Wat kosten voice, streaming en influencers?

18 juni 2020, 11:30

Veel interessant nieuws deze week over voice, maar er is nog veel meer: een inzichtelijke methode hoe merken het vertrouwen kunnen verdienen, de stand van webcare, de advertising van Tesla en als bonus een werkelijk prachtig verhaal over menselijke kracht. Dit en nog veel meer in de update van deze week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Hij werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclamebureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau Branded Entertainment en adviseert hij over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot “wat moet worden besproken”.

1. Conversational AI

Met het groeiende belang van conversational AI en de groeiende kennis rond voice is het misschien handig om een beetje bij te blijven. En wat is er dan logischer om dat te doen door middel van de podcast. Ik kwam dit mooie overzicht tegen van de meest toonaangevende podcasts op het gebied van Conversational AI. Van de technische kant tot de toepassingen voor onderwijs en gezondheid. En natuurlijk staat mijn persoonlijke favoriet “The Voicebot Podcast” ook op deze lijst. Van die laatste is het meer dan raadzaam om deze aflevering te beluisteren met Andy Webb van de BBC. Hij neemt je mee in de stappen die vooraf zijn gegaan aan de ontwikkeling van ‘Beeb’, de voice-assistent van de BBC. In zijn verhaal zitten een paar hele interessante wake-up calls. Bijvoorbeeld zijn idee (als omroepman) dat we onderweg zijn van broadcasting via unicasting naar intercasting. En daar kon hij nog wel eens gelijk in hebben.

2. Snap Voice

Dat steeds meer applicaties voice gaan gebruiken als besturingstool blijkt ook weer uit dit artikel waarin Snapchat aankondigt dat je nu met je stem de goede filters kan instellen. Best handig als je bedenkt dat er duizenden filters zijn waaruit je kunt kiezen. Voice-scan ‘snapt’ in welke richting de camera staat ingesteld. Zo kun je bij het maken van een selfie met een voice-commando vragen om je haar roze te kleuren en als de camera de andere kant op staat om het weer te veranderen in regen.

3. Voice Match

Met Voice Match kun je de Google Assistent leren jouw stem te herkennen, zodat je gepersonaliseerde resultaten kunt ontvangen, inclusief agendaherinneringen of de status van het verkeer naar je werk, zelfs als je het apparaat deelt met andere mensen in het huishouden. Je kunt met Voice Match maximaal zes stemmen van mensen koppelen aan een enkele speaker of smartdisplay, zodat het hele gezin persoonlijke hulp van Google kan krijgen. Je kunt nu ook een speaker aanwijzen als default speaker, ook al vraag je via een ander connected device om een playlist af te spelen. Dit zal zeker helpen als je straks bestellingen gaat doen via de assistent of je bankzaken regelen.

4. Circles of Trust: de toekomst van merken

Grace Letley is managing partner strategy van Vizeum. Zij schreef voor haar IPA-programma een essay over het onderwerp vertrouwen en merken. In dit wat wetenschappelijke essay maakt ze een analyse van het huidige landschap en de rol van merken. In tegenstelling tot vroeger kom je namelijk niet meer weg met alleen een boodschap met een brand promise. Het krachtenveld van autonomie, gedeelde werkelijkheid en de opkomst van nepinformatie zorgen ervoor dat merken op een andere manier moeten gaan werken aan hun vertrouwen. Aan het eind van haar essay vertaalt ze dat in een helder model, The Circles of Trust, waarin ze een voorzet geeft voor het bouwen aan vertrouwen in deze nieuwe werkelijkheid. Stilzitten kan dus niet meer.

5. Remote Games

In tijden van remote oftewel thuiswerken ontstaan er natuurlijk allemaal weer nieuwe en aardige toepassingen. Zoals deze: Remote Games. Als begin van een online videomeeting, zeker als niet iedereen elkaar kent, is het een aardig idee om dat te doen met een spelletje. Een spelletje om elkaar beter te leren kennen en even het ijs te breken. Noem het een gestructureerde kennismaking in een losse online variant. Je kunt gebruik maken van een viertal mogelijke games, met titels als ‘Would You Rather’ en ‘Spot My Lie’.

Leer elkaar bij videomeetings beter kennen via remote games als ‘Spot My Lie’

6. Stand van Webcare in 2020

Het jaarlijkse onderzoek van Upstream in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen is weer uit. Wat is de stand van zaken anno 2020 op het gebied van webcare en andere vormen van digitaal klantcontact? Welke socialmediaplatformen en andere vormen van digitaal klantcontact worden ingezet? Breekt voice in 2020 door? Hoe gaan organisaties om met data en ‘slimme’ technologieën? En wat is het mandaat van de medewerker? Lees hier meer over het onderzoek (onderaan een link naar de download). Omdat het werd uitgevoerd tijdens de lockdown werd er ook gekeken naar de impact van corona op klantcontact. Opvallend is de gematigde positieve houding van organisaties ten opzichte van de inzet van kunstmatige intelligentie. Dat rijmt dan weer niet helemaal met de ontwikkelingen zoals hierboven beschreven.

7. Tesla en advertising

De scherpe pen van Mark Ritson is meestal in staat om met heldere taal duidelijk te maken wat zijn mening is over een actuele situatie. In dit geval handelt zijn wekelijkse column over Tesla en Advertising. Hij beschrijft in de inleiding waarom Tesla succesvol is geworden zonder advertising, zonder CMO en zonder een reclamebureau. Maar dan komt de twist, mede ingegeven door een tweet van een aandeelhouder, dat hij ervan overtuigd is dat Tesla (i.e. Elon Musk) nu zijn strategie moet veranderen en wel budget vrij moet maken voor een mondiale campagne. Alhoewel de onderbouwing van Ritson best valide is, vrees ik dat dit verhaal vooralsnog geen realiteit gaat worden. Maar los van de aanbeveling van Ritson is het wel een interessant stuk om even lekker te lezen.

8. Solving Online Events

Een live-event is een bundeling van meerdere componenten. Niet alleen de keynotes en de breakouts, maar alles eromheen. Met de noodzakelijke transitie naar online events proberen we vaak dezelfde effecten te bereiken maar dat blijkt onmogelijk. Elke keer dat we een nieuwe tool krijgen, beginnen we deze toch weer te dwingen om in de oude manier van werken te passen. Dit is waarschijnlijk het moment dat we aan het nadenken zijn over de wijze waarop een ouderwets event echt iets anders is dan een online event en dat we nog moeten zoeken naar de vertaling met echte toegevoegde waarde. Lees hier de analyse van Benedict Evans.

9. Streaming-services

Inmiddels hebben we een groot aantal streaming-diensten tot onze beschikking. Van Netflix tot Apple TV+. Van Amazon Prime Video tot Disney+ (reddingsboei voor het kwakkelende entertainment-concern?). Wat zijn nu de verschillen tussen deze aanbieders? Wat is de onderscheidende content en waarom zou je een abonnement moeten nemen op een dergelijke streaming videodienst. Vox heeft het allemaal voor je op een rijtje gezet.

10. Wat betaal je een Influencer?

Een mooie aansluiting op het essay van Grace Letley (zie punt 4) is de invloed van mensen uit het netwerk of ambassadeurs als het gaat om vertrouwen. We weten inmiddels dat influencers in dat proces een heel grote rol kunnen spelen. Mits goed ingezet, en dat betekent niet alleen voor het bereik, kan een dergelijke strategie zeer succesvol zijn. We hoeven alleen maar te kijken naar de voorbeelden van Chipotle en Burger King uit de updates van de afgelopen weken. Maar hoe groot mag de investering dan zijn? Hoe bepaal je de omvang van de investering. In deze post van Neal Schaffer kan je zien wat de beste werkwijze is om tot een dergelijke inschatting te komen.

Bonus: The White Man in the Photo

In tijden van #BlackLivesMatter was er deze week de post van Mark Aink over een verhaal van lang geleden. De Olympische Spelen van 1968 in Mexico City. De blanke man in de foto valt eigenlijk niet op omdat het echte verhaal natuurlijk ging over John Carlos en Tommie Smith. Dit verhaal gaat niet over deze twee atleten maar over die derde blanke man: Peter Norman. En het is een waar voorbeeld van ongekende menselijke kracht. Een triest maar bovenal prachtig verhaal.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!