SXSW Update: trends & de toekomst van location-based apps

8 april 2013, 13:59

Het 3sixtyfive-team reisde in maart af naar Austin, Texas om SXSW Interactive bij te wonen. Het evenement waar de belangrijkste start-ups, digitale trends en ontwikkelingen zich presenteren. Onlangs presenteerden John Meulemans en Paolo Martorino de ‘latest and greatest’ van SXSW Interactive in de Lichtfabriek te Haarlem.

SXSW trends

Ieder jaar is SXSW Interactive bepakt met vele trends en ontwikkelingen. Hierbij kort de top 10 trends van dit jaar van Paolo Martorino:

1. Social is the new normal

Het mag duidelijk zijn: ‘social is here to stay’. Sterker nog, social is eindelijk geen kanaal meer in de mediamix. Social wordt overal in geïntegreerd en de term gaat langzaam verdwijnen.

2. Most things get gamified

Gamification-elementen worden steeds vaker onderdeel van technologie. De komende tijd blijft deze trend zich verder voortzetten.

3. Democratizing of entrepreneurship

In Amerika is het aantal studenten dat onderneemt nog nooit zo hoog geweest. Met crowdfundingplatformen zoals Kickstarter en IndieGoGo wordt het steeds makkelijker om de benodigde funding binnen te halen.

4. Access over ownership

Vroeger wilden we alles bezitten, maar dit verschuift steeds verder naar bruikleen, oftewel access over ownership. Je maakt hier ongetwijfeld al gebruik van: muziek luisteren op Spotify en films streamen via services zoals Netflix. Ook op dit gebied waren er interessante startups aanwezig zoals Lyft en Rent the Runway.

Rent the Runway is een site die je de mogelijkheid geeft om designerjurken te ‘lenen’ voor 10% van de retailprijs. Speciaal voor de dames die net die extra punch willen op een avondje uit.

5. Shift in digital

3D-printers waren dit jaar een hot item. Wat is een 3D-printer eigenlijk? Producten letterlijk laten printen aan de hand van een 3D-design via de computer. Dit is toch wel een droom voor iedere designer, want wie wil zijn productconcept nou niet laten ontwikkelen tegen betaalbare kosten? Bovendien kunnen hiermee prototypes ontwikkeld worden.

Producten die hiermee gemaakt worden, gaan ook veel verder dan LEGO-stenen of hobbyproducten. In de medische industrie kunnen ze hier zelfs al protheses mee maken en in enkele extreme gevallen worden zelfs wapens hiermee gemaakt. Makerbot is één van de grootste partijen in 3D-printers.

6. Using technology to create offline experiences

We gebruiken steeds meer technologie waarmee we in de echte wereld onszelf kunnen verrijken. Zo werd op SXSW een app getoond waarmee je door middel van een foto van een woning alle gegevens hiervan krijgt, zonder dat deze woning te koop staat.

7. Recommerce

Mensen winkelen steeds vaker thuis. Startup Le Tote springt op deze trend in met een twist. Voor een vast bedrag per maand van $49 ontvang je van de stylisten van Le Tote 3 kledingstukken en 2 accessoires. Deze fashion items zijn uitgezocht aan de hand van jouw voorkeuren. Vervolgens mag je deze kledingstukken zo lang gebruiken als je wilt. Ben je hier klaar mee, dan stuur je deze weer terug en na enkele dagen krijg je weer nieuwe items van Le Tote. Startup Le Tote wordt ook wel 'de Netflix van fashion' genoemd.

8. Wearable tech

Grote partijen zoals Nike en Google zijn al bezig om technologie te integreren in ons dagelijks leven, zonder dat deze in de weg staat. Nike’s Fuelband en Jawbone zijn hier voorbeelden van. Waar we in de toekomst naar kunnen uitkijken is Apple's iWatch en natuurlijk Google Glass. Er werd ook een technologie getoond van een Japans bedrijf: Telepathy. Hiermee wordt een beeldscherm op je netvlies geprojecteerd.

Location Update

2012 (ja 2012!) was het jaar van de social discovery apps, oftewel apps die je helpen om nieuwe mensen te leren kennen. Dit zijn geen willekeurige personen, maar mensen die geselecteerd zijn op basis van jouw Facebook-interesses, LinkedIn-profiel of gemeenschappelijke vrienden. Waar het vorig jaar over allerlei nieuwe startups ging, werden dit jaar herkenbare namen genoemd zoals Highlight en Banjo.

De vraag die steeds vaker wordt gesteld, is: waarom zouden mensen aan anderen laten weten dat ze ergens inchecken met hun eigen profiel? Nieuwsgierigheid. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar de ander. Social discovery apps kunnen mensen ook helpen om iemand te vinden waar ze naar op zoek zijn. Stel je bent op zoek naar een designer en dit stel je in via Highlight. En wanneer jij ergens incheckt waar toevallig ook een designer in de buurt is, krijg je een notificatie van Highlight. Je zoekt zelf niet meer, maar laat de app het werk voor jou doen.

Eigenlijk verlagen deze social discovery apps de drempel om iemand aan te spreken. Kom jij wel eens mensen tegen waarvan je denkt dat je haar/hem al eens ontmoet hebt, alleen weet je soms niet meer waar? Highlight kan je hierbij helpen door terug in de tijd te kijken welke encounters je hebt gehad. Voorwaarde is wel dat de ander ook Highlight moet gebruiken.

Het klinkt allemaal veelbelovend, maar gaan we straks echt vreemden aanspreken omdat we meer van elkaar weten? Je antwoord zal hoogstwaarschijnlijk met een ‘nee’ beginnen. Maar zeiden we dat niet over elk nieuwe product en elke nieuwe app die ons leven drastisch zou veranderen? Mensen waren in 1999 ook sceptisch over de mobiele telefoon.

Foursquare

Als we kijken naar de locatie-apps, is het opvallend dat Foursquare toch de grootste blijft op dit gebied en tot nu toe redelijk onder de radar is gebleven als het gaat over social discovery. Foursquare bestaat nu 4 jaar en heeft wereldwijd inmiddels 30 miljoen gebruikers.

Foursquare heeft voor zichzelf een unieke positie gecreeërd. De oprichter, Dennis Crowley, gaf het in zijn presentatie al aan. Welke developers maken gebruik van de API van Foursquare? Wie niet? Foursquare is de standaard geworden voor locatie-API’s. Apps zoals Instagram, Path, Foodspotting, Flickr en zelfs concurrent Highlight maken gebruik van hun data.

Foursquare blijft de komende jaren alleen maar doorgroeien. De vraag is: waar willen zij als bedrijf naartoe? Zoals Dennis Crowley het zegt: de magische kaart van Harry Potter. Een app die je relevante aanbevelingen kan geven op basis van je interesses en vrienden. Foursquare is nu ook verder in loyalty cards gestapt. Koppel je Mastercard-, Visa- of American Express-kaart aan Foursquare en je krijgt direct korting (bij aangesloten retailers). Geen geneuzel meer met membercards of je (digitale) coupon laten zien aan de cassiere die van niets weet.

Behalve voor gebruikers is het voor retailers nog interessanter. Foursquare biedt mogelijkheden om statistieken bij te houden: je kan zien wie er incheckt. Of: bij welke soortgelijke gelegenheden wordt er ingecheckt, maar niet bij mij? Zoals Foursquare het zelf zegt: “Identify the best customers that never heard of you.

SXSW Update is een recap van het live event SXSW Interactive door John Meulemans en Paolo Martorino van 3sixtyfive.

Chi Chung Man
Social Media Analyst bij 3sixtyfive

Chi werkt als social media analist bij 3sixtyfive. Hij combineert zijn social marketing kennis met ontwikkelingen uit Azië.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!