• Mobile
    wordt gesponsord door

Schermgrootte en veiligheid belangrijkste bezwaren tegen mobile commerce

Econsultancy verzamelt het belangrijkste onderzoek over mobile in het Mobile Commerce Compendium-rapport

Schermgrootte en veiligheid belangrijkste bezwaren tegen mobile commerce

We hebben de laatste tijd meerdere onderzoeken voorbij zien komen die voorspellen dat gedurende de komende 12 maanden het mobiele zoekvolume het desktopverkeer zal overstijgen. De verkoop en conversie van mobiele apparaten zijn echter nog altijd niet in lijn met deze groeicijfers. Om inzicht te krijgen in hoe het ervoor staat met mobile search, mobile commerce en mobiel als onderdeel van de multichannelstrategie, heeft Econsultancy het 'Mobile Commerce Compendium' (n=1.000) rapport samengesteld.

Als onderdeel van het rapport onderzocht Econsultancy waarom consumenten afzien van productaanschaf via de smartphone. Consumenten geven aan dat zij de smartphone vooral gebruiken voor onderzoek en het controleren van prijzen. De uiteindelijke aanschaf doen zij liever met een desktop computer of tablet (64 procent). 

De tweede meest voorkomende reden blijkt problemen met de kleine schermgrootte (41 procent) te zijn, terwijl 39 procent aangeeft bezorgd te zijn over de veiligheid op hun telefoon. Interessant is dat 6 procent van de respondenten nog steeds gelooft dat mobiele websites niet hetzelfde als desktopsites bieden.

Wat voor producten kopen consumenten met hun mobiele telefoon?

De onderzoeksresultaten tonen aan dat ongeveer de helft (49 procent) van de respondenten in de voorgaande zes maanden iets met hun telefoon had gekocht. Een meerderheid van deze groep (54 procent) besteedde daarbij niet meer dan in totaal 50 Britse pond. Dit komt overeen met de resultaten van een andere vraag, die laat zien dat goedkope consumptiegoederen het meest verkocht worden via mobiel.

Als we kijken naar wat voor soort producten het meest verkocht worden, zien we dat boeken (43 procent) en kleding (42 procent) bovenaan de lijst staan, op de voet gevolgd door muziek (40 procent) en DVD's (35 procent). Het is wel een beetje de vraag of dit inderdaad een goede weerspiegeling is van het mobiel winkelend publiek of dat het de kracht van Amazon (op mobiel) aantoont. Van de onderzochte productcategorieën is meubilair het minst populair op mobiel (7 procent).

 

 

 

Wat verwachten consumenten van een app?

Econsultancy onderzocht ook wat consumenten verwachten van een mobiele winkelapplicatie. Het is kenmerkend voor de huidige staat van mobile commerce dat de mogelijkheid tot het 'in-app' aankopen door 32 procent van de respondenten wordt genoemd. Exclusieve aanbiedingen (38 procent) prijkt bovenaan de lijst. Een loyaliteitsprogramma (30 procent) en een store locator (26 procent) worden ook vaak genoemd.

Tips om je conversie voor mobiel te optimaliseren

Naast eigen onderzoek staat het rapport bomvol met statistieken over mobiel gebruik en tips voor het optimaliseren voor mobiel. Ik wil deze blog eindigen met 23 tips om je conversie op mobiele apparaten te optimaliseren:

  1. Begin met een mobiele site
    Er zijn veel mooie e-commerce apps beschikbaar, maar een goede mobiele site levert retailers meestal meer op. Mobiele sites kunnen op alle telefoons worden geopend en het is geschikt voor mobiel zoekverkeer. Daarnaast is het makkelijker om productpagina's te delen en te openen.
  2. Als je een app gaat bouwen, maar er dan wat bijzonders van
    Als je dan toch een app gaat ontwikkelen, zorg dat het dan meer is dan een mobiele variant van je normale site. Doe dingen die je niet met een mobiele site kunt. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van een barcodescanner.
  3. Zorg voor een prominente zoekmogelijkheid
    Op mobiel zijn gebruikers vaak actiegericht, daarom is een zoekmachine vaak belangrijk omdat gebruikers dan sneller bij hun bestemming komen.
  4. Zorg voor zoeksuggesties
    Veel typen gaat nog altijd niet zo vlekkeloos op mobiel als op een desktop computer of laptop. Het automatisch aanvullen van zoekopdrachten kan zodoende het zoekproduces versnellen.
  5. Bied hetzelfde aan als op desktop
    Gebruikers verwachten op mobiel hetzelfde productaanbod als via de desktop computer of laptop.
  6. Maak registratie niet verplicht
    Via desktop is het eveneens onverstandig om extra drempels op te werpen, maar op mobiel werken deze helemaal funest.
  7. Maak het makkelijk
    Dit is misschien wel het meest belangrijk, en verklaart het succes van bijvoorbeeld Amazon. Als je eenmaal een account hebt is het heel eenvoudig om iets te kopen. De regel is uiteindelijk heel simpel; zorg dat er zo min mogelijk handelingen nodig zijn.
  8. Bied verschillende betaalmethoden aan
    Behalve dat het de gebruiker toestaat zijn favoriete betaalmiddel te gebruiken, werken betaalmethoden als PayPal ook drempelverlagend omdat je als gebruiker alleen hoeft in te loggen.
  9. Zorg voor goede productfilters
    Goede productfilters zorgen ervoor dat de gebruiker het aanbod snel kan verkleinen en makkelijk zijn keuze kan maken
  10. Zorg voor goede productfoto's
    Dat mobiele gebruikers een kleiner scherm hebben betekent niet dat zij niet door beeld verleid worden. Immers zijn visuele apps als Instagram juist heel populair. Mobiel maakt het nog belangrijker dat je goed nadenkt over de effectiviteit van je foto's.
  11. Toon leveringsinformatie op productpagina's
    Gebruikers willen graag direct informatie over de levertijd en bezorgkosten van een product, maar deze staan vaak niet direct bij de producten vermeld.
  12. Minimaliseer de laadtijd
    Onderzoek toont aan dat mensen binnen een fractie van tijd beslissen op je site te blijven of de pagina te verlaten. Een lange laadtijd is dus killing.
  13. Stuur gebruikers niet naar non-mobile pagina's
    Dat lijkt logisch maar gebeurt nog al te vaak
  14. Bied telefonisch contact aan
    Gebruikers zullen altijd vragen hebben over producten of bestellen. De mobiele telefoon hebben ze al in de hand, dus een telefoontje is snel gepiept.
  15. Zorg voor een store locator
    Als je over een fysieke winkellocatie beschikt, zorg dan voor een store locator. Het onderzoek van Econsultancy laat zien dat dat iets is wat veel gebruikers verwachten.
  16. Zorg voor alternatieven voor de 'mobile checkout'
    Voorlopig zal er nog een grote groep bestaan die om veiligheidsreden niet via mobiel wil of durft te bestellen. Zorg daarom voor alternatieve methoden, zoals telefooncontact, reserve & collect, betalen aan de deur of bet bewaren van producten in een wenslijst.
  17. Hou het design simpel, maar niet te simpel
    Dit is nogal een paradox, maar het is een dunne scheidslijn tussen een simpele en duidelijke site en weinig functionaliteit. 
  18. Faciliteer prijsvergelijkingen
    Het vergelijken van prijzen gebeurt veel online, dus dan kan je het beter binnen je eigen app of site faciliteren. 
  19. Zorg, waar mogelijk, voor lokale informatie
    Denk aan store locators en het tonen van de voorraad bij de dichtsbijzijnde vestiging
  20. Zorg voor een mobile search strategie
    Verwacht wordt dat het mobiele zoekverkeer vanaf volgend jaar groter is dan zoekverkeer vanaf desktop. Hou hier rekening mee in je SEO-strategie door op mobiele zoektermen in te spelen.
  21. Grote call-to-actions
  22. Zorg voor snelkoppelingen tijdens de checkout
    Maak het mogelijk het betaaladres als verzendadres te gebruiken, en zorg voor een tool die automatisch de adresgegevens aanvult.
  23. Maak het mogelijk producten in de winkel op te halen
    Door aan te bieden producten in de fysieke winkel op te halen kun je offline kopers overhalen door zo de overstap te verkleinen.

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Prima verhaal. Een punt dat ik zou toevoegen is dat heel veel online productaankopen sequentieel via meerdere schermen verlopen. Volgens onderzoek van Google zelfs 90%.

    Men doet vaak onderzoek mobiel (impulsief) en maakt de aankoop dan vaak op de laptop of desktop af. Daarom is het zo belangrijk om inhoud en gebruikerservaring bij alle apparaten gelijk te houden.

    In de meeste gevallen is dan een Responsive Web Design de beste oplossing.

    Onderzoek Google:
    http://services.google.com/fh/files/misc/multiscreenworld_final.pdf (let op, grote PDF)

    Artikel over Responsive Web Design:
    http://mediaweb.nl/responsive-website
    (Disclaimer: dit is een blogpost van mijzelf, maar ik denk relevant voor dit onderwerp).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.