Gebruikerscommunity TomTom maakt routekaarten beter
Vandaag waren een paar honderd mensen in Cannes bij elkaar waar TomTom een aantal nieuwe producten lanceerde. Producten waarbij netwerkdiensten tussen TomTom-gebruikers een belangrijke rol spelen.
Zo maakt TomTom Map Share het mogelijk dat de 10% van de wijzigingen die wegen per jaar ondergaan, door de gebruikers zelf kunnen worden gecorrigeerd op hun TomTom. Hierna worden de wijzigingen direct doorgevoerd. Het mooie is dat ze alle wijzigingen kunnen doorgeven aan de TomTom server en dat je de wijzigingen van de andere 10 miljoen gebruikers kunt downloaden nadat ze zijn geverifieerd door andere gebruikers. Dit is nu echt goed gebruik maken van het netwerkeffect. 5 miljoen mensen hebben nu TomTom home software geinstalleerd zodat de updates makkelijk kunnen worden verkregen. Wordt in juli geintroduceerd en in de hele range uitgerold in tweede helft van 2007.
Harold Goddijn, (CEO TomTom) over TomTom2 en Smartphones:
Er is weer een nieuwe TomTom Go met veel features die gebruikers zelf kunnen doen zoals direct stemmen opnemen zonder PC, uitwisselen van bestanden via bluetooth of handige dingen zoals een ingebouwde fm zender om via de radio naar mp3 te luisteren. Gedetailleerde verkeersinformatie komt er nu ook echt aan. Je krijgt nu gedetailleerde informatie over het vermijden van de files en kun direct zien of andere routes wel of niet files hebben.
Map Share is het meest interessant. Kopen mensen nog wel nieuwe kaarten? Wie bepaald of een wijziging door iedereen wordt doorgevoerd? prijzen van de file informatie werden niet bekend gemaakt. Wordt ook in juli geintroduceerd.
Via de mobiele telefoontjes van vodafone wordt gedetailleerde file informatie gecreerd. In tweede helft 2007 wordt in nederland verkeersinformatie plus geintroduceerd. In nederland is er nu 2000 km met file informatie via de lussen. Gaat via de overheid in 2012 naar 3000k wat 70 miljoen euro kost + 5 miljoen per jaar onderhoud. Tomtom verkeersinfo zal met 25.000km wegeninformatie starten. Alle provinciale wegen + grote uitvalwegen in de stad. 50% van de europese tomtom gebruikers zal in 2008 zal deze plus verkeersinformatie kunnen krijgen.
10% van alle maps veranderen elk jaar. Er moet nu elke keer nieuwe informatie download worden. Je hebt elke 6 maanden nieuwe kaart nodig. Niemand koopt vaak een update. Een meerderheid connect naar de tomtom Home applicatie voor stemmen,safety informatie en verbeterde kaarten. Ze krijgen nu 50k reporten per week van de gebuikers maar daar kunnen ze tot nu nu toe erg weinig mee. Maar dus nu via TomTom map share kunnen gebruikers zelf de kaarten beinvloeden. Die kun je vervolgens delen met andere gebruikers in de tomtom community.
Tomtom Go 520 en 720 device
4.3inch, minimized screen
2 gigabyte internal memory external memory slot voor maps en mp3
Fm transmitter in the auto om de mp3 via de radio te luisteren
Connect Ipod met je the tomtom, gebruik het grote scherm
HELP knop ! Bel Rode kruis, Anwb, Police, Docter, Hospital, dierenarts repair auto. navigate dircet to 3rd party
Record je eigen stem direct op het apparaat.
Voice recognition is ingebouwd Je kunt dus een adres inspreken. .
Hmtl browser ingebouwd voor 3rd parties is het makkelijk te introduceren.
Je kunt via bluetooth direct stemmen, maps en muziek naar een ander tomtom device sturen.
Je kunt je TomTom pimpen met foto’s, iconen etc
Ships in juli.
Stuur je me vanavond ook nog wat beeldmateriaal Vincent? Zal ik het vanavond toevoegen en je tekst een beetje bijharken 😉
Marco,
Komt eraan.
Heb eerste deel van de tekst en de titel wat aangepast. Denk toch dat we de volgende keer een journalist(e) met je mee moeten sturen Vincent 😉
Marco
Ik zat het artikel te typen tijdens de meeting. Natuurlijk kost het moeite om het netjes af te maken (normaal 3x zoveel tijd) maar ik dacht dat dit voor de marketingfacts mannen en vrouwen interessant was.
Maar ik vind dus dat tomtom wel hiermee echt een significante stap zet. is echt meer dan weer een mooi doosje met veel nieuwe features. Dit is echt een voorbeeld hoe ze de miljoen gebruikers inzetten om het product beter te maken. Ik vond het qua gebruikersinterface goed werken en het is een van de eerste voorbeelden van web2.0 op een non pc machine.
Vincent Everts
@Vincent: helemaal met je eens; meer dan prima aanpak van tomtom. Ben erg benieuwd naar de animo van de gebruikers. Misschien binnenkort eens iemand van tomtom interviewen? Birdman wellicht?
En btw, volgende keer moet ik gewoon mee 😉
Marco
je hebt eigenlijk helemaal gelijk. Zal ik tomtom vragen om de volgende keer je ook op de lijst te zetten? het is eigenlijk teveel werk voor een arme marketingfacts blogger om er alleen heen te gaan!
Vincent
Leuk dat je ook het interview nog hebt toegevoegd Vincent. Top!
Zoals gezegd, ik ben erg benieuwd of de gebruikers nu ook echt aan de slag gaan om zelf de kaarten aan te passen en deze te delen met andere gebruikers. TomTom 2.0 zoals je het noemt. Wellicht een idee om dat proces hier op Marketingfacts te volgen zodat we er van kunnen leren maar waardoor TomTom ook de ideeen van lezers van Marketingfacts kunnen meenemen? Kijk maar eens!
hmm kan je dan ook aanpassingen voorstellen waardoor mensen langs een bedrijf winkel of locatie gaan rijden? Goede reclame…
Als het dan maar wel goede wijn was Vincent! 🙂
Ik vind het al heel knap dat je met (waarschijnlijk) beperkte middelen nog tijd en zin vindt om zo’n interview te doen, dat naar YouTube te uploaden, een post te maken voor MarketingFacts en dat allemaal mobiel vanuit Cannes. Respect hoor!
Er zullen ook wel wat Tomtoms zijn uitgedeeld, zo te lezen.
Usergenerated content op op tomtom is behoorlijk stomstom. Het zelfde als bij ’n Wiki zul je je iedere keer moeten afvragen hoe betrouwbaar de info is. Het wordt mogelijk om, net wat paul van oosterhout typt, mensen langs bepaalde locaties te sturen. Of juist niet, bijv een actie van mensen zijn die teveel last hebben van sluipverkeer.
En het lijkt me dat Tomtom graag wat vaker geld binnenkrijgt dan alleen bij de aankoop van een apparaat. En dat kan met de updates.
@ paul van oosterhout: dat vroeg ik mij dus ook af toen ik het artikel las. Maar er wordt aangegeven dat andere gebruikers de wijziging dus moeten verifiëren. En in hoeverre kan je je software op deze manier aanpassen? Ieder jaar 10%? Want de aanschaf van nieuwe kaarten lijkt hierdoor dus overbodig te worden?
Daar hebben ze flink over nagedacht. Je kunt als gebruiker kiezen welke updates je wil downloaden
* Die van jezelf, als je een nieuwe kaart download
* de wijzigingen van TomTom * Van trusted parties, dat zijn mensen die vaak dingen verbeteren en bij tomtom een status van betrouwbaarheid hebben bereikt. Kunnen individuen zijn maar ook commerciele partijen,zeg de ANWB
* Meldingen die vaak zijn gedaan
Ze hebben een stuk of 10 keuzes. Aardig is natuurlijk ook dat indien er wijzigingen worden ingevoerd die niet kloppen dat vrij snel daarna mensen deze wijzigiging weer terugdraaien.
Ze krijgen nu al 15.000 mensen per week die allerlei updates geven via de website, hoewel dat niet makkelijk is. Met een systeem waar je tijdens het rijden makkelijk kan aangeven wat er anders moet gaat dat veel meer gebeuren. je kunt trouwens met 1 knop snel een plek taggen en het later als je stilstaat rapporteren.
Ik werd er enthousiast van. Aan de andere kant vind ik hetzelfde principe realtime met verkeer en safety camera’s nog veel belangrijker voor mijn dagelijks leven.
Vincent
Als TomTom zo a la web 2.0is waarom hebben ze geen een e-mail adres om ze te mailen als je geen klant bent…bij contact moet je het doen met tel of post hahhaha
Hoe kom je binnen bij de makers van de routekaarten?
Er zijn bepaalde dingen fout ingevoerd. Door het pakken van een verkeerd aangegeven afslag worden zelfs de zwaarste voertuigen dwars door het centrum van een dorp gevoerd, terwijl een betere afslag 1,5 kilometer verderop een veel betere optie is voor alle chauffeurs en de inwoners van het dorp.
Er zijn een aantal voorbeelden voor handen hier vlak bij huis.
Zelfs de dames en heren van veel gemeenten weten niet waar ze moeten zijn. Het enige wat ik heb is een telefoonnummer van Tom Tom, maar daar zijn wachttijden van soms meer dan een half uur.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!