Waarom Usain Bolt op social media de ster is van deze Winterspelen

22 februari 2018, 08:45

Podcast over social media-lessen voor Sven, Koen en Ireen

Gijsbregt Brouwer begeleidde sporters als Ireen Wust, Koen Verweij en Sven Kramer op social media en gaf tijdens eerdere Olympische Spelen de sporters van TeamNL training in het gebruik van social media. In een nieuwe aflevering van De Social Podcast vertelt Brouwer dat foto’s met Naomi van As goed zijn voor het Instagram-account van Sven Kramer, dat sporters heel veel dingen niet mogen op social media tijdens de Spelen en dat nota bene een zomersporter de koning van social media is tijdens deze Winterspelen.

Hoe een sprinter social media kaapt

Opvallend genoeg trekt Usain Bolt de meeste aandacht op social media tijdens de Olympische Winterspelen. De Jamaicaanse sprinter roept in een video alle atleten die deelnemen aan de Winterspelen op om zijn wereldberoemde houding op het podium na te bootsen. Krijgt zijn verzoek gehoor, dan ontvangen de medaillewinnaars niet alleen eremetaal, maar stuurt Bolt ook een gigantische fles champagne op. Het gevolg was dat veel Nederlandse winnaars de bekende ‘dab’ deden en ook daadwerkelijk een fles ontvingen. Marketingtechnisch een hele sterke zet, zo legt Brouwer uit.

Selfies scoren beter

Selfies doen het op social media beter dan gewone foto’s, zo blijkt uit de cijfers. Wanneer Sven Kramer ook nog zijn vriendin Naomi van As op de foto zet verdubbeld zelfs het aantal likes. Deze tip gaf Brouwer aan Kramer en hij volgde hem op. Met succes.

Jeugdige topsporters hoef je niets uit te leggen

Brouwer heeft veel topsporters training gegeven op social media en ziet dat bijna iedere sporter gebruik maakt van de kanalen. Op social media zie je een verschuiving van openbare berichten op Facebook en Twitter naar meer gesloten platformen als Snapchat en Instagram Stories. Beelden die hier gepubliceerd worden verdwijnen na 24 uur en het is moeilijker om mensen naar een externe (eigen) website te sturen. Toch legt Brouwer uit dat je ook de content die 24 uur beschikbaar is kunt downloaden en zo toch op je eigen website kunt plaatsen.

“De kids die nu topsporter worden hoef je echt niets uit te leggen. Maar als je een fan wilt meegeven wat je hebt meegemaakt is het goed om deze content niet verloren te laten gaan en te bewaren.” In de podcast legt Brouwer uit hoe een merk als sponsor een cruciale rol kan spelen in de aanwezigheid van een sporter op social media.

De trend die Brouwer verwacht is de maatschappelijke betrokkenheid (op social media) al tijdens de carrière. Waar sporters als Johan Cruijff pas na hun carriere een foundation starten, zal dit steeds vaker al tijdens de sportcarrière worden gestart.

Luister hier de podcast of beluister De Social Podcast in de App Store.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

5 Reacties

    sandra

    De judoka waarover Brouwer verteld , dat was Edith Bosch!

    Hoe kan je dat vergeten ?! Check youre facts jongen.

    Zij ging naar de finale 100m van Bolt kijken , daar was het flesjesincident en Edith stond naast die vent die het flesje gooide en zij hoekte hem neer.

    Als je een verhaal wilt vertellen, doe dat dan wel goed .


    22 februari 2018 om 11:18
    jaapvanzessen

    Sandra, dat zou ik inderdaad nog in de shownotes zetten. De podcast is integrale weergave van gesprek. Dan kan het voorkomen dat je niet op de naam kunt komen toch?


    22 februari 2018 om 11:39
    jeroenmirck

    Ik ben het eens met Jaap: laten we niet iemand afbranden omdat hij zich een naam even niet kan herinneren tijdens een live-gesprek.


    22 februari 2018 om 11:43
    alicekaal

    @Sandra, nu kan ik wel bijdehand gaan doen en de taalnazi uithangen, maar dat doe ik niet. 🙂

    Eens met Jaap overigens.


    23 februari 2018 om 10:16
    Olivier

    Buiten die NL-ers (je verwacht het niet) die voor de “gratis” champagne gingen heb ik verder geen enkele andere winnaar “De Bolt” zien doen. Dus de claim dat hij de social ster was op deze games gaat naar mijn idee wel wat ver.


    26 februari 2018 om 09:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!