Studenten trekken massaal weg bij Hyves

Het social mediagebruik van studenten en starters

Studenten trekken massaal weg bij Hyves

We wisten het misschien al wel toen we de laatste social media statistieken van Newcom binnenkregen, maar onderzoek onder 1200 Nederlandse studenten en starters bevestigt dat zij het afgelopen jaar massaal Hyves aan de kant hebben geschoven. Gaf in 2011 nog 41% aan actief op Hyves te zitten, nu is dit percentage geslonken naar een schamele 10%. Met deze keldering behoren studenten en starters voorgoed niet langer tot de doelgroep van Hyves. 82% van de respondenten beschikt over een Facebook account. Het aantal gebruikers van dit medium groeide 12% ten opzichte van 2011. Ook LinkedIn maakt een duidelijke groei door, met een stijging van 8% is het percentage actieve gebruikers uitgekomen op 23%. Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door een toename van gemiddeld 300% onder het aantal 20- en 21-jarigen ten opzichte van 2011. Het Twittergebruik van de studenten is met 27% nagenoeg gelijk gebleven.

Deze gastblog is geschreven door Karlijn Fiesler. Karlijn is Communicatie & PR adviseur bij StudentenWerk.

Doelgroep informatie:
Aantal respondenten 1203
Gemiddelde leeftijd van 23
Vrouw: Man = 56%: 44%
Opleiding WO 27% HBO 42% - MBO 31%

Het onderzoek betreft een poll van studentenuitzendbureau StudentenWerk waarin de simpele vraag wordt gesteld: Op welk social medium heb jij een (actief) account? De respondenten konden kiezen tussen Facebook, Hyves, Twitter en LinkedIn of een combinatie van deze accounts. 

Favoriete combinatie is Facebook en Twitter

Bij de poll konden de respondenten ook aangeven of ze meerdere accounts gebruiken. Alle mogelijke combinaties zijn opgenomen in de antwoorden. Uit de resultaten blijkt dat de meerderheid van de studenten (55%) meerdere accounts bezit waarbij de combinatie Facebook en Twitter het populairst is. 45% van de studenten bezit slechts 1 account, je raadt het al: Facebook.

Werven via sociale media?

Dus ook onder studenten en starters is Facebook dit jaar de grote winnaar. Twitter is in Nederland ook populair onder jongeren, maar de groei neemt duidelijk af. LinkedIn daarentegen lijkt met een stijging van liefst 8% terrein te winnen. Voor werkgevers die op zoek zijn naar nieuw, jong talent waardevolle informatie. Want dat social media anno 2012 deel uitmaakt van je wervingsstrategie is een klare zaak. Maar waar richt je je peilers op? Waar zit je doelgroep?

50% van de jongeren wil geen recruiters via social media

Het grootste gedeelte van studenten en starters zit op Facebook. Waarmee niet gezegd kan worden dat je ze ook daar moet werven. Want hoe staan jongeren tegenover recruitment via sociale media? Onderzoek uit 2011 wees al uit dat 50% van de jongeren niet zit te wachten op recruitment via social media. Hetzelfde onderzoek,dat deze maand opnieuw is gehouden, laat weinig verandering zien. Wel is duidelijk dat de overige 51% vooral open staat voor recruiters op zowel Facebook (29%) als LinkedIn (19). En aangezien actief werven alleen zin heeft als men er ook voor open staat, kunnen we dan stellen dat Hyves en Twitter bij deze niet het juiste medium zijn voor onze twintigers?

Employer Branding op Facebook

Wat te doen met Facebook? De grootste fout die je als recruiter kunt maken is mensen benaderen in hun eigen huis. Of bellen tijdens het avondeten. Respecteer de privacy van Facebookgebruikers. Met andere woorden: laat je doelgroep lekker spelen op Facebook en vermoei ze niet met je vacatures. En post al helemaal geen vacature op hun timeline want wie weet welke collega’s er mee kijken.

Zorg er in plaats daarvan voor dat je een mooie bedrijfspagina bouwt, een verlengstuk van je eigen ‘werken bij’ site. Facebook is bij uitstek het medium om je werkgeversmerk, je employer brand, te etaleren onder studenten, ver voordat LinkedIn hier grip op krijgt. Bouw een community om je merk, betrek ze in conversaties, laat ze fan worden van je merk. Wie nu zaait, zal straks oogsten. 

Vacatures posten op Facebook

Heeft je doelgroep eenmaal je pagina geliked, dan vind ik, maar dat is persoonlijk, dat ze daarmee ook ingestemd hebben om af en toe een vacature posting op hun timeline voorbij te zien komen via de statusupdate van je pagina. Maar kijk ook eens naar de mogelijkheiden van Branch Out, Work4 Labs, Us en Jobvite,  drie applicaties die op Facebook de mogelijkheid geven je vacatures weer te geven. Google je suf voordat je ermee in zee gaat, want succes is niet gegarandeerd. Maar gezien het feit dat Facebook hoogstwaarschijnlijk in augustus een job board gaat lanceren dat de vacatures van deze drie apps zal weergeven, maakt het zeker aantrekkelijk om uit te zoeken.

Recruitment op LinkedIn

En dan LinkedIn. Dat dit social medium niet het grootste is onder onze doelgroep is logisch. De meeste jongeren gaan pas gebruik maken van LinkedIn als ze in hun afstudeerfase zitten. Pas dan gaat een zakelijk netwerk een rol spelen met het oog op ‘de eerste baan’. Ook hebben de meeste studenten tegen die tijd hun eerste of tweede stage gelopen en kunnen ze een profiel aanmaken dat daadwerkelijk al gevuld kan worden met zowel werkervaring als zakelijke contacten.

Maar het zit zo met LinkedIn: Wie eenmaal een profiel aanmaakt, een volledig profiel, is officieel bezig met zijn of haar carrière. Recruitment via LinkedIn is dan ook vele malen gemakkelijker (en geoorloofd) dan via Facebook. Dat wil niet zeggen dat je op LinkedIn lukraak mensen kunt benaderen, dat kan niet eens, maar het carrière platform  biedt alle mogelijkheden om zakelijk te netwerken.

Eigenlijk een conclusie die we zonder alle bovenstaande statistieken ook wel konden verzinnen. Maar met cijfers ziet het er toch mooier uit.

Afbeelding: János-Csongor Kerekes (cc)


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Verbaast me niets.
    Men gaat waar anderen ook zijn.
    En dat is Hyves al even niet meer.
    Niet voor niets stoppen ze ook met Hyves Mobile 1 oktober.

    En over enkele jaren zal Facebook daar ook last van gaan krijgen met Google+.
    Maar zover is het nu nog niet.

    geplaatst op
  • Zat net op marketingonline een artikel over Hyves te lezen "Hyves is het digitale hart van Nederland" Als ze dat waar kunnen maken dan hebben ze toch nog een toekomst. Gaat vast lukken!

    geplaatst op
  • Geen verrassende cijfers maar wel een interessant artikel om te lezen. Chapeau!

    geplaatst op
  • Ik vraag me altijd af of de vraagstelling wel waterdicht is! "Op welk social medium heb jij een (ACTIEF) account"? Ik zou liever die term ACTIEF nader belicht hebben. Volgens mij zijn er nog steeds meer dan 10% van de studenten te vinden op Hyves, maar gebruiken ze het nagenoeg niet meer. Dat is belangrijkere stuurinformatie lijkt me! Voor de rest sterk artikel.

    geplaatst op
  • @Mike, hoe kom je erbij dat Facebook hetzelfde probleem krijgt (dat Hyves heeft met Facebook) met Google+?

    Alle statistieken en rapporten duiden uit dat Google+ één grote flop is. Het spreekt niet aan bij de doelgroep, het is een dood kanaal. Ook heeft naar mijn mening de tijd zich niet gekeerd naar Google+.

    Ik ben van mening dat we met Facebook nog wel even doorgaan, Pinterest is misschien een leuke concurrent maar het is géén facebook 2.0. Zoals huidige Facebook wél was na Hyves.

    geplaatst op
  • Goed artikel. Bij Digitaal-Werven hebben we dit jaar het vragen stellen op Hyves definitief eruit gehaald. Vanuit onderzoeksperspectief wilde ik eigenlijk graag wel meten hoeveel bedrijven zich aanpaste. Dus of ze nog wel antwoord geven op vragen, maar vanuit de andere kant, als de doelgroep er toch niet meer zit, wat zegt het dan nog.

    @Richard: vragen stellen is NOOIT een goede onderzoeksmethode. Je zou het moeten meten, maar dat is nog te lastig. Dus hoe je de vragen ook stelt, de resultaten zijn op zijn best twijfelachtig.

    geplaatst op
  • Ik hoor ook steeds minder over Hyves. Ik heb er ooit wel een campagne op gevoerd maar dat zou ik nu niet zo snel meer doen. Combinatie Twitter en Facebook werken volgens mij het best.

    geplaatst op
  • @Richard, het is idd lastig met onderzoekspolls of je wel de juiste vraagstelling gebruikt en of het wel eenduidig is. Naar mijn idee is de term 'actief account' redelijk duidelijk, vooral omdat het tussen haakjes staat en ik er daarmee de nadruk op leg. Maar eerlijk is eerlijk: zeker weten doe je het nooit.

    geplaatst op
  • Ik begrijp toch helemaal niet waarom ze meer opteren om gecontacteerd te worden via Facebook dan via LinkedIN.

    geplaatst op
  • @Matt ik denk dat dit komt omdat de meerdeheid van deze respondenten ook op Facebook zitten. Zodra LinkedIn en Facebook onder de respondenten evenredig vertegenwoordigd zijn voorspel ik een totaal andere uitkomst. Maar hiervoor moet de gemiddelde leeftijd van de doelgroep net iets hoger zijn, we praten dan namelijk enkel over starters.

    geplaatst op
  • Kan het zijn dat LinkedIn laag scoort omdat studenten dit niet zien als een kanaal waar ze ACTIEF op zijn? Wat ik steeds vaker hoor is dat studenten studiepunten krijgen voor een compleet profiel en / of trainingen krijgen in het gebruik van LinkedIn. Dit vanuit de studie dus!

    Verder erg benieuwd naar Facebook zijn jobboard... Gezien bovenstaande conclusies een slechte stap vanuit Facebook?? Ik denk van wel!

    Bedankt voor de cijfers!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.