Succesvolle long-form content met deze technieken

13 mei 2019, 09:00

Eén van de langst durende debatten in marketing- en saleskringen: wat is beter, short copy of long copy? De short-fans prediken short copy omdat mensen tegenwoordig weinig lezen en er dus geen reden is om long-form copy te schrijven. De aanhangers van long-form copy geloven dat copy het geheim is tot sales-succes. Beide zijn waar, maar om online verkoopsucces te bereiken geniet long-form copy de voorkeur, omdat long-form content beter rankt in Google en dus meer bezoekers ontvangt. In deze blog een aantal technieken waarmee je long-form content beter presteert.

Long-form content is eigenlijk gewoon een lange tekst die meestal uit tweeduizend tot tienduizend woorden bestaat. Het wordt meestal ingezet om beter te ranken in Google, maar ook om expertise tevtonen. Blogs die uit meer dan tweeduizend woorden bestaan, ranken veelal beter in Google. Maar wat mensen zich vaak niet realiseren is dat als je een lange tekst schrijft, lezers op den duur afhaken en daarmee ontvang je geen usability signals, die je nodig hebt om hoog te ranken in Google.

Een aantal tips om long-form content te schrijven waarbij men wel blijft doorlezen, én waardoor je hoog blijkt ranken in Google.

Pas altijd beschrijvende tussenkopjes toe

Als eerste: wees er altijd zeker van dat je beschrijvende tussenkopjes toepast. Je tussenkopjes moeten echt omschrijven wat er wordt gezegd in de alinea. In veel gevallen lezen mensen je tekst niet aandachtig, maar lezen ze vluchtig de titel en de tussenkopjes. Maak je tussenkopjes kort en zorg ervoor dat ze de alinea kernachtig samenvatten.

Houd alinea’s kort

Zorg ervoor dat alinea’s onder de tussenkopjes niet langer zijn dan een paar honderd woorden. Je wilt geen lange alinea’s, omdat lezers dit lastig vinden om te verteren. Door alinea’s te schrijven die niet lang zijn, maak je het je lezer makkelijk.

Verdeel je tekst in overzichtelijke stukken

Verdeel je tekst in makkelijk te scannen stukken tekst, zodat je tekst niet uit lange paragrafen bestaat: schrijf zinnen van enkele woorden en vervolgens een korte alinea gevolgd door weer een zin die uit enkele woorden bestaat. Door op deze manier te schrijven, is je tekst overzichtelijker. Mensen raken overweldigd als ze lange blokken tekst zien. Maak het je lezer dus makkelijk door je tekst zo vaak mogelijk op te breken in overzichtelijke, korte alinea’s en zinnen die uit enkele woorden bestaan.

“Maak het je lezer zo makkelijk mogelijk”

Afbeeldingen in je tekst

Plaats na elke circa honderd woorden een mooie afbeeldingen of animatie in je tekst. Dit maakt de blog of webpagina esthetisch plezierig om te zien. Enkel tekst zal de lezer ontmoedigen om je tekst te lezen.

Interne links

Je wilt in je tekst links plaatsen naar belangrijke, relevante webpagina’s die een belangrijke aanvulling zijn voor je onderwerp. Als je teksten schrijft voor je website, wil je linken naar andere teksten op je website. Het helpt de bezoekers de informatie te vinden die ze zoeken en het maximaliseert je pageviews en de tijd die je bezoekers op je website doorbrengen.

Een duidelijke optimalisatiestrategie

Wees er zeker van dat je een duidelijk optimalisatiestrategie voor elk stuk content hebt dat je schrijft. Dit betekent:

  • Dat je de juiste zoekwoorden toepast in je tekst.
  • Dat het zoekwoord aanwezig is in de titel.
  • Dat relevante zoekwoorden aanwezig zijn in de tussenkopjes.
  • Dat afbeeldingen de juiste namen hebben.
  • Dat afbeeldingen voorzien zijn van een zoekwoordrijke alt-text.

Op deze manier weten de zoekmachinecrawlers exact waar je tekst over gaat en kunnen ze het juist indexeren in de zoekresultaten. Mocht je huidige content hier niet aan voldoen, voer dan een content-upgrade uit.

Toon waardevolste content in ruil voor mailadres

Laat lezers hun e-mailadres geven om je beste content te kunnen lezen. Bezorg je beste content vervolgens in de vorm van een pdf in de e-mail inbox van je lezer. Op deze manier gaan je lezers je als een autoriteit beschouwen.

Kortom

Door de bovenstaande technieken in je long form content toe te passen, zal je content beter presteren en worden je content inspanningen rendabeler. Je doelgroep zal je content meer waarderen en hierdoor word je een succesvolle content creator.

Dennis Scholtus
Zelfstandig PPC manager bij Ekxo.nl

Dennis Scholtus (‘82) is de naam, (ZZP) PPC manager en ik ben woonachtig en opgegroeid in de mooie stad Nijmegen, de oudste stad van het land en ik ben een ware internaut! Voor wie niet weet wat een internaut is: Een internaut is een ervaren internetgebruiker, een virtuele reiziger op het internet. In 2005 startte ik op het internet met onder andere een eBay winkel en webdesign. Ik begon met digital marketing in 2006 eerst als hobbyist en daarna professionaliseerde ik mijn digitale vaardigheden. Een van mijn eerste websites waarop ik digital marketing toepaste scoorde destijds in de top één procent van Alexa.com. Alexa.com rankt websites wereldwijd naar bezoekersaantallen. Waarom ben ik een PPC manager geworden? Dat antwoord is makkelijk, het is een vaardigheid die overal kan worden toegepast om een bedrijf te helpen groeien. Ik vind het simpelweg geweldig om ondernemers te helpen met het behalen van succes. Ik sta altijd open voor samenwerking.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!