Hoe heb je effect met social media?

12 juli 2019, 09:00

Boekrecensie van ‘Super Social’ (Elja Daae)

In haar derde boek ‘Super Social’ legt socialmedia-trainer Elja Daae uit hoe je in deze tijd effect hebt met de inzet van sociale media. Nu algoritmes continu veranderen, wordt het steeds moeilijker om je doelgroep te bereiken. Daardoor dreigen ondernemers en marketeers de handdoek in de ring te gooien. Niet nodig, volgens de auteur.

Deze recensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketinggeneralist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

In het dagelijkse leven leert Daae al jarenlang aan geïnteresseerden hoe je goede teksten schrijft en video’s inzet, zodat je in het algemeen goed vindbaar bent met content. Het nieuwe boek ‘Super Social’ gaat met name over het feit dat alleen zenden niet meer werkt, dat je als organisatie een push&pull-strategie moet hebben, omdat het inkopen van bereik niet de beste manier is.

Het geheim van nu: je moet super sociaal zijn en zo bouwen aan bereik. Dat vraagt een uitbreiding van de reguliere communicatieafdeling (lees: branding, zenden) van een organisatie, met mensen die mee- en terugpraten. Bijvoorbeeld in teams die focussen op contentmarketing en webcare. Converseren en een band opbouwen is belangrijker dan ooit in marketingcommunicatie: aansluiting vinden bij de verwachtingen en interesses van je doelgroep en begrijpen waarom die zich op dát platform bevinden.

“Een inspirerend en praktisch leerboek over hoe je de sociale platformen het beste inzet”

Belangrijk onderdeel van succes is persoonlijk zijn. H2H: human to human. In vier hoofdstukken krijg je een indruk van de vereisten van deze tijd om op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Pinterest ook echt contact te hebben. Je hoeft niet overal aanwezig te zijn, maar je zou wellicht betere keuzes kunnen maken.

Al met al is dit boek een heerlijke trukendoos, waar je – zeker in combinatie met een contentplanning – direct mee aan de slag kunt. Een inspirerend en praktisch leerboek over hoe je de sociale platformen het beste inzet en welke contentaanpassingen je per kanaal het beste kunt maken. Een boek voor iedereen die zakelijk met social media bezig is en zich afvraagt wat in de huidige tijd goed werkt, welk kanaal beter geschikt is dan de ander en hoe je tijd, geld en energie effectief inzet.

Super Social

Auteur: Elja Daae

ISBN: 9789461263285

Uitgever: Haystack

Druk: Eerste druk juni 2019

Trefwoorden: social media, algoritme, content, socaal, social media strategie, Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram, LinkedIn, human, H2H

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

1 Reactie

    IvanArndts

    Interessant artikel!


    15 juli 2019 om 08:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!