Waarom doet de telegraaf het met water?
Al een paar weken ben ik stomverbaasd over de campagne-invalshoek die de Telegraaf heeft gekozen. Even de praktische werking helder: ik loop op het strand of op een braderie en vervolgens komt er een dame in een geel Telegraaf pakje naar mijn toe met een flesje water met daarop een Telegraaf-sticker. ‘Het water van ons allemaal, geschonken door de Telegraaf’, zo luidt de campagne-kopregel. Wat probeert de Telegraaf hiermee te bereiken? En wie is er verantwoordelijk voor deze ‘laten-we-weer-eens-iets-aparts-doen’ campagne?
Dagbladen hebben op dit moment grote problemen. Ik heb dit probleem een tijd geleden aangekaart tijdens een interview op Business Nieuws Radio. Dagbladen en tijdschriften hebben op dit moment te maken met een jaarlijkse teruggang in abonnees tussen de 10-30%. Dat zijn dramatische aantallen en daarbij gaat het om miljoenen aan gemiste inkomsten. Ook de adverteerders zien de kranten niet altijd meer staan. Sla maar eens een gemiddelde Telegraaf open en tel het aantal advertenties. Als je dat vergelijkt met 5 jaar geleden, dan zijn de eerste tekenen van verval duidelijk zichtbaar. Het werven en houden van abonnees, het bedenken nieuwe uitgeeftconcepten (met als basis de krant) en het ontwikkelen van nieuwe salesproposities zouden op dit moment tot de kerntaken van deze krant moeten behoren. En dan komt de meest ‘wakkere krant van Nederland’ met een millimeter verslindende water-campagne die natuurlijk wel heel gezellig en lief is, maar in feite niets doet aan de kern van het probleem.
Een verdieping op dit artikel lezen? Lees hier verder.
Hadden de bedenkers van Marktplaats hier niet iets mee te maken?
de drup op de gloeiende plaat?
Is de kern van het probleem niet dat men gewoon heel veel digitale concurrentie heeft en dat het consumentengedrag gewoon veranderd? Men leest gemiddeld minder, wordt goed multimediaal geïnformeerd en neemt het nieuws op andere momenten tot zich. 20 jaar een krant gehad maar de laatste twee jaar laaf ik mij aan internetnieuwsgeving. Daar ben ik niet uniek in. Verder heb ik over de marketingactie niet echt een mening al komt hij wel sympatiek over. De Telegraaf die incentives weggeeft op een leuk moment. Vriendjes worden?
Bij de Telegraaf proberen ze ‘remarkable’ te zijn gok ik zo. Net zoals de billboards die tijden lang op Nederlandse stations hebben gehangen met de tekst “Gusty, iedereen praat erover”.
Nu vraagt iedereen zich af wat de Telegraaf met water doet, who cares… mensen zijn verwonderd en praten erover. Het doet me denken aan Kelly van Married with children tegen haar broer Bud: “They may call me a bimbo, but at least they call me”
Is dit niet gewoon een stunt van Willem van Kooten die op deze manier slim ‘zijn’ water aan de man weet te brengen.
De doelstelling van Willem is duidelijk, ‘Binnen afzienbare tijd Spa van de troon stoten’.
Adverteerde Willem van Kooten niet al tijden op ‘zijn’ Arrow Classic Rock met ‘Anloo Water, lekker watertje uit Drenthe’?
Wat krijg je als je De Telegraaf leest? Zwarte vingers van de inkt. Dan is zo’n flesje water toch handig om je handen te wassen?
Ik kan er niets aan doen dat ik elke keer aan rioolwater denk als ik de reclameposters van de Telegraaf zie omdat de Telegraaf vaak een rioolkrant genoemd wordt. Proberen ze zo misschien de naam te zuiveren met zuiver water?
Tja, aan de flesjes hangt een label, met een aantrekkelijke prijsvraag, ik denk dat het een manier is om adressen te vergaren voor marketingdoeleinden, en tegelijkertijd lanceren zij een actie waar, zie boven, heel wat mensen over praten. Best slim van de Telegraaf. Misschien toch maar eens zo’n krantje kopen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!