Überall kann Garten sein

14 april 2021, 09:00

Eigenzinnige Hornbach-commercial past in een rijtje spraakmakende films

Hornbach staat bekend om het hebben van géén aanbiedingen en het bieden van producten met de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs – vergelijkbaar met de no nonsense-propositie die de Duitse supermaktketen Lidl ook volgt. Maar het merk is ook op reclamegebied heel actief. Zo lanceerde de bouwmarkt vaak een opvallende, spraakmakende commercial waar veel mensen wel een mening over hebben.

In 2019 werd het bijvoorbeeld nog genomineerd voor een Loden Leeuw. Consumenten die deelnamen aan de verkiezing vonden de reclame van Hornbach van die zomer té agressief en daardoor ongepast. Er wordt zelfs geschreven dat men buikpijn kreeg van de onnodige agressieve benadering van de acteur in de reclamefilm.

Precies in datzelfde jaar had Hornbach ook al een omstreden reclamespot gelanceerd. De doe-het-zelf-zaak kreeg groeiende kritiek op zijn film ‘Zo ruikt het voorjaar’. In het de commercial, later verwijderd, was te zien dat een Aziatische mevrouw heel tevreden aan de zweetlucht in de werkkleding van een blanke klusser zat te ruiken. Veel mensen vonden dat racistisch, seksistisch of walgelijk, of dat allemaal tegelijk. Er werd om deze reden ook een online petitie opgesteld. Neuromarketing-consultant en M!-blogger Martin de Munnik heeft destijds zijn licht laten schijnen over deze ‘zweetcommercial’.

Vast reclamebureau

Opvallend voor bedrijf en bureau uit een land waar het er meestal allemaal een tikje sensitiever aan toegaat in marketing, want alle commercials van de bouwgigant zijn Made in Deutschland. Het bedrijf werkt al sinds het jaar 2000 samen met het eigenzinnige Berlijnse reclamebureau Heimat, ook reclamemaker voor onder meer Coca-Cola, McDonald’s en grote Duitse merken. Vaak zijn het commercials met als doel om grappig te zijn. Omdat ook de commercials op Nederlandse mediakanalen in Berlijn worden bedacht, zijn ze vaak origineel ‘auf Deutsch’. Veel commercials vertaalt Hornbach naar Engels of Nederlands en brengt het dan uit buiten de Duitse grenzen.

Daarbij moeten we wel vermelden dat Hornbach Nederland in 2019 een commercial voor uitsluitend de Nederlandse markt heeft laten ontwikkelen. Maar ook voor dit filmpje gingen de credits naar Heimat. En laat dat net het spotje zijn dat de Nederlanders niet echt konden waarderen en richting een nominatie van de Loden Leeuw hebben gestemd.

De bouwmarkt kiest vaak voor een voorjaarsthema, het jaarlijkse startpunt in het jaar voor bouwmarkten. In 2017 koos het daar al voor bij het tonen van zijn merkessentie: het tonen van lef, het niet uit de weg gaan van risico’s, leren van fouten en jezelf simpelweg uitdagen. Ook in 2019 en 2020 werd er aandacht besteed aan dat thema. Voor Hornbach – anders dan bij Praxis en Gamma – ‘gibt es‘ gewoon ‘immer was zu tun‘.

Ook de meest recente campagne van het bedrijf speelt weer in op de voorjaarssfeer. Met deze film wil de Duitse kluskoning aantonen dat je overál een tuin kan starten. Letterlijk. Of dat nu op een metrotrap is, een druk kruispunt of op de muur van een groot, grauw pand.

We lazen mee met een artikel van Werben und Verkaufen, waarin brandmanager van Hornbach, Thomas Schnaitmann, aangeeft dat het verlangen naar groen onophoudelijk is en alleen maar toeneemt. “Of je nu groot of klein woont, een balkon hebt of een grote tuin, met onze campagne willen we de mensen laten zien dat iedereen de ruimte heeft voor een tuin. Of dat nu horizontaal of verticaal is.”

Grauwe gevelmuur wordt groene tuin

Binnen de commercial staat vooral de saaie, stenen huisgevel en een druk kruispunt centraal, waarbij tuinmensen en steigerbouwers een spectaculaire constructie maken langs de gevel om ‘m volledig vol te hangen met groen.

Omdat de Duitse Hornbach-commercials vaak later ook uitgerold worden in omringende landen, is de kans zeker aanwezig dat we binnenkort de verticale stadstuinen ook voorbij gaan zien komen op de vaderlandse televisiekanalen. Het bracht ons ook op een redactie-idee: de meest gestoorde Hornbach-commercials uit die twintig jaar Heimat-Hornbach. Tips en ideeën: meer dan welkom!

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!