Facebook nummer 1 in Nederland: 7.3 miljoen gebruikers

Vooral het gebruik van Hyves onder jongeren van 15 tot 20 jaar is afgenomen

Facebook nummer 1 in Nederland: 7.3 miljoen gebruikers

Facebook is groot. Ook in Nederland. Hoe groot? 7,3 miljoen gebruikers groot, zo blijkt uit het 'Social media in Nederland 2012' onderzoek (n=11.214) van Newcom Research & Consultancy. Dat in een jaar tijd de posities van Hyves en Facebook flink veranderd zijn, wees comScore al uit. Vorig jaar wees de 2011 editie van het Newcom onderzoek nog uit dat  Facebook en Hyves  aan elkaar gewaagd waren (respectievelijk 4.9 en 4.8 miljoen). De nieuwe cijfers van Newcom schetsen een nog extremer beeld voor Hyves: 3 miljoen bezoekers waarvan 0,9 miljoen dagelijks.

Facebook versus Hyves

Vergeleken met 2011, is het gebruik van Facebook relatief gezien met 45 procent gestegen en van Hyves 38 procent gedaald. Het dagelijks gebruik is bij Hyves gedaald naar 1.7 miljoen naar 0.9 miljoen gebruikers. Facebook scoort wat dat betreft goed op dagelijks gebruik (60%, vorig jaar 40%). 

Opvallend zijn de verschillen qua leeftijd. Van de jongeren van 15 tot 20 jaar gebruikt 89 procent op dit moment Facebook. Als we dat vergelijken met Hyves is het gebruik in deze leeftijdscategorie 27 procent. Van deze leeftijdscategorie geeft 61 procent aan Hyves ‘wel gebruikt te hebben, maar nu niet meer’. 

LinkedIn

Een kwart van de Nederlanders maakt gebruik van LinkedIn. De gebruikersintensiteit van het zakelijke netwerk is wel erg laag, slechts 9% maakt er dagelijks gebruik van. Dat wijst er op dat veel mensen het vooral gebruiken voor eigen profilering, en zich weinig mengen in bijvoorbeeld LinkedIn Groups, maar dat zal het LinkedIn onderzoek van Richard van der Blom snel uitwijzen.

Twitter

Zoals ook de bezoekcijfers via desktop laten zien, is zowel het gebruik als de gebruiksintensiteit van Twitter gegroeid het afgelopen jaar. Volgens het onderzoek maakt een kwart van de Nederlanders gebruik van Twitter, waarvan de helft dagelijks. 

YouTube

Veel Nederlanders maken gebruik van YouTube, volgens het onderzoek in 2012 zo'n 54 procent. Van hen gebruikt 14% de videosite dagelijks. 

Toekomst

De verwachting is dat de komende 12 maanden Facebook en Hyves nog verder van elkaar komen te staan. Het gebruik van Twitter, LinkedIn en YouTube zal stabiliseren. De huidige gebruikers van de platformen Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube zijn trouw. Ruim 8 op de 10 gebruikers verwacht in 2015 nog steeds gebruik te maken van het platform. Gebruikers van Hyves schatten hun eigen toekomstig gebruik van Hyves laag in.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 11.214 respondenten en is (met behulp van de gouden standaard) een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het doel is de vinger leggen op het gebruik van sociale media in Nederland. Gebruik is wat anders dan ‘profielen’ of ‘aantal website bezoekers’.  Door linkbuilding, SEO of ‘toevallig’ bezoek kan het aantal website bezoekers afwijken. Hetzelfde geldt voor het aantal profielen, wat kan verschillen omdat niet-geregistreerden de dienst wel kunnen gebruiken, en andersom geregistreerde gebruikers de dienst niet (meer) gebruiken. In dit onderzoek is gebruikers gevraagd naar hun gebruik, waarbij de respondent zelf aangeeft of hij of zij de dienst gebruikt, en of het ook actief wordt gebruikt (zogeten reported behaviour). N.B. Ook Google+ is meegenomen in het onderzoek, maar is in deze blog buiten beschouwing gelaten. Omdat veel mensen het met de zoekmachine associeerde, was het gebruik buitenproportioneel hoog (met name in de hogere leeftijdsklassen).

Afbeelding: Michela Simoncini


Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Het gebruik van Hyves onder de jongeren van 15 tot 20 jaar zakt dus intensief; die hadden naast Facebook ook Twitter al ontdekt; zie de Twitter veelgebruikers-statistieken.

    Het wachten is nu op het moment dat mijn neefje van 12 mij via LinkedIn aanspreekt? :-)

    geplaatst op
  • @Danny,
    ik zou blij zijn met zulke cijfers, maar ik ben bang dat het een ietwat vertekend beeld is. Heb je het hier niet over het aantal unieke bezoekers per maand? (Waarbij een thuis-pc en een werk-pc als 2x telt?). Met 12,5 miljoen Nederlanders tussen de 15-80 blijven er nog maar relatief weinig 'niet-gebruikers' over op deze manier.

    geplaatst op
  • Van verschillende kanten hoor ik dat Hyves minder populair wordt. Prima gegeven maar in mijn omgeving merk ik dat Hyves overdreven onderschat wordt. Als 'n populariteit daalt, is het niet gelijk over. Zeker met 'n jonge doelgroep verdient Hyves prioriteit in je online communicatie

    geplaatst op
  • Iemand die weet of dit een aselecte steekproef was?

    geplaatst op
  • Hi Gerben,

    Het gebruik van Facebook lijkt desalniettemin erg groot. Ik kan de verschillen tussen verschillende type cijfers ook niet altijd verklaren, op dat gebied spelen toch de redenen van de laatste alinea.

    Als ik naar de cijfers van comScore kijk, bezoekt afgerond 100% van de internettende Nederlanders (11,9-12 miljoen) sociale media, dus minimaal 1 keer in de maand. Het aantal maandelijks unieke bezoekers aan Facebook in maart was 8,8 miljoen (zie: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/social-media-marketing/, mobiel niet meegerekend). Daar zitten natuurlijk nog een hoop niet-leden bij die wel de site bezoeken, maar in deze zin is het aantal gebruikers wel aannemelijk. Hou daarbij in het achterhoofd dat niet iedereen die Facebook gebruikt ook lid hoeft te zijn. Het aantal Nederlandse geregistreerde accounts staat op 6,5 miljoenen volgens SocialBakers, maar die cijfers zijn niet op de week accuraat.

    geplaatst op
  • Paulus,
    Bedoel je dat alle leeftijdsklassen evenveel respondenten hadden? In dat geval nee; grote groepen zijn ook groter meegenomen, en uiteindelijk met gouden standaard genormaliseerd om representatief voor Nederland te zijn. Kan de exacte verdeling voor je opzoeken als je dat zoekt?

    geplaatst op
  • Maurits,
    Dat klopt ook zeker. Met name huismoeders en echt jonge kinderen zitten nog veel op Hyves. Die laatste wordt alleen nauwelijks meegenomen in onderzoeken.

    geplaatst op
  • Cijfers als deze geven volgens mij een vertekend beeld.
    Gebruikers staat vaak synoniem voor accounts, maar dat wil dan niet zeggen dat deze echt op facebook zitten.
    Men spreekt vaak dat Facebook het grootste netwerk is met de meeste gebruikers, maar daarom niet actieve gebruikers.

    geplaatst op
  • Klopt Pieter, dit schreef ik in de blog zelf ook al "Hetzelfde geldt voor het aantal profielen, wat kan verschillen omdat niet-geregistreerden de dienst wel kunnen gebruiken, en andersom geregistreerde gebruikers de dienst niet (meer) gebruiken."

    Ligt er maar net aan wat jij vertekend vind, wat je uiteindelijk wilt meten. Daadwerkelijk gebruik is volgens mij wat je nastreeft, dan meet ik liever unieke bezoekers of gerapporteerd gebruik dan geregistreerde profielen.

    Wat je zegt over Facebook klopt niet helemaal. De cijfers die Facebook zelf communiceert zijn wel degelijk actieve gebruikers (niet het aantal geregistreerde), nu 900 miljoen (http://www.pcmweb.nl/nieuws/facebook-900-miljoen-gebruikers.html). Actieve gebruikers per land communiceren ze alleen helaas niet, daarvoor moeten we het doen met het aantal geregistreerde accounts volgens de advertising tool (die SocialBakers bv. publiceert).

    geplaatst op
  • Is het eigenlijk überhaupt interessant om exacte aantallen-gegevens te hebben? De zichtbare trend in combinatie met hetgeen je om je heen in de praktijk waarneemt, geeft mij voldoende basis om te kunnen zeggen dat het ene platform populairder is dan het ander (rekening houdend met factoren als doelgroep, etc).

    Iets dat relatief snel groeit, kán ook snel weer afzakken. Kijk maar eens naar BlackBerry, TomTom en Nokia. Of WordFeud en DrawSomething, etc. Daar schaal ik Hyves ook onder.

    geplaatst op
  • Hoi Danny,

    Gaat het in het dit onderzoek om maandelijkse unieke gebruikers? Zo ja, dan zijn de verschillen ten opzichte van de Facebook cijfers van Comscore uit maart nogal groot.

    Eigenlijk is mijn vraag: hoe kun je deze cijfers afzetten tegen de recente cijfers van Comscore?

    geplaatst op
  • Hi Jan,

    Zoals ik hierboven al zei kun je deze niet 1 op 1 vergelijken met comScore, ze meten allebei echt wat anders. comScore meet maandelijks unieke bezoekers. Als jij dus een keer een profiel van een vriend op Facebook bekijkt wordt dat ook meegerekend. Dit kunnen dus ook mensen zonder account zijn. Daarentegen zijn er ook genoeg mensen die wel een account hebben maar deze niet meer gebruiken. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen. Dit onderzoek vraagt mensen expliciet naar hun gebruik. Het is aan het oordeel van de respondenten zelf of ze er gebruik van maken, het zogeheten reported behaviour.

    geplaatst op
  • Danny, ik bedoel of iedereen uit de onderzochte populatie (Nederlanders vanaf 15 jaar) dezelfde kans had om in de steekproef te worden opgenomen. Dat zal best, maar het staat nergens expliciet vermeld.

    geplaatst op
  • Is het ook bekend hoeveel % van de 18-25 jarigen op fb actief zijn?

    geplaatst op
  • Mariska,
    Zo kan ik dat niet terugzien, wel weet ik dat van de Nederlanders die op Facebook zitten 11% 15-19jr is en 44% 20-39jr.

    geplaatst op
  • Hoi Danny,

    Heb je ook een percentage voor de 40-59 jarigen die actief zijn op Facebook? Ik ben erg benieuwd of dat overeenkomt met het gevoel dat steeds meer mensen van 40+ hun weg weten te vinden naar Facebook.

    geplaatst op
  • Hi Sam. Van de 40-64jarigen zei vorig jaar 35% Facebook te gebruiken. Dit jaar was dat 36%, dus niet echt een grote significante toename. Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder natuurlijk, dus het staat er inmiddels misschien weer anders voor.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.