van verschillende kanalen kan koppelen om zo de consument met een gepersonaliseerde boodschap aan te kunnen spreken. Om de klant op de juiste manier te bereiken is een marketingstrategie waarin alle kanalen worden gecombineerd belangrijker dan ooit tevoren.

Waar het ene bedrijf voorloper is bij het gebruiken van nieuwe kanalen, ondervindt het merendeel van bedrijven moeilijkheden als het gaat om het kiezen van de juiste kanalen en de integratie daarvan in de huidige marketingstrategie. Hoe combineer je de traditionele en moderne kanalen op de juiste manier?

Gepersonaliseerde ervaring

Dit vraagt om een omnichannel marketingstrategie. Omnichannel marketing is het creëren van een vlotte en geïntegreerde klantervaring met het bedrijf. Als de kanalen op de juiste manier geïntegreerd zijn, zal je de klant een gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden. Gepersonaliseerde klantbeleving is een uitdaging, maar als een bedrijf het voor elkaar krijgt dit goed te implementeren kan het uitgroeien tot een belangrijke troef.

“Een omnichannel marketingstrategie waarin de grenzen tussen de verschillende kanalen begint te vervagen”

Het speelveld van nieuwe kanalen is voortdurend in beweging en het is cruciaal dat bedrijven hierin mee gaan. Platformen zoals TikTok, Instagram en YouTube zijn onder tieners ontzettend populair. Deze platformen bieden een podium voor influencers en zorgen voor een toename in social-mediacampagnes van bedrijven.

Daarnaast zien we ook dat innovaties als voice assistents en chatbots belangrijker worden voor de communicatie naar de klant. Consistentie in de communicatie naar consumenten is erg belangrijk en hiervoor moeten de kanalen op de juiste manier op elkaar afgestemd worden.

Consistente beleving

Welke kanalen succesvol zijn voor een bedrijf hangt af van hun doelgroep. Het allerbelangrijkste is dat ongeacht welke kanalen je aanbiedt, je via al deze kanalen een consistente beleving voor de consument kunt bieden. De consistentie hangt af van visueel design, de inhoud, de manier van aanspreken en de functionaliteit. Anders gezegd, dit vraagt om een aanpak waarin de grenzen tussen de verschillende kanalen vervagen.

Kom op 18 februari 2020 naar de 31e MARUG Marketing Conference waar Gwen van Poorten (presentatrice BNN) de aanwezigen meeneemt in het thema ‘Blurring Boundaries, When New Channels Blend In’.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief